Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-14, 15:36   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinger

Dette er en av påstandene til NHO-leder Skogen Lund i A magasinet i dag. Det hun sier dokumenteres med ganske så overbevisende fakta i form av statistikk.

Skogen Lund sier blandt annet: "Jeg tror mangelen på kvinnelige ledere i næringslivet handler mye om kvinner selv. Mange er ikke villig til å yte det som kreves. Det forstår jeg godt. Det er ikke komfortabelt å være leder, men det er ekstremt givende, sier Skogen Lund".

Tror ikke hele artikkelen ligger ute enda men her er kjernen i argumentet som fremmes: http://www.aftenposten.no/okonomi/NH...l#.UsbFh9iA0dV

Sunniva Ørstavik (LDO) prøver å nyanserer og sier følgende på FB nå i ettermiddag:
-Jeg blir bekymret for at ansvaret for likestillingen blir lagt på den enkelte kvinnes skuldre. Det blir for enkelt. Det er ikke grunnlag for å tro og mene at hvis bare kvinner velger riktig, så er vi i mål. Arbeidslivet må arbeide systematisk for likestilling og for å hindre diskriminering, sier Sunniva Ørstavik.

Selv deler jeg fordi jeg synes det er et interessant tema og fordi jeg er syk i dag og har lest 4 papiraviser og alt jeg kommer over av debatter på sosiale medier.

Men spørsmålet er vel i hvilke grad vi fortsatt kan begrunne mangel på kvinnelige ledere i et land som Norge på strukturelle faktorer når årsak muligens ligger hos kvinner selv? Kvinner som tar selvstendige valg som kanskje ikke alltid passer inn i det samfunnet mener er korrekt i et likestillingsperspektiv?

Selv liker jeg å forholde meg til fakta og jeg blir glad når jeg leser at nettverk og tradisjonelle "old boys` club" tydeligvis ikke har samme makt som tidligere. Får bare håpe andre land følger etter og lærer siden det tydeligvis er gjort veldig mye godt arbeid med å fjerne disse usynlige barrierene i Norge (tallene er jo overbevisende).

Samtidig er jeg litt skeptisk til enhver årsaksforklaring som legger alt ansvar på subjektet selv. Det blir litt enkelt å si at årsak kun handler om at kvinner velger annerledes uten å forklare en god del samfunnsstrukturer som påvirker valg vi tar i livet.

Uansett synes jeg det var en viktig nok sak i dag til å dele, om det blir debatt eller ei får bli opp til dere.

Sist redigert av Lisa : 03-01-14 kl 15:48.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.