Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-14, 12:49   #61
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer

Jeg har en 9-åring som elsker lukten av vin! Vi lar henne sniffe i vei. Hun får ikke smake. Men det er jo ikke utenkelig at hun vil finne smaken lettere å venne seg til, når hun allerede liker bouquet-en. Er dette innafor, FP?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 12:51   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her må jeg nesten komme med historien om da jeg ble stoppet i promillekontroll en lørdag formiddag i julebordssesongen, med tre små barn i baksetet. Jeg hadde vel ikke drukket alkohol på flere uker og hadde sånn sett ingenting å frykte, men jeg måtte blåse i ballong, og storebrødrene forklarte for minstemann på 3-4 år hva som var i ferd med å skje. Så mens jeg blåste, hørte jeg den gledesstrålende spente lille stemmen hans:

"Tenk hvis hun er full da! Jeg tror hun er det!"

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 12:51   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-05-14, 12:53   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Noe så utrolig nusselig! /

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 12:53   #65
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 12:53   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for å svare på det egentlige spørsmålet her: Det ville opplevdes problematisk for meg hvor tolvåringen min ville drikke alkoholfritt øl. Jeg skjønner at det er irrasjonelt, og det kan godt hende jeg kunne kommet til et standpunkt der det var greit (hjemme), men jeg håper jeg slipper.

Gammel 19-05-14, 12:54   #67
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har en 9-åring som elsker lukten av vin! Vi lar henne sniffe i vei. Hun får ikke smake. Men det er jo ikke utenkelig at hun vil finne smaken lettere å venne seg til, når hun allerede liker bouquet-en. Er dette innafor, FP?

Mine synes også det lukter godt (og det GJØR det jo), og jeg dypper av og til en lillefinger i vinen og lar dem smake en dråpe. Mest fordi jeg vet at kontrasten mellom lukt og smak er så stor, så det er nærmest litt til skrekk og advarsel. (De får ikke smake de deilige dessertvinene! Der er det jo ingen skrekk og advarsel!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 12:55   #68
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Noe så utrolig nusselig! /

Ja, det var ubetalelig - spesielt den spente forventningen: Endelig skjer det noe spennende her liksom! Politi! Mamma er full!

Gammel 19-05-14, 12:56   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gitt at alle mine syns brus er helt over alle støvleskaft crazy i smaken, så virker dette som et veldig lite sannsynlig scenario hjemme hos oss.

Gammel 19-05-14, 12:57   #70
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Filifjonka:

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 13:05   #71
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

La meg presisere at denne problemstillingen ikke er noe vi stadig kommer oppi. Det er ikke slik at han går å kjøper seg munkholm på butikken, men han har ved et tilfelle kjøpt seg vørterøl- til stor oppstandelse for kameraten som ikke visste hva det var. Da det ikke tok seg så bra ut for en ung gutt som han å sitte på trappa til butikken å drikke noe som tilsynelatende så ut til å være øl, måtte vi ta oss en prat :knis:

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 13:15   #72
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Mine synes også det lukter godt (og det GJØR det jo), og jeg dypper av og til en lillefinger i vinen og lar dem smake en dråpe. Mest fordi jeg vet at kontrasten mellom lukt og smak er så stor, så det er nærmest litt til skrekk og advarsel. (De får ikke smake de deilige dessertvinene! Der er det jo ingen skrekk og advarsel!)

Jeg tok en stor slurk rødvin som fireåring, i den tro at det var saft. Det tok noen (minst 14) år før jeg smakte det igjen, ja.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 13:32   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 13:47   #74
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ogsaa det blir feil, men paa den annen siden har jeg ingenting imot at barn bestiller seg alkoholfrie "paraplydrinker" i baren paa ferier. Det er egentlig rart.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 13:55   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg synes ogsaa det blir feil, men paa den annen siden har jeg ingenting imot at barn bestiller seg alkoholfrie "paraplydrinker" i baren paa ferier. Det er egentlig rart.

Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Drinker blir tilsatt alkohol, øl og vin inneholder originalt alkohol på grunn av produksjonsmetode akkurat som vodka eller whiskey.

Gammel 19-05-14, 14:46   #76
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Drinker blir tilsatt alkohol, øl og vin inneholder originalt alkohol på grunn av produksjonsmetode akkurat som vodka eller whiskey.

Men alkoholfritt öl inneholder jo aldri alkohol. Eller har de fjernet det?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 14:52   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Men alkoholfritt öl inneholder jo aldri alkohol. Eller har de fjernet det?

Det vet jeg ikke, men greia er jo at når man lager ordentlig øl så tilsetter man ikke alkohol. Det oppstår på grunn av produksjonsprosessen. Når man lager en drink så tilsetter man alkohol. Å blande ulike fruktjuicer er jo vanlig utover drinker også.

Hansa Bryggeri sier dette:

Sitat:

Brygging av alkoholfritt øl
For å lage alkoholfritt øl som smaker og ser ut som øl må vørteren, altså den kokte blandingen av malt, vann og humle, settes til gjæring. Gjæringsprosessen startes, for så å avsluttes raskt slik at alkoholprosenten blir minimal og den gode ølsmaken fremkommer. Bare på denne måten får ølet fargen, smaken og skummet som vanlig øl, men uten alkoholen.
Vørterøl er den kokte blandingen av malt, vann og humle slik den er før den skal i gjæringsprosessen. Vørterølet har derfor ikke de ørsmå 0,4-0,5 alkoholprosentene som finnes i alkoholfritt øl. Til gjengjeld verken smaker eller ser vørterølet helt ut som øl, annet enn på den mørke gylne fargen. Vørterølet mangler den karakteristiske ølsmaken og skummet, og får heller ikke den karakteristiske smaken fra gjæren.

Sitat:

Alkoholprosenten i de vanligste typene alkoholfritt øl i Norge er Clausthaler mellom 0,4 og 0,5 prosent, Munkholm mellom 0,4 og 0,6 prosent, og Hansa null% har mellom 0,4 og 0,5 prosent alkohol.

Visstnok omtrent det samme som kefir.

Gammel 20-05-14, 00:31   #78
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

til Polyannabarnas kommentar.

Her er det kultur å servere barna vørterøl blandet med sitronbrus til jul i mannens familie så dette er en tradisjon vi også har fulgt, og jeg har ikke stusset over at vørterøl skulle bli feil å servere dem.

Med det sagt er jeg stort sett enig i det som mange skriver at det kan føles feil å støtte opp om å drikke alkoholfritt øl/vin ute med tanke på hvilke signaler det kan sende overfor dem som ikke vet at det er alholfritt, og at det er grunn nok til å fraråde dette (eller forby alt etter alder og skjønn).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 08:51   #79
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det er snakk om alkoholfritt øl. Ikke lettøl.
Å jo, jeg synes vørterøl smaker ganske likt som mørkt øl, bare mye søtere.

Forskjellen på pils og vørterøl syns jeg er ganske stor, mens porter og vørterøl ligner mer.

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med dette overhodet, men så drikkes det i all hovedsak alkoholfritt øl her hjemme hos oss. Vet ikke om det er derfor? Jeg tenker ikke nødvendigvis at øl og alkohol er synonymt. Ikke tenker jeg på det som alkoholfritt øl heller, jeg tenker merkenavn.

Vi har alltid både vørterøl og alkoholfritt øl i huset, og drikker stort sett det eller vann. Jeg har ment at å la ungene se at alkoholen ikke er så viktig for oss er en fin ting. Alle tre har fått smake og velge både vørterøl og alkofritt øl fra ganske tidlig (3 år). Nå er yngste 17. Alkoholfri vin har vi aldri i huset, da drikker vi heller saft.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 10:49   #80
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på historien jeg hørte for 25 (!) år siden fra ei som jobbet i en butikk. Før jul hadde en mor kommet og kjøpt det hun trodde var brun julebrus i flasker til barnebursdag. Flaskene ble servert barna og de aller fleste likte innholdet godt. Det rare var at de kort tid etter sovnet, en etter en. Det viste seg at hun hadde tatt feil av julebrus og øl. Man kan bare tenke seg hvor hårreisende pinlig og flaut det var når foreldrene kom for å hente. "Har det gått fint her da?" "Joda, barna har vært greie med hverandre. Selvfølgelig var det litt uheldig at jeg skjenket de alkohol og at de sovnet av det. Men bortsett fra det har det gått fint! "

Sist redigert av noen : 20-05-14 kl 11:02.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.