|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg synes det er veldig mye blanding av kortene nå. For det første, det finnes to varianter av privat sykehus. Det ene er gjennom offentlig kvote, det det offentlige kjøper et visst antall operasjoner av en bestemt type. Dette supplerer kapasiteten til det offentlige, det går gjennom fritt sykehusvalg og ingen køsniking. Dette er 100 % offentlig styrt på antall og type.
![]() |
#62 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaÅ velge en privat klinikk gjennom fritt sykehusvalg har jeg aldri sett på som sniking i køen. Det er jo ikke å utnytte systemet en gang, men å bruke systemet slik det er ment å brukes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaMen å utnytte overkapasitet synes jeg heller ikke er uetisk, for min del. Det er reelt en mindre i køen. Det blir litt som at du er heldig som har fleksibel jobb og kan ta avbestillingstimer.
![]() |
#64 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Samme her. Dvs jobben betaler helseforsikring for meg. Og jeg hadde ikke gitt fem flate øre for å pushe (ikke true) ungene frem i køen. Og tenker vel egentlig at om man betaler eller prater seg til bedre/raskere behandling er nøyaktig det samme for den som opplever å måtte vente lengre på grunn av det fordi de verken har økonomi eller talegaver til å få til det samme.
![]() |
#65 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg antar at dere som ikke benytter privat helsevesen heller ikke bruker privat legevakt, aka Volvat, når barnet har puttet en ert i nesen eller har plutselig sprukket trommehinne en fredag kveld?
![]() |
#66 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Nei, men så har vi alltid fått god og nødvendig hjelp på offentlig legevakt, så det har aldri vært et behov, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg satt i 5 timer natt til fredag med 5 år gammel jente som var klam, blek og med udefinerbare, sterke magesmerter, før jeg ga opp, tok sjansen på at hun overlevde, og dro hjem. Da er det i realiteten ikke legevaktstilbud, mener jeg, kun et ø-hjelpstilbud. (Det var kun kapasitet til ambulansene som kom inn, jeg tror ikke det var en eneste av dem i venterommet som faktisk fikk hjelp den tiden jeg var der.)
![]() |
#68 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg har gått til privat legesenter når fastlegen har laaaaang ventetid for time og jeg ikke ser syn på å møte opp klokken 07 for å stå i kø for å trekke lapp for en av de seks akuttimene han har. Å gå på legevakten for sånn er uaktuelt, jeg går sjelden dit uten ha ringt først, presenterer problemstillingen og fått deres vurdering av om jeg bør komme inn eller ei.
![]() |
#69 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaVi får time på dagen hos fastlegen, når vi ringer i det de åpner. Fine fastlegen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet store bildet er jo komplisert, så klart. Jeg ser argumentet med at gode leger som er lei av helgevakter og relativt lav lønn dras til det private. På den annen side er helseforsikring og privatbetaling helt klart med på å subsidiere prisene det offentlige får på sine anbud. Jeg kan ikke så mye om detaljene, men det er sterk konkurranse om de offentlige pasientene, så jeg antar at prisene er deretter. Hvis de ikke hadde hatt de private kundene å tjene penger på, tviler jeg på om det hadde vært særlig mange sykehus til å konkurrere om dem.
![]() |
#71 |
Prettiest mess ever seen
|
Seks timer på legevakten er ikke livstruende, får man håpe, selv med uforklarlige magesmerter. Men hvis jeg har råd til å betale 1300 på Volvat, slipper kanskje jeg med en time og en annen med en time mindre.
![]() |
#72 |
maler
|
Jeg synes ikke det der er en gråsone altså. Det er helt veldig godt innenfor. Sånn er det i alle områder av livet. Det er ikke rettferdig at noen barn har foreldre som kan følge opp skolearbeidet, mens andre ikke har det. Det er ikke rettferdig at noen er mer ressurssterke enn andre. Likevel er vår oppgave som foreldre å ivareta egne barn best mulig, og som samfunnsborgere å ivareta andres barn best mulig gjennom å være våkne og jobbe for systemer som kommer alle til gode og gjør disse forskjellene så små som mulig.
![]() |
#73 |
Bedreviter
|
Jeg syns vel ikke ertefjerning på Volvat er så moralsk ille, egentlig. Jeg har bare aldri hatt det behovet selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg vet ikke, vi hadde høyeste prioritet utenom ø-hjelp. Og det var ikke forrige helg, heldigvis. Men jeg hadde ikke dratt inn på den tiden hvis ikke jeg fryktet blindtarmbetennelse eller noe tilsvarende, nei. Jeg drar aldri på legevakten i helger eller på kveldstid hvis jeg ikke absoabsoabsoabsolutt må.
![]() |
#75 |
Bedreviter
|
Som jeg har skjønt det det siste året da! Jeg tror nesten samtlige leger vi har snakket med har vært dårligere informert enn meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Mother of Dragons
|
Jeg ser ikke på disse tilstandene som hastesak så det hadde jeg ikke gjort sånn helt personllg. Jeg hadde ikke giddi brukt en fredag kveld for det, men det er nå meg.
![]() |
#77 |
Bedreviter
|
Det er godt mulig jeg er naiv og bare ønsker at systemet skal fungere, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#79 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det vil jo være en tilleggsopplysning som er nyttig for instansen/legen. Hos oss (BUP) så er det ikke slik at selv om X får kortere frist pga nye opplysninger så får Y lengre frist. Fristene settes etter en prioriteringsveileder som sier noe om hvor lenge det er forsvarlig for de ulike tilstandene å vente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma[quote=Teofelia;3946805]Og da slår det meg jo: er det virkelig noe mer høyverdig og sosialt rettferdig å bruke sine mentale ressurser til å forkorte ventetiden enn sine økonomiske? Jeg synes jo ikke det? Eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|