|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Nei, nei og atter nei, sier jeg. Jeg tror på ingen måte at skolen vil klare å legge til rette for så små barn. De minste vil da bare være 4,5 år, og jeg tror det er kun et bittelite fåtall av disse som vil være klar for skolestart. Dette bygger jeg på erfaringene som er gjort etter at 6-åringene begynte i 1997. Den gang skulle det være to pedagoger per klasse, og ei god økt med frilek hver skoledag. Dette utviklet seg etterhvert til å være en pedagog og en assistent, og nå er det ikke uvanlig at én lærer har 25 førsteklassinger alene. Assistent settes kun inn dersom en eller flere elever har spesielle behov. Og frilek er vel så godt som borte fra skolehverdagen (bortsett fra friminuttene) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?
Og i den bydelen jeg jobber hadde jeg helst sett at barna måtte i barnehage fra treårsalder og at de ansatte, alle ansatte, hadde spesialkompetanse i språkutvikling hos tospråklige barn. Det hadde virkelig gjort en stor forskjell for våre elever.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg er mot, og ønsker heller kvalitetssikring av pedagogien i barnehagen. Det er rom for masse læring innenfor de rammene som allerede eksisterer i 5-årsgruppen.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg tror skolen har slitt nok ift det å ta i mot 6 åringene, at det systemet vi har i dag neppe vil klare å ta i mot 5 åringene på en god nok måte. Da synes jeg heller fokuset må snus, sånn at man øker pedagogtettheten i barnehagene, og får mer fokus på hva som kan gjøres der. For de kan lære mer enn nok der, siste år, som første år i skole. Problemet er ressursene, der også.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg er i mot det. Eldste hadde nok vært klar da hun var 5, men hun er februar barn. Yngste fyller ikke 6 før slutten av september. Han hadde absolutt ikke vært skolemoden i høst.
05 og 08 Sist redigert av millact : 28-01-14 kl 23:21. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Nei, nei, nei! Nå må Høyre se å gi seg. De har vært 100 dager i regjering og allerede i gang med "Her må vi sette inn masse endringer for å vise at vi har handlekraft slik at vi kan bli valgt på nytt!"? Sist redigert av Éowyn : 28-01-14 kl 23:19. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Oppsummert:
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Tjorven: De begynner det året de fyller 3 og det vil jo si at det er endel 2 åringer der. Som regel så går det bra, selv om de ikke er helt tørre. Uhell aksepteres men man får skikkelig pes av læreren for at ting ikke er på stell. Jeg har ikke vært ute for at noen har måttet slutte fordi de ikke er tørre, men enkelte foreldre har daglig vært på skolen og skiftet på barnet sitt en periode.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg tror vi generelt undervurderer barnas interesse for å lære, og tror slett ikke det er å "ikke la barn være barn" å tilby dem en arena for å fordype seg i for eksempel språk, bokstaver, kart og tall. Fra ung alder. Av og til virker det som om man nesten er slem om de ikke får frilek hele tiden. Men de ønsker jo å finne ut, å lære, å fordype seg. Om man tilbyr dem et miljø for det. Jeg tror barn kunne lært mye, mye mer i barnehagen enn det som er gjengs, og jeg tror de hadde hatt stor glede av det. Og jeg tror at de kunne lært mye, mye mer på skolen om de hadde fått mer tilpasset undervisning, mer tid (jeg syns godt de kunne hatt lengre, men roligere skoledager) og mer ressurser.
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Sønnen min får fordype seg i språk, bokstaver, kart og tall i barnehagen. Samt naturfag, tegning etc også, med nok bemanning, og uten sfo. Han får dessuten øve på omsorg for mindre barn.
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Ja! Min fireåring ville ikke i barnehagen i dag heller, "mamma, kan jeg begynne på skolen snart?" En del av dette stammer nok fra søstrene, de er helter, de er store og de går på skole. Men også siste året Mellomsøs gikk i barnehage, viste han de samme tendensene. Jeg spør ham hva han skal gjøre på skolen, og han sier at han skal lese bøker, regne matte og høre på læreren. Jeg spør ham om han ikke gjør noe av dette i barnehagen, dere lærer jo masse der, men "vi skal hele tiden leke noe". De har sin fagplan, de berører en masse viktige tema, men jeg savner fordypningen og oppfølgingen der barnet viser interesse. I dag har han med seg en masse ord han øver seg på å lese, i morgen ville han ha med et matteark. Jeg tror barnehagene som driver med fordypning er i mindretall. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sviiisj!!
|
Det kan godt hende. Vår barnehage er veldig flinke til å følge opp barnas nysgjerrighet og behov for læring, i kombinasjon med lek, samlingsstund, turer etc. Derfor tror jeg at hvis man skal satse på mer strukturert læring hos 4-5-åringer, bør det gjøres gjennom målrettede tiltak for læring i barnehagen. Retningslinjer, bemanning, etc. På systemnivå, altså. Sønnen min knekket lesekoden i en alder av 3 år, og lærer om desimaltall på vei hjem fra barnehagen.
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg leste et sted at over 30 % av spanske barn går på privat skole, og skoleplikten er fra 6 år. De gjør det også omtrent som norske barn, om man skal se på Pisaresultat. Jeg vil vel heller stemme for gratis barnehage for alle fra året man fyller 3, og enda mer læring i barnehagen. Barn som må ha forelder fra jobb for truse/bleie-skift, høye gjerder og bæring med hyl tror jeg egentlig ikke er så prestasjonsfremmende i seg selv. Om man kan velge ville jeg ikke gått for det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg tenker at hvis det ikke er slik at tidligere skolestart=forsprang og flinkere og mer kunnskapsrike barn gjennom hele skoleforløpet, så er jeg helt imot. Dersom noen kan slå i bordet med uomtvistelige bevis for at de må starte før for å bli gode nok, så er jeg der at jeg kanskje tenker at det kan vurderes. Men det er jo ikke akkurat slik at nordmenn generelt sett kommer sørgelig til kort i verden nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Polyanna: Jeg vet ikke helt om du mente det innlegget for eller mot noe, for jeg føler ikke at noen her mener at barn skal hindres i å lære noe. Jeg syns bare at barnehagen er det beste stedet for å lære for 4-5-åringer. Med gode pedagoger, stor voksentetthet og store muligheter til å tilrettelegge etter nivå og interesse.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg synes det er verd å lese Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver før man misjonerer for tidlig skolestart. Der står det mye klokt. Det finnes gode og dårlige barnehager akkurat som det finnes gode og dårlige skoler. Å putte 5-åringene inn i skolen, synes jeg er en dårlig idé. Jeg vil heller videreutvikle barnehagene i tråd med det som står i rammeplanen. Om f.eks. antall, rom og form:
|
|
|
|
#20 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Skolestart for 5-åringer?"Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering."
|
|
![]() |
|
|