|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst? | |||
| Før første barnet ønsket jeg jente |
|
99 | 61,88% |
| Før første barnet ønsket jeg gutt |
|
48 | 30,00% |
| Før andre barnet ønsket jeg jente |
|
69 | 43,13% |
| Før andre barnet ønsket jeg gutt |
|
40 | 25,00% |
| Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente |
|
33 | 20,63% |
| Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt |
|
13 | 8,13% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ønsket meg en gutt fordi jeg hadde et guttenavn jeg veldig gjerne ville bruke, det er liksom Navnet™. På fire ultralyder fikk vi vite at det var ei jente og da omstilte jeg meg veldig. Jeg tenkte hele tiden at det ville være trist om jeg nå aldri fikk bruke Navnet™, men ikke noe mer enn det. Så viste det seg å være en gutt likevel, og da sleit jeg litt. Jeg følte lenge at jeg hadde fått feil baby. Nå, derimot, har jeg definitivt ikke feil baby og han med Navnet™ er det beste jeg kunne fått.
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg har hatt en veldig sterk følelse av at jeg skulle ha jente begge gangene jeg har vært gravid, og jeg har fått jenter begge gangene også. Jeg svarte at jeg ønsket meg jenter, men egentlig hadde jeg altså en følelse, og jeg ville ha vært lykkelig fir gutter også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ønsket gutt. Jeg tenkte det var enklere, og at jeg skjønte gutter bedre enn små, rosa jenter.
|
|
|
#4 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Ønsket meg jente-gutt-jente i den rekkefølgen og fikk det.
|
|
|
#5 |
|
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg ønsket med gutt første gang - og fikk jente. Så ønsket jeg meg ei jente til siden vi hadde jente fra før - og det fikk vi.
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Hvorfor i all verden er det mer magisk at gutter skal bli menn enn at jenter skal bli kvinner?
|
|
|
|
#8 |
|
Har tro på forbedring
|
Jeg liker jo menn best!
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil ikke bruke ordet magisk, men for meg, som har en av hver, er det "rarere" å tenke på at gutten vår en dag skal bli en voksen mann, enn at frøkna skal bli kvinne. Kanskje er det fordi jeg er dame selv og på en måte ser på det som helt naturlig at frøkna skal bli det samme en dag? Jeg har jo vært gjennom den reisen, fra jente til dame, selv, mens jeg liksom ikke vet så me om gangen fra gutt til mann. Nei, ja, jeg vet ikke.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg har jo blitt dame selv, så det er jo ikke magisk.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg er veldig sikker på at det - i hvert fall i mange miljøer - er ekstremt mye vanligere med mer mas og mer utidig mas om "når kommer jenta?" enn "når kommer gutten?" Selv om begge deler sikkert forekommer.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Det maset er nå så, det er vel bare talemåter på linje med "synes du to barn er passe eller vil du ha en liten flokk"? Det jeg har hatt litt problemer med i svangerskap nr 3 og 4 har vært at det har vært ekstremt få gratulasjoner og positive vinklinger, men veldig mange varianter av "så synd" og "det var dumt" og "hadde du ikke heller ville hatt ei jente" og "JEG er i hvertfall glad jeg har ei jente" og "Da må du til pers en gang til, guttene mister du vet du" og "du skjønner jo ikke hva det dreier seg om du som bare har gutter, du må prøve å få ei jente for å få det nære forholdet" etc etc etc. Jeg merker at nå som jeg er ugravid og i vater kan jeg le høyt av sånne kommentarer, men man er sårbar når man føler at det barnet man bærer ikke er bra nok for verden rundt seg.
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#14 |
|
|
Akkurat denne hadde jeg nærmeste raset over, kjenner jeg. Jeg hadde et veldig vanskelig og konfliktfylt forhold til min egen mor og har aldri kjent noen nærhet til henne. For meg er det ekstremt viktig at mitt barn skal kjenne nærhet til meg, og derfor hadde jeg blitt ganske sår og lei meg om noen fortalte meg at det var umulig basert på hans kjønn.
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg synes jo pubertet hos gutter er veldig fascinerende. Jenter blomstrer ofte mer gradvis, hos gutter sier det pang og så skyter de i været som en rakett og plutselig er de menn. Ikke at det ene er bedre enn det andre, det er bare mer voldsomt hos gutter.
|
|
|
#16 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Ønska meg gutt først, fikk jente.
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg brukte aldri mye energi på det, og ble på ingen måte sønderknust av de dumme kommentarene. Men når det diskuteres her på forumet så syns jeg det er greit å fortelle hvordan hvor frekt og utidig det maset der kan oppleves. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Det er mulig jeg oppfatter slik prat som uinteressant pjatt og derfor aldri oppfatter det som hverken frekt eller utidig. Jeg syns i alle fall det er best å bare trekke på skuldrene av det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Da jeg ventet nr tre var jeg faktisk mest glad for at det var en baby inne i magen. Et år tidligere ble jeg også gravid, men gikk veldig lenge med blighted ovum som det kalles, dvs svangerskap uten foster. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Før eg fekk barn ønska eg meg litt ekstra ei jente. Det føltes liksom tryggast og mest kjent. Eg har også ei søster, gutar var litt ukjent. Det vart ei jente. Då eg skulle ha nr.2 var mange så opptatt av at eg måtte ønske meg gut, det fekk meg i grunn til å ønske meg jente, eg og søstra mi hadde jo hatt det då fint saman som jenter. Det vart ei jente. Tredje gong eg var gravid tenkte eg at det kunne vore artig å prøve begge sortar, så eg ønska meg litt gut. Kjønn skulle vise seg å vere det minste problemet, etter mykje undersøkingar pga dei oppdaga forstørre nakkefold på tidleg ul mista vi ei jente i veke 16. Få eg vart gravid igjen ønska eg meg jente, sidan det var ei jente vi hadde mista. Dette viste seg å vere ein liten gut på ul, og eg brukte litt tid til å bli vant til tanken. No kunne eg vel ikkje vore meir glad for å få oppleve å vere mamma også til ein liten gut.
|
![]() |
|
|