Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 20:15   #61
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

I vår barnehage har de løst dette på en glimrende måte.
(etter at mannen og jeg to år på rad var de eneste som stilte opp)

Ved 100% plass har man 10 dugnadstimer i året og disse kan man velge når man bruker. (forutsatt at det er noe å gjøre )
Har man ikke lyst eller anledning til å stille på dugnad, betaler man 200 kr for hver dugnadstime man ikke har jobbet.

Genialt! Det har kommet betydelig flere foreldre på dugnadene, samtidig som dem som ikke vil eller har lyst kan kjøpe seg fri.

Gammel 18-05-07, 21:33   #62
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det dugnad stiller man!
Vi stiller begge to . I år var A var med i vogna, og guttene sprang rundt og koste seg.

Man stiller opp på det som er med på å gjøre hverdagen til sine barn bedre. Skulle bare mangle!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:34   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss pleier vi alltid å være for mange, egentlig, så det blir en del slarving også. Trivelig.

Denne gangen var jeg syk og mannen kunne bare stille opp kort tid på så kort varsel. Vi hadde skikkelig dårlig samvittighet, vi.

Gammel 18-05-07, 22:13   #64
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi stiller. Dette står på årsplanen og er booket lang tid i forkant så det bør ikke komme som en overraskelse. Jeg er litt kontrollfreak så jeg skriver inn sånne dager når årsplanen blir lagt ut.
I begge bhg møter man en dag i mai og en dag i september. Begge bhg har to dager å velge i på hver dugnad så det går vel opp for de aller fleste. Dessuten hadde den ene bhg et alternativ for de som ikke kunne møte; vask og stryking av gardiner/duker/håndklær osv..
Før lillebror kom så stillte vi begge på dugnad men nå har vi barna i hver sin bhg så i år gjorde vi det sånn at jeg møtte i lillebror sin og pappa møtte i storebror sin. Storebror var med i år men lillebror var ikke med siden han er så liten.
Vi får suppe først og litt kaffe sånn halveis i økten. Også er det litt sosialt sånn at man blir litt kjent.

Gammel 18-05-07, 22:35   #65
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Vi stiller på alt som skjer i barnehagen så sant vi kan. Noen ganger er de så trege med å sende ut beskjeder at da kan det være det ikke passer, men det er sjelden. Jeg synes det bare er koselig å delta på sånt.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 23:09   #66
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi stiller på det som skjer i barnehagen. Det er som oftest bare en av oss som kan enten det er ting på dagen, ettermiddagen eller kvelden det skjer, men stiller det gjør vi. I barnehagen vi går (privat) har de gitt beskjed om at dugnad er frivillig, men jo flere som dukker opp jo mindre penger behøver de å bruke på å leie inn folk til å gjøre det. Og dette kommer igjen barna tilgode med utflukter og ting barnehagen kan arrangere for dem.

Ungene går i helt ny barnehage, og sist dugnad var rett før oppstart for å gjøre ting klart. Da var det en enorm oppslutning, og vi hadde ikke mulighet for å stille før 1 time etter dugnaden startet andre dagen (vi hadde fått beskjed om at det var fint om en kunne en av dagene), og da var det kommet så mange at de var ferdige allerede. Blir spennende å se hvor mange som dukker opp når de skal ha dugnad nå den 30. mai. De skal sette opp "grillhus"/lavo og sikkert få ordnet opp litt ute.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 00:07   #67
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

I vår barnehage er det dugnad om våren og høsten. 8 timer i året. 4 timer kan en avse for at ungene skal ha det fint rundt seg ja. Vet om noen barnehager som gir bøter til de som ikke møter opp.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 08:09   #68
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da trenger de forskjellige idretter eller?
Det er vel ingen idrettsgrener som krever at så små barn stiller opp 4-5 ganger pr uke?

Hos oss går storebror på ishockey og i vinter var det opptil 3 dager med trening i uka. Når da lillemann går på allidrett en dag og kor en dag sier det seg selv at mange av kveldene går til barneaktiviteter. Og enda har ikke knøtt begynt. Heldigvis er naboene med på noe av det samme, så vi samkjører en del.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 08:14   #69
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi stiller opp på dugnader så langt det er mulig. Men en sjelden gang passer det ikke og da har jeg ikke dårlig samvittighet. Det samme gjelder alle foreldremøter osv. Eneste som kan skjære seg er når ting skjer samme dag, da vi ikke har flust med barnevakter. Men som regel får vi det til da også!

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 10:09   #70
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.

Jeg er også klart uenig med Berglijot her, som misliker "din tid er viktigere enn min tid". Ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det klart at noens tid er mer kostbar enn andres.

Vi har stilt på alle dugnader, og opplever det som bortkastet tid. Det er ikke mulig å ha med guttungen på dugnaden, for da får vi ikke gjort det arbeidet som skal til. Vi synes ikke noe om å bruke en ettermiddag på å feie en uteplass fremfor å tilbringe tid med sønnen vår. I tillegg opplever vi, som him her sier, at det blir mye dilling og kaffedrikking og lite arbeid. Hadde vi betalt 500 kr for å leie noen til å bruke kosten på uteplassen i to timer - ja, da kan jeg ikke se at det skulle gjøre en forskjell for barnehagen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 10:50   #71
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

I storebrors barnehage er det dugnadsplikt 10 timer pr år pr forelder... altså 20 timer pr barn... og det er effektiv jobbing som skal til for å bli ferdige.

Jeg synes for øvrig man kan være litt forsiktige med å fordømme folk som ikke stiller. Som Meisje viser et eksempel på, vet man jo ikke grunnen. F.eks så synes jeg det kjøret du Bergliot driver mot Lindamor er ganske unødvendig og lite medmenneskelig (du snakker jo om din medmenneskelighet et sted i tråden også).

Guniss: Jeg har bodd både på landet og i byen, og min erfaring er helt klart at man har det mer travelt i by enn på landet. I Oslo-området bruker folk feks mange timer hver dag på å reise til fra jobb samt til og fra barnehage (noen har til og med flere barnehager med lang reisevei mellom). Der jeg kommer fra bruker de fleste 5 minutter til jobb.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 11:09   #72
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Kjør og kjør, jeg lurer jo bare på hva som får folk til å tro at det de holder på med og deres tid er mer verdt enn andres. Om lindamor hadde sagt at hun var alene med en haug unger og hadde prblemer med barnevakt hadde hu hatt min fulle symati, men når noen ikke bidrar til felleskapet fordi de selv ikke prioriterer det blir jeg overrasket.

At andre synes at usolidarisk adferd er greit får så være, men man kan ikke vente å stå for slikt uten å få litt pepper.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 12:41   #73
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

At andre synes at usolidarisk adferd er greit får så være, men man kan ikke vente å stå for slikt uten å få litt pepper.

Ja og du tåler sikkert litt pepper du også da .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 12:43   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bergljot liker pepper. Da føler hun at hun blir sett ekstra godt. Det er viktig å gi henne mye oppmerksomhet, slik at hun får bedre selvfølelse. Ergo: mye pepper til Bergljot.

Gammel 19-05-07, 12:48   #75
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.

Jeg er uhyre lite sosialistisk, men jeg mener altså at når man mener man betaler seg ut fra en dugnad ved 500 kroner, aner man ikke hvor mye det faktisk koster å leie inn folk til å gjøre en jobb. Da føler jeg at man i liten grad verdsetter den jobben de andre faktisk gjør når de stiller opp.

Jeg synes det er et helt greit alternativ for noen å betale seg ut, det ER jo ikke alle som har mulighet, men at "travle hverdager" er en grunn synes jeg ikke er akseptabelt. Vi har det travelt alle sammen. Da får man jenke det til og heller droppe en trening den uka.

Generelt har jeg størst problemer med det samme prinsipielle som Berglijot reagerer på - nemlig at noens tid er så mye mer verdifull enn andre. De fleste av oss som alltid stiller på slikt gjør faktisk noe for å få det til, det er ikke sånn at slike ting "naturlig og enkelt" føyer seg inn i dagsprogrammet. Jeg fascineres av folk som ikke evner å ha det bittelitt travelt eller hektisk en dag for å få til slikt for eksempel - eller ikke klarer å spise en brødskive til middag denne dagen fordi man ikke rekker å koke poteter. Og da snakker jeg generelt, med erfaringer i RL, ikke ift noen spesielle i denne diskusjonen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:12   #76
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er uhyre lite sosialistisk, men jeg mener altså at når man mener man betaler seg ut fra en dugnad ved 500 kroner, aner man ikke hvor mye det faktisk koster å leie inn folk til å gjøre en jobb. Da føler jeg at man i liten grad verdsetter den jobben de andre faktisk gjør når de stiller opp.

Nå var 500 kr et eksempel. I vår barnehage ville det vært i overkant mye, i og med at det er en ny barnehage med lavt vedlikeholdsbehov. I andre barnehager kreves det mer. Poenget mitt er at de timene man bruker på å utøve arbeidet helt klart har en pris, som jeg mener det må være valgfritt å betale seg ut av. Det er prinsippet om at vedlikeholdsarbeid i barnehagen skal utføres av foreldrene, og ikke ved hjelp av foreldrenes penger som jeg argumenterer mot. Hvis penger er mindre verdifullt for meg enn min tid, så må jeg få lov til å betale meg ut av det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:17   #77
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå var 500 kr et eksempel. I vår barnehage ville det vært i overkant mye, i og med at det er en ny barnehage med lavt vedlikeholdsbehov. I andre barnehager kreves det mer. Poenget mitt er at de timene man bruker på å utøve arbeidet helt klart har en pris, som jeg mener det må være valgfritt å betale seg ut av. Det er prinsippet om at vedlikeholdsarbeid i barnehagen skal utføres av foreldrene, og ikke ved hjelp av foreldrenes penger som jeg argumenterer mot. Hvis penger er mindre verdifullt for meg enn min tid, så må jeg få lov til å betale meg ut av det.

Jeg er forsåvidt enig med deg i dette siste her, dersom det finnes en ordentlig ordning for å få det til på en skikkelig måte, men dersom det ikke finnes noen slik ordning synes jeg man bør prøve møte opp, eller gå i bresjen for å etablere en.

Det er jo ikke snakk om vanlig vedlikehold som oftest, mer trivselstiltak. 500,- i halvåret/året i overkant mye? Vel, hvis man først har en dugnad regner man vel med en times tid jobb per forelder vil jeg tro, og å leie inn noen til mindre enn 500 i timen antar jeg er vrient.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:38   #78
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bergljot liker pepper. Da føler hun at hun blir sett ekstra godt. Det er viktig å gi henne mye oppmerksomhet, slik at hun får bedre selvfølelse. Ergo: mye pepper til Bergljot.

Fnis. Du må lære deg å stave navnet mitt, lille gule.

Gammel 19-05-07, 13:40   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gidder jeg da ikke.

Gammel 19-05-07, 13:42   #80
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Slike sure er virkelig vanskelige å lære opp.

Nå kom jeg forøvrig på at jeg begynte med pepper i maten for noen år siden. Til ungene sier jeg at det er vanilje. De liker ikke krydder i maten, dommingene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.