Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-14, 19:55   #61
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Tja, man sparer sikkert inn en del tid på å slippe det valg av klær-dramaet som allerede utspiller seg hver morgen hos oss med "bare" fireåringer i hus. Og så kan det være litt stilig :

Men siden jeg ikke har mer hardtslående argumenter for, blir det et nei fra meg. Hindre mobbing kan jeg i hvert fall ikke tenke meg at det gjør.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 20:05   #62
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Her måtte jeg enten hatt mange sett, ellers måtte jeg ha vasket uniformen hver dag. Har ei som ikke er i stand til å få i seg mat uten å søle på seg.

Gammel 10-02-14, 20:14   #63
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Tenk at det klarer man faktisk også å finne praktiske løsninger på om man vil. En bukse i skolens profilfarge behøver ikke å ha samme snitt for alle størrelser.

"Se, XXXX må ha tjukkisversjonen av buksa...* ?

Gammel 10-02-14, 20:18   #64
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Her måtte jeg enten hatt mange sett, ellers måtte jeg ha vasket uniformen hver dag. Har ei som ikke er i stand til å få i seg mat uten å søle på seg.

Du må vel vaske de vanlige klærne også hver dag? *ser ikke akkurat det problemet*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 20:20   #65
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det var svært til problematisering av det praktiske rundt uniform. Det finnes allerede skoler her til lands som har skoleuniform, enkle bukser, t-skjorter og gensere.

Men igjen står man fritt i henhold til yttertøy. Og slik jeg har sett denne motepressedebatten, har det i stor grad vært snakk om å ha "den riktige jakka".

Gammel 10-02-14, 20:21   #66
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir jo bare komisk når diskusjonen blir ned på detaljnivå om praktiske forhold. Altså, barn går med uniform i mange land. Det lar seg fullt ut uten for store utfordringer eller problemer sånn praktisk.

Gammel 10-02-14, 20:22   #67
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

"Se, XXXX må ha tjukkisversjonen av buksa...* ?

Ja og hva så? Jeg har aldri sagt at uniform forebygger mobbing. Jeg ser bare ikke alle de praktiske problemene dere lister opp.

Jeg tror ikke overvektige har det verre i uniform enn i andre klær så sant man selger modeller som passer.

De som mobber for sånt er vel de samme som mobber for tjukkasmodell av DC eller Diesel nå.

Gammel 10-02-14, 20:24   #68
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det blir jo bare komisk når diskusjonen blir ned på detaljnivå om praktiske forhold. Altså, barn går med uniform i mange land. Det lar seg fullt ut uten for store utfordringer eller problemer sånn praktisk.

Gammel 10-02-14, 20:25   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa: det er vel en av uenighetene, om de landene greier å løse det helt greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 20:25   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart man kan finne praktiske løsninger hvis man vil innføre skoleuniform. Genseren kan finnes i ull for frossenpinner og i bambus for atopikere. Buksen kan finnes i superskinny svart og i baggy svart. Yttertøyet kan finnes i flere farger og med ulik vannsøyle, alt etter snak og lommebok, og for Bergen kan det finnes en egen overtrekkesdress i ekstra vanntett materiale.

Så hvis noen faktisk klarer å komme opp med en god grunn for å innføre skoleuniform, så er det klart at man kan klare å komme opp med gode løsninger for design og funksjonalitet.

Men det blir enten skrekkelig dyrt, alternativt så blir det frivillig å bruke uniformen (alternativt så lager man en billig uniform som ikke kan brukes om vinteren). Jeg klarer ikke se noen veier utenom de alternativet, som ikke vil innebære en ganske drastisk omlegging av skolelovgivingen her til lands. Man kan ikke innføre obligatorisk skoleutstyr uten å ta kostnadene ved det sentralt. Det må da være i strid med alle gjeldende peinsipper og lover om gratisskole?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 20:26   #71
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Poenget er jo at det ikke finnes et eneste argument for å innføre skoleuniform. Hvorfor da gidde å styre med det. Og hvem skal følge opp elevene som kommer i feil klær mon tro...

(Kan det være lærerne?)

Gammel 10-02-14, 20:27   #72
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det som forøvrig er interessant er at det er såpass motstand mot uniform i "likhets" landet Norge. Vi liker jo ikke at noen stikker seg ut for mye og ser helst at alle er så like som mulige. Ikke skal vi ha synlige religiøse symboler eller noe som skiller elever markant ut fra andre. Det å kjøpe dyre merkeklær til barna blir nærmest frowned upon og i det store og hele så skal alt helst være nøkternt. (Utenom sportsutstyr da, det er alltid et hellig unntak i Norge).

Uniformer på barna hadde jo i så måte vært perfekt skulle en tro. Kunne man jo passe på å forby hijab i samme slengen så ble man kvitt det "problemet" også.

Gammel 10-02-14, 20:38   #73
mrc

mrc sin avatar

Standard

"Likhet" er en greie som Sv/Ap har fokusert mye på, men som her blir litt "mot sin virkning" etter min mening. Det man via uniform også vil tydeliggjøre, er at man skal være som alle andre. Det er normalen og slik det skal være.... Så hvis man på noen områder ikke er som alle andre?

Gammel 10-02-14, 20:38   #74
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er ganske stor forskjell på skoleuniform i Sør-Europa og i Norge altså. Det er litt lettere å komme opp med en fornuftig uniformering i land der "tskjorte og bukse" er adekvat bekledning.

Eller man kan sammenligne seg med Storbritannia, der unge jenter trasker til skolen i småsko, skjørt og tynne strømper, januar som juni og fryser absolutt hele tiden. Jeg ser ikke helt den gjennomsnittlige norske forelder legge vekk Devold-trøya og Nøstebarn-jakken til fordel for "minste-felles-multiplum-kommunevedtatt-standard" på klær. Jeg innbiller meg rett og slett at norske foreldre har en helt annen bevissthet, og veldig andre krav, når det kommer til barnebekledning enn det som er vanlig i de aller fleste ikke-Skandinaviske land. Det er noe som har vokst frem av klimagitte behov, sammen med generelt god råd. Og disse klesvanene tror jeg vil være nær på umulig å overstyre med statlige eller kommunale pålegg.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg vet i alle fall at jeg nok kunne akseptert et pålegg om skoleuniform hvis denne uniformen inkluderte Devold-genser og mellomlag av ull, men jeg hadde rett og slett boikottet uniformen om den ikke holdt samme standard og komfort som det jeg vanligvis kler ungene mine i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 20:53   #75
Guava

Guava sin avatar

Standard

Teofelia.. Man kan også sammenligne seg med nordstatene i USA og Canada. Helt vanlige bukser lik dem norske barn bruker om vinteren med ullstillongs under og som overdel brukes vanlig bomullsgenser eller collegegenser. Klærne kjøpes på vanlige butikker og butikkene i nærområdene har bra utvalg i skolenes farger.

Uniformer kan være ganske enkle og praktiske og ikke alle har koder på yttertøy og sko.

Jeg ser poenget enkelte steder med å ha det sånn, men foreløpig ikke her vi bor. Jeg ser poenget en del steder i USA hvor skoler er sterkt ghettoisert.

Gammel 10-02-14, 20:59   #76
mrc

mrc sin avatar

Standard

Teofelia.. Man kan også sammenligne seg med nordstatene i USA og Canada. Helt vanlige bukser lik dem norske barn bruker om vinteren med ullstillongs under og som overdel brukes vanlig bomullsgenser eller collegegenser. Klærne kjøpes på vanlige butikker og butikkene i nærområdene har bra utvalg i skolenes farger.

Uniformer kan være ganske enkle og praktiske og ikke alle har koder på yttertøy og sko.

Jeg ser poenget enkelte steder med å ha det sånn, men foreløpig ikke her vi bor. Jeg ser poenget en del steder i USA hvor skoler er sterkt ghettoisert.

Heh... Så lenge man skal kunne velge hvor man kjøper disse uniformene selv, så blir det ikke noe bedre. Det er jo ikke det at en del populære parkaser skiller seg så veldig i stil - det er merkedetaljer som gjør at noen er "det riktige" og andre ikke. Så hvis man bare sier hvilken stil klærne skal ha, så kommer man ikke noen vei i henhold til press ovenfor merker. Det jeg antar at man her mener, er at de alle skal ha de samme klærne - da inkludert hvor de kommer fra.

I Canada er vel uniform ikke vanlig i offentlige skoler. Og igjen - det er "inneklærne" det gjerne er snakk om, og det er kanskje ikke der det største problemet ligger i dag i norge.

Gammel 10-02-14, 21:02   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må vel vaske de vanlige klærne også hver dag? *ser ikke akkurat det problemet*

Jeg trenger ikke å vaske dem hver dag, fordi de har andre klær de kan ha på seg neste dag. Det er derfor vi har skittentøykurv. :enkel:

Men altså, jeg ser ikke på det som det største problemet, det var vel et litt mer flåsete innspill. Det meste hadde sikkert latt seg ordne praktisk, det er vel bare et spørsmål om penger. Men jeg skjønner rett og slett ikke hva man skal med skoleuniform i det hele tatt, og tviler sterkt på at det vil gjøre noe særlig fra eller til når det gjelder merkepress og mobbing. Og jeg har fortsatt til gode å høre gode argumenter for skoleuniform som ikke går på det med mobbing.

Sist redigert av My : 10-02-14 kl 21:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 21:15   #78
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er ganske få i verden som bare har ett sett jobbklær eller ett sett skoleklær. Ensfargede gensere og skjorter er ikke dyre og mange foretrekker å ha mer enn en. Klærne kan også brukes etter skoletid om man ønsker. En grønn collegegenser er brukbar til mangt.

Prismessig tror jeg de fleste ville kommet bedre ut enn å ved å handle andre klær og markedet for arveklær er det potensiale for, men kjedelig med en farge er det helt klart. Kjedelig og kanskje ikke noe poeng er det nok, men dyrt og komplisert tror jeg ikke det trenger å være om man velger en casual stil.

Gammel 11-02-14, 08:44   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg gikk også på skolen i Ball-genserperioden, og jeg hadde alt en unge kunne ønske seg av merkeklær og utstyr. Og likevel ble jeg mobbet. Fordi jeg var tykk (som om uniformstvang ville hjulpet mot det, liksom), fordi jeg var sosialt klønete, og av og til fordi jeg "jammen er bortskjemt som har såååå mye klær".

Mobbere finner alltids noe å ta deg for, uansett hvordan det tilrettelegges. Det er mobbingen man må jobbe med. Det nytter ikke å bare prøve å fjerne de elementene som mobberne benytter seg av.

Akkurat. Vi hadde dårlig råd (eller gjennomsnittlig økonomi, men mange barn) og jeg var en av få i klassen som aldri hadde Ball-genser eller Levis- bukse. Jeg ble likevel ikke mobbet. Kanskje fordi jeg var sosialt flink og tynn? Poenget er, som Teofelia sier, at mobbere alltid vil finne noe å mobbe for. Det er utrolig naivt å tro at like klær vil ha noe å si. Når man kan velge klær selv, har man i det minste mulighet til å velge noe som passer kroppsfasongen. I en standard skoleuniform har man ikke det og heldige og mindre heldige sider ved kroppen vil bli blottlagt i all sin prakt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 11:50   #80
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne tenkt meg å sett statistikk på hvor ofte det er klærne ungene blir mobbet for i motsetning til alt annet, som overvekt, undervekt, hår, tenner, briller, foreldre, bil, økonomi, matpakke, bare fordi osv.

Sist redigert av Einhyrningur : 11-02-14 kl 11:58.
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.