Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Give something up for lent" - gjør dere det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-14, 10:39   #61
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo mange som driver med det, selv de er de mest ekstreme. De som driver med selvpisking, de som drar et digert kort gjennom byen og lar seg korsfeste selv.

Mange? I Norge i dag? Hvor da..?

Gammel 09-01-14, 10:39   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hørt det begrepet før, men opplegget er kjent. Da presentert som faste, men at man faster fra noe annet enn mat, heller fra noe som tar fokus vekk. Faste fra tv/data/spill/pengebruk alt ettersom i en periode for å holde fokus for eksempel.

Gi opp noe fordi det svir har jeg i og for seg også vært borti, men da av noe av samme grunn, vise for seg selv og andre at man har valgt noe 100% på et vis.

Gammel 09-01-14, 10:40   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelle: ja, jeg sier jo heller ikke at det MÅ være sånn, det er bare mange nok av de jeg kjenner som har det slik at jeg heller blir skeptisk enn imponert når noen har hvite måneder.

Jeg er et utpreget konkurransemenneske, så hvis noen hadde utfordret meg til å ha en måned der jeg ikke brukte svart eller spiste rød mat eller leste engelske bøker, så hadde jeg sikkert det. Men da får jeg jo gleden av å vinne som motivasjonsfaktor.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:41   #64
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mange? I Norge i dag? Hvor da..?

Nei, ingen driver med dette i Norge, og det vet du jo like godt som meg, så du skjønner helt fint hva jeg mener om du gidder.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:42   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, ingen driver med dette i Norge, og det vet du jo like godt som meg, så du skjønner helt fint hva jeg mener om du gidder.

Men det er vel det vi diskuterer, hva vi gjør i Norge i dag? Jeg vet jo selvsagt godt at katolikker i andre land, særlig i Sør-Amerika gjør dette, men det er jo ytterst lite relevant for fastetradisjonene oss i mellom her?

Gammel 09-01-14, 10:53   #66
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvpining og å avstå fra komfort er noe man i høyeste grad finner i Norge, men ikke mye i tradisjonell religiøs form, mer i form av den nesten religiøse birkebeinerentusiasmen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:54   #67
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Selvpining og å avstå fra komfort er noe man i høyeste grad finner i Norge, men ikke mye i tradisjonell religiøs form, mer i form av den nesten religiøse birkebeinerentusiasmen.

Hvordan da mener du?Tror du at mange som går Birken gjør det for å pine seg selv?

Gammel 09-01-14, 10:55   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Er "gi opp noe som svir fordi det svir" særlig vanlig lenger i Norge? Av religiøse grunner?

Nei, det aner jeg ikke om det er. Særs tvilsomt. Men Pelle beskrev det (venninnen som droppet vin fordi hun likte vin og ville ofte noe hun likte), mange reagerte og syns det var teit, og så svarte Niobe på noe som jeg oppfattet var noe helt annet (å avstå fra noe fordi det frigir tid til noe annet. Altså en helt annen form for oppofrelse. Og sikkert mye vanligere).

Gammel 09-01-14, 10:58   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvordan da mener du?Tror du at mange som går Birken gjør det for å pine seg selv?

Jeg tror absolutt at noen av de mer ekstreme idrettsutøverne finner glede i smerte, hvis det er det du mener. Men man får jo endorfinkick av trening, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:59   #70
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Men om jeg i en periode kutter ut surfing på nett eller tv, eller noe, for å bruke tiden til å tenke og ha fokus på andre ting, så skulle det ikke forundre meg om det likevel oppfattes som "gi opp noe som svir, fordi det svir", og at det skjer i veldig mange tilfeller.

Gammel 09-01-14, 10:59   #71
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel det vi diskuterer, hva vi gjør i Norge i dag? Jeg vet jo selvsagt godt at katolikker i andre land, særlig i Sør-Amerika gjør dette, men det er jo ytterst lite relevant for fastetradisjonene oss i mellom her?

Neida, de ble bare brukt som et eksempel på folk alle kjenner til. Og som jeg la til er jeg selv oppvokst med at vi skal ofre noe som er kjipt å ofre, og den tiden vi frigjør, skal vi bruke på bibelstudier og bønn. Jeg er ganske ung og vokst opp i Norge, så det viser jo at det i hvert fall har foregått i Norge nylig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:02   #72
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men Pelle beskrev det (venninnen som droppet vin fordi hun likte vin og ville ofte noe hun likte), mange reagerte og syns det var teit,

Når bieffekten av det man ofrer er at man lever sunnere, eller får mer tid til ting man ellers synes det er for lite tid til - så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor det er så teit.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:02   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jo, men nå er det jo ikke alle som ville sett på det som et "offer" å bruke tid på bibelstudier og bønn, og det er vel der forskjellen ligger. Jeg tror ikke det har noe for seg "å ofre for å ofre", særlig ikke om man er pålagt å gjøre det.

Gammel 09-01-14, 11:03   #74
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, at man velger det selv er jo essensielt, synes jeg.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:04   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, at man velger det selv er jo essensielt, synes jeg.

Absolutt.

Gammel 09-01-14, 11:07   #76
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror absolutt at noen av de mer ekstreme idrettsutøverne finner glede i smerte, hvis det er det du mener. Men man får jo endorfinkick av trening, da.

Men jeg tror det er veldig få birkenentusiaster som driver det for å drive selvpining, avstå fra komfort eller oppleve smerte. Jeg kjenner en del (super-)birkebeinere, og det virker veldig fjernt i forhold til hva som motiverer dem.

For meg ville det være selvpining å delta i Birken, det er så. Men å gå Birkebeinerløypa alene, var helt herlig.

Gammel 09-01-14, 11:10   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo tradisjon for en viss offertankegang i endel kristne miljøer i Norge også, en handling er mer verdt dersom det svir litt og føles som et offer.

Gammel 09-01-14, 11:14   #78
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo tradisjon for en viss offertankegang i endel kristne miljøer i Norge også, en handling er mer verdt dersom det svir litt og føles som et offer.

Men hvilke? Jeg spør av nysgjerrighet, for dette kjenner jeg ikke igjen de kristne miljøene jeg kjenner til. Tvert i mot, faktisk. Hvis det er "svien" som gjør det for deg, så kan du bare la være.

Jeg har hørt om tendenser i bedehusmiljøene for 20 år siden, men mye har skjedd der også siden den gang, så vidt jeg har skjønt.

Gammel 09-01-14, 11:18   #79
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men hvilke? Jeg spør av nysgjerrighet, for dette kjenner jeg ikke igjen de kristne miljøene jeg kjenner til. Tvert i mot, faktisk. Hvis det er "svien" som gjør det for deg, så kan du bare la være.

Jeg tror ikke noen kirkesamfunn, kanskje med unntak av ekstremt pietistiske smågrupperinger, har det som offisielt standpunkt på noe vis. Men med risiko for å bli sablet ned: sist jeg var borti den typen tankegang var det frikirken som sto for den. Og jeg synes jeg har møtt den i en generasjon eller to over oss ganske ofte, og jeg kan da i grunnen ikke relatere det til plassering på noen konservativ-skala heller tror jeg.

Gammel 09-01-14, 11:23   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er mer et personlighetstrekk enn en religiøs retning, at man ønsker å "ofre for å ofre".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.