Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 22:45   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

De to eldste kan trene 4 og 5 ganger per uke, vi går 2 ganger. Minsten kan trene 2 ganger i uke og gjør det. I tilleg kommer ridingen 1 gang i uken. Vi prøver å få til 2 treningsfrie dager i uken hvor vi tar det litt roligere.

I mine ører høres det virkelig unormalt ut for så små barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:49   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I mine ører høres det virkelig unormalt ut for så små barn.

Ikke unormalt men litt uvanlig. Alle 3 går på tae kwon doe. Junior 2 som eldste går på har 5 treningstimer i uken. De anbefaller at man går på 2. En time er for generell trening, en for å trene serier osv. Da velger man hvem man vil gå på. Samme gjelder for junior 1 som mellomste går på. Barnegruppen har 2 treninger i uken.

Gammel 16-05-07, 22:56   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Ikke unormalt men litt uvanlig. Alle 3 går på tae kwon doe. Junior 2 som eldste går på har 5 treningstimer i uken. De anbefaller at man går på 2. En time er for generell trening, en for å trene serier osv. Da velger man hvem man vil gå på. Samme gjelder for junior 1 som mellomste går på. Barnegruppen har 2 treninger i uken.

Så du synes at det er greit at andre bidrar til deres barn i barnehagen mens dere har det for (selvforskyldt) travelt? Har tanken slått deg at andre familier også må rydde plass til ting som dugnader og at de kanskje må skippe en trening eller et møte for å kunne være med?

Gammel 16-05-07, 23:04   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Så du synes at det er greit at andre bidrar til deres barn i barnehagen mens dere har det for (selvforskyldt) travelt? Har tanken slått deg at andre familier også må rydde plass til ting som dugnader og at de kanskje må skippe en trening eller et møte for å kunne være med?

Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg synes ikke at det burde være dugnad i kommunalt drevne barnehager. De får penger til drift og vedlikehold via budsjett. Dugnad burde ikke være nødvending. Privat barnehage er organisert annerledes og der aksepterer man å stille så og så mye på dugnad når man takker ja til plassen.

Jeg har i tilegg jobbet den kvelden og den helgen som det var dugnad i fjor og i år. Kan jeg, så kommer jeg på dugnad. Jeg bruker ikke feriedager for å få det til. Har ikke jeg jobb den kvelden dugnaden er så stiller jeg og mannen drar på trening med ungene. Det spørs hva brukerene av hjemmesykepleien ville si hvis jeg pluteslig var borte noen timer i løpet av vakten. Nei, du får ikke hjelp til å legge deg i kveld for jeg må dugnad

Gammel 16-05-07, 22:58   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Har jeg muliget så drar jeg på dugnad, men det har også hendt at det ikke har passet. Kan jeg ikke så kan jeg ikke, enkelt og greit og jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn.
Det er gjerne de samme foreldrene som ikke stiller, men det trenger faktisk ikke å komme av at de ikke gidder.

Gammel 16-05-07, 23:01   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

I år var det faktisk veldig greit med dugnaden i bhg. De hadde to lørdager istede for lørdag og søndag samme helg. Det skal litt til at man ikke kan noen av de. Jeg valgte lørdagen hvor jeg hadde ungene hjemme, eksen tok det som en selvfølge at han også skulle være med så da ble det kun to timer på oss hver siden vi hadde fem timer hver på høstdugnaden.

Gammel 16-05-07, 22:54   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Alle foreldrene i vår bhg skal ha 14 dugnadstimer, dette er uavhengig av antall barn du har i bhg. Vi har alltid hatt det antallet vi skal ha. Ikke det store problemet med dugnaden der for ungene kan fint være med uten at en trenger å se etter de hele tiden.

Dugnadene på svømminga derimot,den har jeg ikke vært på siden eksen og jeg gikk fra hverandre. Det er ganske vanskelig å få til når man er alene med barna. Valgene man får er å sitte vakt i flere timer i strekk ved sovesalen, ta tider i svømmehallen, lage mat e.l. Det nytter ikke ha med seg to unger som kjeder seg etter 5 min i hallen da. Greit nok hvis jeg bare hadde hatt ho dugnaden er for. Tidligere har jeg stått opp 5 om morran for å være med å lage frokost på svømmestevner.

Gammel 19-05-07, 09:09   #8
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da trenger de forskjellige idretter eller?
Det er vel ingen idrettsgrener som krever at så små barn stiller opp 4-5 ganger pr uke?

Hos oss går storebror på ishockey og i vinter var det opptil 3 dager med trening i uka. Når da lillemann går på allidrett en dag og kor en dag sier det seg selv at mange av kveldene går til barneaktiviteter. Og enda har ikke knøtt begynt. Heldigvis er naboene med på noe av det samme, så vi samkjører en del.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 09:14   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi stiller opp på dugnader så langt det er mulig. Men en sjelden gang passer det ikke og da har jeg ikke dårlig samvittighet. Det samme gjelder alle foreldremøter osv. Eneste som kan skjære seg er når ting skjer samme dag, da vi ikke har flust med barnevakter. Men som regel får vi det til da også!

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 11:09   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.

Jeg er også klart uenig med Berglijot her, som misliker "din tid er viktigere enn min tid". Ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det klart at noens tid er mer kostbar enn andres.

Vi har stilt på alle dugnader, og opplever det som bortkastet tid. Det er ikke mulig å ha med guttungen på dugnaden, for da får vi ikke gjort det arbeidet som skal til. Vi synes ikke noe om å bruke en ettermiddag på å feie en uteplass fremfor å tilbringe tid med sønnen vår. I tillegg opplever vi, som him her sier, at det blir mye dilling og kaffedrikking og lite arbeid. Hadde vi betalt 500 kr for å leie noen til å bruke kosten på uteplassen i to timer - ja, da kan jeg ikke se at det skulle gjøre en forskjell for barnehagen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:48   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.

Jeg er uhyre lite sosialistisk, men jeg mener altså at når man mener man betaler seg ut fra en dugnad ved 500 kroner, aner man ikke hvor mye det faktisk koster å leie inn folk til å gjøre en jobb. Da føler jeg at man i liten grad verdsetter den jobben de andre faktisk gjør når de stiller opp.

Jeg synes det er et helt greit alternativ for noen å betale seg ut, det ER jo ikke alle som har mulighet, men at "travle hverdager" er en grunn synes jeg ikke er akseptabelt. Vi har det travelt alle sammen. Da får man jenke det til og heller droppe en trening den uka.

Generelt har jeg størst problemer med det samme prinsipielle som Berglijot reagerer på - nemlig at noens tid er så mye mer verdifull enn andre. De fleste av oss som alltid stiller på slikt gjør faktisk noe for å få det til, det er ikke sånn at slike ting "naturlig og enkelt" føyer seg inn i dagsprogrammet. Jeg fascineres av folk som ikke evner å ha det bittelitt travelt eller hektisk en dag for å få til slikt for eksempel - eller ikke klarer å spise en brødskive til middag denne dagen fordi man ikke rekker å koke poteter. Og da snakker jeg generelt, med erfaringer i RL, ikke ift noen spesielle i denne diskusjonen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:37   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I forhold til dugnad synes jeg det er viktig at det tenkes gjennom hva man bør gjøre og hva man ikke bør gjøre og at dugnaden ikke blir en del av det tekniske vedlikeholdet en kommune skal sørge for. Jeg synes ikke dugnader skal brukes til alle typer oppgaver.
Å forskjønne barnehageområdet, gi benker et ekstra strøk maling, plante, rydde og slike ting synes jeg absolutt man kan ta på dugnad uten at det kan kalles å dekke over.

Det er slike ting vi har prioritert i begge de barnehagene vi har hatt barn i. Små ting som betyr mye for barna og de ansatte.

Gammel 16-05-07, 23:40   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok litt sær, skjønner jeg. Jeg har vært på dugnad en gang (jentene gikk i barnehage uten dugnad, de første tre årene) og jeg ble så irritert. Greit nok at folk møtte opp, men det var jo få som jobbet (det var unntak altså). Da er hele poenget vekk etter min mening.

Gammel 17-05-07, 00:10   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er nok litt sær, skjønner jeg. Jeg har vært på dugnad en gang (jentene gikk i barnehage uten dugnad, de første tre årene) og jeg ble så irritert. Greit nok at folk møtte opp, men det var jo få som jobbet (det var unntak altså). Da er hele poenget vekk etter min mening.

Jeg har vært på mange dugnader etter hvert og har ikke opplevd at ikke alle som stiller tar i et tak og står på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.