Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 16:45   #61
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Jeg synes det er veldig mye blanding av kortene nå. For det første, det finnes to varianter av privat sykehus. Det ene er gjennom offentlig kvote, det det offentlige kjøper et visst antall operasjoner av en bestemt type. Dette supplerer kapasiteten til det offentlige, det går gjennom fritt sykehusvalg og ingen køsniking. Dette er 100 % offentlig styrt på antall og type.

Det vil ofte være sånn at kvotene er tidlig oppbrukt i en tidsperiode, slik at det private har overkapasitet. Jeg synes ikke det er det spor uetisk hverken å tilby eller benytte seg av disse timene.

Det andre er helseforsikring. Det er litt tosidig - på den ene siden frigjør det offentlige ressurser, på den andre krever forsikringsselskap svært kort responstid. Hvis det private sykehuset IKKE har overkapasitet, kan det teoretisk forsinke offentlig pasienter innenfor fristen. Som oftest er kapasiteten god nok, så vidt jeg skjønner.

Selv om det noen ganger er samme lege som jobber begge steder, går det jo ikke utover tiden hn jobber i det offentlige, legen skulker jo ikke. Hn jobber kveld eller avspasering. Det blir stadig mer vanlig at sykehus nekter sine leger å jobbe privat på siden, tror jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 16:51   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å velge en privat klinikk gjennom fritt sykehusvalg har jeg aldri sett på som sniking i køen. Det er jo ikke å utnytte systemet en gang, men å bruke systemet slik det er ment å brukes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 17:00   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å utnytte overkapasitet synes jeg heller ikke er uetisk, for min del. Det er reelt en mindre i køen. Det blir litt som at du er heldig som har fleksibel jobb og kan ta avbestillingstimer.

Poly, det er alltid en allmennlege som henviser ved bruk av forsikring. Det kan godt hende at de er for triggerhappy, de også, men det er altså et system til grunn der det skal foreligge et spesialistbehov, definert av fastlegen.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:03   #64
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er tydeligvis helt skruppelløs for jeg både betaler meg frem (har helseforsikring) og er den pushy moren som får ting til å skje.

Samme her. Dvs jobben betaler helseforsikring for meg. Og jeg hadde ikke gitt fem flate øre for å pushe (ikke true) ungene frem i køen. Og tenker vel egentlig at om man betaler eller prater seg til bedre/raskere behandling er nøyaktig det samme for den som opplever å måtte vente lengre på grunn av det fordi de verken har økonomi eller talegaver til å få til det samme.

Gammel 19-03-14, 17:09   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg antar at dere som ikke benytter privat helsevesen heller ikke bruker privat legevakt, aka Volvat, når barnet har puttet en ert i nesen eller har plutselig sprukket trommehinne en fredag kveld?

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:11   #66
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg antar at dere som ikke benytter privat helsevesen heller ikke bruker privat legevakt, aka Volvat, når barnet har puttet en ert i nesen eller har plutselig sprukket trommehinne en fredag kveld?

Nei, men så har vi alltid fått god og nødvendig hjelp på offentlig legevakt, så det har aldri vært et behov, egentlig.

Piller ikke Legevakten ut erter altså?

Gammel 19-03-14, 17:15   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg satt i 5 timer natt til fredag med 5 år gammel jente som var klam, blek og med udefinerbare, sterke magesmerter, før jeg ga opp, tok sjansen på at hun overlevde, og dro hjem. Da er det i realiteten ikke legevaktstilbud, mener jeg, kun et ø-hjelpstilbud. (Det var kun kapasitet til ambulansene som kom inn, jeg tror ikke det var en eneste av dem i venterommet som faktisk fikk hjelp den tiden jeg var der.)

Oslo legevakt er katastrofal i perioder.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:20   #68
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått til privat legesenter når fastlegen har laaaaang ventetid for time og jeg ikke ser syn på å møte opp klokken 07 for å stå i kø for å trekke lapp for en av de seks akuttimene han har. Å gå på legevakten for sånn er uaktuelt, jeg går sjelden dit uten ha ringt først, presenterer problemstillingen og fått deres vurdering av om jeg bør komme inn eller ei.

Forøvrig er det ventetid på enkelte former for behandling i USA også, forsikring eller ei. Selv om det sikkert finnes en "snik forbi absolutt alle"-variant der også.

Gammel 19-03-14, 17:28   #69
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Vi får time på dagen hos fastlegen, når vi ringer i det de åpner. Fine fastlegen!

Fem timers ventetid på legevakten er kjedelig, men helt ok. Det er seks måneders kø for å bli tatt inn til vurdering for om vi kan få stå i den køen vi egentlig skal inn i som tar knekken på meg.

Gammel 19-03-14, 17:29   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det store bildet er jo komplisert, så klart. Jeg ser argumentet med at gode leger som er lei av helgevakter og relativt lav lønn dras til det private. På den annen side er helseforsikring og privatbetaling helt klart med på å subsidiere prisene det offentlige får på sine anbud. Jeg kan ikke så mye om detaljene, men det er sterk konkurranse om de offentlige pasientene, så jeg antar at prisene er deretter. Hvis de ikke hadde hatt de private kundene å tjene penger på, tviler jeg på om det hadde vært særlig mange sykehus til å konkurrere om dem.

Jeg er temmelig sikker på at det er god økonomi for det offentlige å kjøpe tjenester ved mer eller mindre midlertidig underkapasitet, fremfor å måtte bygge nye avdelinger, eller for den del ha flere i sykmelding i lengre tid.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:31   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi får time på dagen hos fastlegen, når vi ringer i det de åpner. Fine fastlegen!

Fem timers ventetid på legevakten er kjedelig, men helt ok. Det er seks måneders kø for å bli tatt inn til vurdering for om vi kan få stå i den køen vi egentlig skal inn i som tar knekken på meg.

Seks timer på legevakten er ikke livstruende, får man håpe, selv med uforklarlige magesmerter. Men hvis jeg har råd til å betale 1300 på Volvat, slipper kanskje jeg med en time og en annen med en time mindre.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:38   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det er jo fullt mulig at jeg syns det haster uten at det objektivt sett gjør det.

Jeg har ingen skrupler med å stille meg i kø for avbestillingstimer. Det tenker jeg på som en vinn-vinn-situasjon for både helsevesnet og meg, så det ber jeg om enten det haster eller ikke. (Bedre at noen tar timen på en dags varsel enn at den står ubrukt.)

Jeg har heller ingen skrupler med å ringe å sjekke at henvisningen er mottatt. Heller det enn å vente pent i tre måneder for så å oppdage at den aldri ble sent fra legen. Og når jeg først har dem på tråden så spør jeg også hva behandlingstiden/forventet ventetid er.

Ingen av de har jeg tenkt på som problematiske. Men så kommer gråsonen da. Er det for eksempel innenfor å si "Står det i henvisningen at dette barnet har så og så mye fravær fra skolen i 2014 på grunn av denne lidelsen?" Noe som ikke sto. Og vedkommende jeg snakket med syntes det var relevant og la det til som en notis for legen som skulle vurdere henvisningen. Noe som kanskje fremskynder behandlingen, kanskje ikke. Det er det jo legen som vurderer, ikke jeg. Men like fullt gir det mitt barn et kort på hånden som hun ikke ville hatt om jeg ikke hadde hatt ressursene til å kommuniserer med en offentlig etat. Noe slett ikke alle foreldre har.

Jeg synes jo ikke jeg gjør noe etisk uforsvarlig i en slik situasjon, men det forhindrer jo ikke at mitt barn kanskje får en fordel fremfor et mindre heldig stilt barn.

Blæh, etikk er traurige greier når teori skal omsettes i god praksis.

Jeg synes ikke det der er en gråsone altså. Det er helt veldig godt innenfor. Sånn er det i alle områder av livet. Det er ikke rettferdig at noen barn har foreldre som kan følge opp skolearbeidet, mens andre ikke har det. Det er ikke rettferdig at noen er mer ressurssterke enn andre. Likevel er vår oppgave som foreldre å ivareta egne barn best mulig, og som samfunnsborgere å ivareta andres barn best mulig gjennom å være våkne og jobbe for systemer som kommer alle til gode og gjør disse forskjellene så små som mulig.

Men når det gjelder unger og privat helsevesen er det viktig å være klar over at en lege ikke er en lege. Det hjelper ikke det minste grann å betale seg inn et sted dersom du møter feil person. Det er ikke så mange som er gode på hvert område når det gjelder unger, for voksne er tilbudet veldig mye større.

Gammel 19-03-14, 17:38   #73
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Seks timer på legevakten er ikke livstruende, får man håpe, selv med uforklarlige magesmerter. Men hvis jeg har råd til å betale 1300 på Volvat, slipper kanskje jeg med en time og en annen med en time mindre.

Jeg syns vel ikke ertefjerning på Volvat er så moralsk ille, egentlig. Jeg har bare aldri hatt det behovet selv.

Mitt eneste møte med Oslo legevakt var for tre år siden, da Frøkna hadde skarlagensfeber og var sykere enn hun noen gang hadde vært i sitt liv før. Da var vi inne tre dager på rad, fikk fabelaktig oppfølging, i den grad at en av legene vi snakket med ringte meg senere på dagen og spurte hvordan det gikk, før vi til slutt ble innlagt på Ullevål.

Mitt eneste virkelige akuttmøte med helse-Norge, og det var overbevisende bra. Da tåler jeg fint å vente i fem timer på å få fjernet en ert, som tross alt ikke er kritisk farlig. Og hadde du virkelig vært i tvil om det var livstruende magevondt sist helg, hadde du forhåpentligvis (trolig) fått hjelp tidligere også.

Gammel 19-03-14, 17:41   #74
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, vi hadde høyeste prioritet utenom ø-hjelp. Og det var ikke forrige helg, heldigvis. Men jeg hadde ikke dratt inn på den tiden hvis ikke jeg fryktet blindtarmbetennelse eller noe tilsvarende, nei. Jeg drar aldri på legevakten i helger eller på kveldstid hvis jeg ikke absoabsoabsoabsolutt må.

Jeg har en mye lavere terskel for å dra til Volvat, så sånn sett virker jo høykapasitet stimulerende.

- No. 4 -
Gammel 19-03-14, 17:42   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men når det gjelder unger og privat helsevesen er det viktig å være klar over at en lege ikke er en lege. Det hjelper ikke det minste grann å betale seg inn et sted dersom du møter feil person. Det er ikke så mange som er gode på hvert område når det gjelder unger, for voksne er tilbudet veldig mye større.

Som jeg har skjønt det det siste året da! Jeg tror nesten samtlige leger vi har snakket med har vært dårligere informert enn meg selv.

Ok, sikkert en drøy overdrivelse, men det har jammen ikke vært mye ny info å hente. Stort sett har vi bare testet ting jeg har foreslått.

Gammel 19-03-14, 17:45   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke på disse tilstandene som hastesak så det hadde jeg ikke gjort sånn helt personllg. Jeg hadde ikke giddi brukt en fredag kveld for det, men det er nå meg.

Men: jeg skjønner godt at folk går privat for hastesaker når den offentlige legevakten har for lang ventetid.

Det som jeg er redd for er dersom de ressurssterke slutter å bruke den offentlige, så slutter de å kjempe for at den offentlige legevakten skal være bra.

Gammel 19-03-14, 17:47   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, vi hadde høyeste prioritet utenom ø-hjelp. Og det var ikke forrige helg, heldigvis. Men jeg hadde ikke dratt inn på den tiden hvis ikke jeg fryktet blindtarmbetennelse eller noe tilsvarende, nei. Jeg drar aldri på legevakten i helger eller på kveldstid hvis jeg ikke absoabsoabsoabsolutt må.

Jeg har en mye lavere terskel for å dra til Volvat, så sånn sett virker jo høykapasitet stimulerende.

Det er godt mulig jeg er naiv og bare ønsker at systemet skal fungere, altså.

Bortsett fra den gangen som endte med innleggelse, har mine eneste (dog tallrike!) møter med legevakten vært kragebeinsbrudd, mistanke om brukne tær og skuldre ute av ledd, kuttskader, øreverk og annet som trenger rask behandling, men som ikke er farlig. (Hvis det høres ut som vi har klippekort på røntgen, så er det helt sant. )

Gammel 19-03-14, 17:48   #78
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det er jo fullt mulig at jeg syns det haster uten at det objektivt sett gjør det.

Jeg har ingen skrupler med å stille meg i kø for avbestillingstimer. Det tenker jeg på som en vinn-vinn-situasjon for både helsevesnet og meg, så det ber jeg om enten det haster eller ikke. (Bedre at noen tar timen på en dags varsel enn at den står ubrukt.)

Jeg har heller ingen skrupler med å ringe å sjekke at henvisningen er mottatt. Heller det enn å vente pent i tre måneder for så å oppdage at den aldri ble sent fra legen. Og når jeg først har dem på tråden så spør jeg også hva behandlingstiden/forventet ventetid er.

Ingen av de har jeg tenkt på som problematiske. Men så kommer gråsonen da. Er det for eksempel innenfor å si "Står det i henvisningen at dette barnet har så og så mye fravær fra skolen i 2014 på grunn av denne lidelsen?" Noe som ikke sto. Og vedkommende jeg snakket med syntes det var relevant og la det til som en notis for legen som skulle vurdere henvisningen. Noe som kanskje fremskynder behandlingen, kanskje ikke. Det er det jo legen som vurderer, ikke jeg. Men like fullt gir det mitt barn et kort på hånden som hun ikke ville hatt om jeg ikke hadde hatt ressursene til å kommuniserer med en offentlig etat. Noe slett ikke alle foreldre har.

Jeg synes jo ikke jeg gjør noe etisk uforsvarlig i en slik situasjon, men det forhindrer jo ikke at mitt barn kanskje får en fordel fremfor et mindre heldig stilt barn.

Jeg synes alt det der er godt innafor grensen for det akseptable. Du kommer jo bare med utfyllende opplysninger som er helt sanne, og det hjelper jo den legen som skal vurdere henvisningen.

Gammel 19-03-14, 18:11   #79
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det vil jo være en tilleggsopplysning som er nyttig for instansen/legen. Hos oss (BUP) så er det ikke slik at selv om X får kortere frist pga nye opplysninger så får Y lengre frist. Fristene settes etter en prioriteringsveileder som sier noe om hvor lenge det er forsvarlig for de ulike tilstandene å vente.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 18:18   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Teofelia;3946805]Og da slår det meg jo: er det virkelig noe mer høyverdig og sosialt rettferdig å bruke sine mentale ressurser til å forkorte ventetiden enn sine økonomiske? Jeg synes jo ikke det? Eller?

quote]

Nei, det synes jeg ikke. Å hjelpe barna sine med skolearbeid, følge opp fritidsinteresser, motivere og støtte, det er en ting, og selvsagt at man gjør for sitt barn hvis man kan. Å bruke sine mentale ressurser til å hoppe over mindre ressurssterke barn og foreldre i diverse offentlige køer, det er ikke greit. Dessverre ser vi jo daglig at det skjer: Sinte brev til rektor, avisinnlegg, masemasemase på BUP og PPT, og vips har man rykket fram i køen. Ideelt sett burde jo ikke ledelsen ved disse institusjonene latt seg rikke, og de som virkelig har bein i nesa gjør jo ikke det, men altfor mange lar seg påvirke/presse til å hjelpe de som maser mest (eller argumenterer best) først.
Et bedre alternativ er at disse ressurssterke folkene kjøper private tjenester, ikke sniker forbi andre i køen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.