|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Ett eksempel: en av lærerne våre har tre skriftlige fag, dvs 6 bunker ved heldagsprøvene. Hun ba om en dag til retting da elevene var på et opplegg med helsesøster, det måtte ikke settes inn vikar for henne. Da hun spurte om å få sitte hjemme, fikk hun blankt nei. Fleksibelt?
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Definitivt ikke fleksibelt. Og der mener jeg at ledelsen skyter seg selv i foten. Er ikke jeg fleksibel får jeg ekstremt stivbeinte lærere tilbake. Hvis jeg derimot sier det er greit at en lærer går til legen før den bundne arbeidstiden er over uten at hun (jeg har bare kvinnelige lærere) må søke en halvdagspermisjon vil sannsynligvis denne læreren også stille på et samarbeidsmøte utenfor hennes bundne arbeidstid en annen dag uten at vi må snakke om avspasering og kompensasjon. Hvis jeg gir tid til å rette en kartleggingsprøve blir sannsynligvis motstanden mot å gjennomføre prøven mindre.
|
|
#3 |
|
|
Sv: Lærerstreik!Jeg jobber i en administrativ stilling i skolen nå (inspektør) og har vært lærer i mange år. Jeg stemmer i Oslo og stemte ja, men ville også stemt ja i KS-avstemningen. Dette er et syn jeg har hatt lenge.
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og hva så? Regner med at pasientene dine ikke går hjem kl. 14.00? Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor. |
|
|
|
|
#6 |
|
Ja jeg skjønner ikke dette. |
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Selv på dager jeg ikke har pasienter kan jeg ikke ta med meg jobben ut av kontoret mitt uten å ha klarert dette, og selv om man har kontordag skal man være tilgjengelig for drøftinger og spørsmål fra omverdenen. Selv om jeg deler kontor med 5 andre som snakker i telefonen, snakker med hverandre, har uformelle møter og spiser knekkebrød.
|
|
#8 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din, Katta. Hvis du mener at den foreslåtte avtalen er suboptimal, hvorfor i alle dager skal den være en bedre løsning enn den som allerede eksisterer, og som mange (de fleste) lærere mener er bedre? Jeg synes variasjoner over temaet «Jamen, vi har det enda verre!» er temmelig uinteressante argumenter.
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik!Nå er jeg ikke lærer mer, men det handler ikke bare om kontorplasser. Det handler først og fremst om fleksibilitet til å jobbe mye når det trengs, og mindre når det er rolig.
|
|
#10 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Blå: Hadde skolelederne (inspektører og rektorer) vært dyktigere i jobben sin, hadde 99 % av lærerstaben sluppet å bli straffet fordi lederen deres er konfliktsky og ikke tør å ta opp kampen med den ene læreren som aldri gidder å gjøre jobben sin. |
|
|
|
|
#11 |
|
Amen til det. |
|
|
|
|
#12 |
|
|
Samtidig tenker jeg at man må være på samme sted for å kunne samarbeide tett på team. Som jeg forventer at de skal gjøre. Men som sagt, jeg har hatt dette synet på arbeidstid omtrent siden jeg var nyutdannet for 14 år side. Så det er ikke en ny tanke for meg.
|
|
#13 |
|
Halloen!
Vi har fast samarbeidstid og jobber mye i team. Jeg har aldri hørt at det har vært et problem på vår skole at folk går hjem kl. 13.00 når det er satt opp teammøte kl. 14.00, tviler på at det er et reelt problem på så veldig mange skoler at lærere blåser i samarbeid. |
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Whatever. Regner med at dere "ser problemet" om et år eller to når dere begynner å merke konsekvensene av den nye arbeidstidsavtalen på kroppen. |
|
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Og yes, rine. Vi har kanskje to stykker som kjører sitt eget løp, ikke vil samarbeide med noen og som går når de sjøl synes det passer, ikke når avtalen åpner for det eller det passer best med timeplanen til elevene. De kommer til å fortsette med det uansett.
|
|
|
#16 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik!Hvis vi snur på spørsmålet: Det mangler ganske mange tusen lærere i skolen. Det er flukt fra lærerutdanningene. Det blir stadig færre høyt utdannede folk i skolen, lektorene er en utdøende rase. Når 73% av lærerne sier at de ikke kan gjøre jobben sin med mer bunden tid, og en etter en av de dyktigste lærerne jeg kjenner sier at de kommer til å slutte, er det da noen mening i å diskutere saken?
|
|
#17 |
|
Halloen!
Akkurat, gajamor. Man trenger ikke å se lenger enn til våre naboland (Danmark og Sverige) for å se hva lignende tiltak har gjort med den offentlige skolen der. Jeg tror ikke man skal gamble på at lærere bare truer med å slutte, og de lærerne som faktisk gjør det, kommer til å være de dyktigste. Lærere mellom 30 og 50 med master eller hovedfag, lærere som har lang arbeidserfaring, men som ikke er for gamle til å orke å finne seg en ny jobb. Jeg synes det er helt irrelevant hvilke avtaler andre yrkesgrupper har med sin leder og når de kan ha hjemmekontor. Lærere har hatt en arbeidstidsavtale de er fornøyd med og en fleksibilitet i jobben som har vært gulroten for mange. Forsvinner dette, forsvinner mange lærere. Det er ikke vanskeligere enn det. |
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lærerstreik!Hva blir resultatet om det blir tvungen lønnsnemnd? Hvilken av partene "får viljen sin" da?
|
|
|
#20 |
|
|
Men kan det bli det når det er snakk om uenighet om arbeidstid? |
|
|
![]() |