Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinger
Dette er en av påstandene til NHO-leder Skogen Lund i A magasinet i dag. Det hun sier dokumenteres med ganske så overbevisende fakta i form av statistikk.
Skogen Lund sier blandt annet: "Jeg tror mangelen på kvinnelige ledere i næringslivet handler mye om kvinner selv. Mange er ikke villig til å yte det som kreves. Det forstår jeg godt. Det er ikke komfortabelt å være leder, men det er ekstremt givende, sier Skogen Lund".
Tror ikke hele artikkelen ligger ute enda men her er kjernen i argumentet som fremmes: http://www.aftenposten.no/okonomi/NH...l#.UsbFh9iA0dV
Sunniva Ørstavik (LDO) prøver å nyanserer og sier følgende på FB nå i ettermiddag:
-Jeg blir bekymret for at ansvaret for likestillingen blir lagt på den enkelte kvinnes skuldre. Det blir for enkelt. Det er ikke grunnlag for å tro og mene at hvis bare kvinner velger riktig, så er vi i mål. Arbeidslivet må arbeide systematisk for likestilling og for å hindre diskriminering, sier Sunniva Ørstavik.
Selv deler jeg fordi jeg synes det er et interessant tema og fordi jeg er syk i dag og har lest 4 papiraviser og alt jeg kommer over av debatter på sosiale medier. 
Men spørsmålet er vel i hvilke grad vi fortsatt kan begrunne mangel på kvinnelige ledere i et land som Norge på strukturelle faktorer når årsak muligens ligger hos kvinner selv? Kvinner som tar selvstendige valg som kanskje ikke alltid passer inn i det samfunnet mener er korrekt i et likestillingsperspektiv?
Selv liker jeg å forholde meg til fakta og jeg blir glad når jeg leser at nettverk og tradisjonelle "old boys` club" tydeligvis ikke har samme makt som tidligere. Får bare håpe andre land følger etter og lærer siden det tydeligvis er gjort veldig mye godt arbeid med å fjerne disse usynlige barrierene i Norge (tallene er jo overbevisende).
Samtidig er jeg litt skeptisk til enhver årsaksforklaring som legger alt ansvar på subjektet selv. Det blir litt enkelt å si at årsak kun handler om at kvinner velger annerledes uten å forklare en god del samfunnsstrukturer som påvirker valg vi tar i livet.
Uansett synes jeg det var en viktig nok sak i dag til å dele, om det blir debatt eller ei får bli opp til dere. 
Sist redigert av Lisa : 03-01-14 kl 15:48.
|