|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg har en 9-åring som elsker lukten av vin! Vi lar henne sniffe i vei. Hun får ikke smake. Men det er jo ikke utenkelig at hun vil finne smaken lettere å venne seg til, når hun allerede liker bouquet-en. Er dette innafor, FP?
![]() |
#62 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerHer må jeg nesten komme med historien om da jeg ble stoppet i promillekontroll en lørdag formiddag i julebordssesongen, med tre små barn i baksetet. Jeg hadde vel ikke drukket alkohol på flere uker og hadde sånn sett ingenting å frykte, men jeg måtte blåse i ballong, og storebrødrene forklarte for minstemann på 3-4 år hva som var i ferd med å skje. Så mens jeg blåste, hørte jeg den gledesstrålende spente lille stemmen hans: |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
kamerat
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer
Noe så utrolig nusselig!
![]() |
#65 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerOg for å svare på det egentlige spørsmålet her: Det ville opplevdes problematisk for meg hvor tolvåringen min ville drikke alkoholfritt øl. Jeg skjønner at det er irrasjonelt, og det kan godt hende jeg kunne kommet til et standpunkt der det var greit (hjemme), men jeg håper jeg slipper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
kamerat
|
Mine synes også det lukter godt (og det GJØR det jo), og jeg dypper av og til en lillefinger i vinen og lar dem smake en dråpe. Mest fordi jeg vet at kontrasten mellom lukt og smak er så stor, så det er nærmest litt til skrekk og advarsel. (De får ikke smake de deilige dessertvinene! Der er det jo ingen skrekk og advarsel!)
![]() |
#69 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerGitt at alle mine syns brus er helt over alle støvleskaft crazy i smaken, så virker dette som et veldig lite sannsynlig scenario hjemme hos oss.
![]() |
#70 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerFilifjonka: |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerLa meg presisere at denne problemstillingen ikke er noe vi stadig kommer oppi. Det er ikke slik at han går å kjøper seg munkholm på butikken, men han har ved et tilfelle kjøpt seg vørterøl- til stor oppstandelse for kameraten som ikke visste hva det var. Da det ikke tok seg så bra ut for en ung gutt som han å sitte på trappa til butikken å drikke noe som tilsynelatende så ut til å være øl, måtte vi ta oss en prat :knis:
![]() |
#72 |
Dragedytteren
|
Jeg tok en stor slurk rødvin som fireåring, i den tro at det var saft. Det tok noen (minst 14) år før jeg smakte det igjen, ja.
![]() |
#74 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg synes ogsaa det blir feil, men paa den annen siden har jeg ingenting imot at barn bestiller seg alkoholfrie "paraplydrinker" i baren paa ferier. Det er egentlig rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Drinker blir tilsatt alkohol, øl og vin inneholder originalt alkohol på grunn av produksjonsmetode akkurat som vodka eller whiskey.
![]() |
#76 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Men alkoholfritt öl inneholder jo aldri alkohol. Eller har de fjernet det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Glamorøs
|
Det vet jeg ikke, men greia er jo at når man lager ordentlig øl så tilsetter man ikke alkohol. Det oppstår på grunn av produksjonsprosessen. Når man lager en drink så tilsetter man alkohol. Å blande ulike fruktjuicer er jo vanlig utover drinker også.
Visstnok omtrent det samme som kefir.
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Forskjellen på pils og vørterøl syns jeg er ganske stor, mens porter og vørterøl ligner mer.
Vi har alltid både vørterøl og alkoholfritt øl i huset, og drikker stort sett det eller vann. Jeg har ment at å la ungene se at alkoholen ikke er så viktig for oss er en fin ting. Alle tre har fått smake og velge både vørterøl og alkofritt øl fra ganske tidlig (3 år). Nå er yngste 17. Alkoholfri vin har vi aldri i huset, da drikker vi heller saft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerNå kom jeg på historien jeg hørte for 25 (!) år siden fra ei som jobbet i en butikk. Før jul hadde en mor kommet og kjøpt det hun trodde var brun julebrus i flasker til barnebursdag. Flaskene ble servert barna og de aller fleste likte innholdet godt. Det rare var at de kort tid etter sovnet, en etter en. Det viste seg at hun hadde tatt feil av julebrus og øl. Man kan bare tenke seg hvor hårreisende pinlig og flaut det var når foreldrene kom for å hente. "Har det gått fint her da?" "Joda, barna har vært greie med hverandre. Selvfølgelig var det litt uheldig at jeg skjenket de alkohol og at de sovnet av det. Men bortsett fra det har det gått fint!
Sist redigert av noen : 20-05-14 kl 11:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|