|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
maler
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesSynes dere man er mer høyverdig mellom to stoler når man har en universitetsutdanning og er arbeidsledig enn når man ikke har planlagt høyere utdanning og er arbeidsledig? For meg er det to sider av samme sak bare med litt ulik akademisk balast.
![]() |
#62 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles"Høyverdig" har ikke noe med saken å gjøre. Det handler om erstatning av inntekt.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles
Nei. Er man arbeidsledig så er man arbeidsledig. Kan ikke ha rettigheter basert på mulig fremtidig innsats som skattebetaler for å sette det på spissen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
Ja, men de som er ferdig studerte har i likhet med de andre ingen inntekt. Hvorfor står de i en særstilling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Bedreviter
|
Jeg tenker at akkurat som man har rettigheter som arbeidstaker et år etter at man har mistet jobben, så kunne man hatt rettigheter som student et år etter at man avsluttet studiene, eller i alle fall "etter avsluttet grad". Det å ha studert en gang i tiden skal selvsagt ikke være noe frikort i flere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
maler
|
Jeg synes ikke det er noe frikort på noen måte å tenke at man sørger for foreldre som har babyer i et samfunn. Selvfølgelig skal man ikke erstatte en lønnsinntekt de aldri har hatt, men å hjelpe dem såpass med en startpakke så de rekker å ivareta denne babyen og få områdd seg nok til å komme seg ut i jobb eller studier. Jeg synes det er et såpass stort samfunnsproblem at de gravide blir eldre og eldre at man bør bevege tiltakene i stikk motsatt retning. Kanskje skal 40-åringene med bolig og god inntekt få litt mindre og de som er i etableringsfasen litt mer?
![]() |
#67 |
|
Dette er jo hensikten med overgangsstødnad som alle som blir alene med barn får, og som jeg tror er nyttig for samfunnet vårt. Jeg vet at mange unge som venter barn velger å ikke flytte sammen eller flytte fra hverandre for å kunne forsørge barnet økonomisk, og jeg vil tro det er bedre for barnet om foreldrene får den samme muligheten uten å måtte gå fra hverandre.
![]() |
![]() |
#68 |
Peppy!
|
Staten finansierer ikke permisjonen til mennesker med millioninntekt, stønaden er begrenset til 6G. Så folk med inntekt over 530.000 kr i året er avhengige av at arbeidsgiver dekker mellomværendet.
Dette er på siden av diskusjonen, men jeg ble nysgjerrig. Hva mener du egentlig? At staten ikke bør gi permisjonspenger til folk med god inntekt? At de som bidrar med flest skattekroner ikke skal motta noe i retur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesStaten støtter da mennesker med millioninntekt, mennesker som slettes ikke trenger de 6G for å gi ungen det ungen trenger. Jeg synes det er ok at de får, men de trenger slettes ikke de pengene for å gi ungene det ungene trenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesMener du at foreldrepenger ikke skal beregnes ut i fra inntekt eller jobbsituasjon i det hele tatt? Og at om man har penger på bok så skal man ikke få noe? Det å behovsprøve er veldig krevende sånn byråkratimessig så vet ikke helt hvordan dette skulle blitt gjort i praksis. Skal dette gjelde andre ordninger der staten kompenserer for tapt arbeidsinntekt også? Som sykepenger f.eks? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
maler
|
![]() Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesDet er vel mer paradokset at barn av de som har mye skal få statsstøtte til å ha foreldrene sine hjemme i mange måneder og opprettholde levestandard, mens barn av de som ikke har kommet så langt i etableringen ikke skal få noe støtte til å ha sine foreldre hjemme, men tvert imot ønskes bortabortert lengre opp i tråden her.
![]() |
#72 |
|
Nei jeg mener ikke det. Jeg mener det jeg skrev over om å flytte hele den bedritne kontantstøtta ned til de som ikke har permisjonsrettigheter/dårlige permisjonsrettigheter og la dem få det i tilsvarende antall måneder som det gis permisjon til andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Peppy!
|
Permisjonsordningen handler om så veldig mye mer enn penger nok til bleier og vogn. Det handler om et mykt samfunn, dyrking av familieverdier, unngå at kvinner med karrierer unngår å få barn, unngå at tre måneder gamle babyer må i barnehage, likestilling osv osv. Og ikke minst - skal man klare å opprettholde en velferdsstat så er jo første bud å ha en befolkning som aksepterer å betale høye skatter, som naturligvis innebærer tilrettelegging også for de som har inntekt over snittet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
Ja det handler om det for dem som har nok, men for dem som ikke er så velbemidlede handler ordningene om å få endene til å møtes og jeg mener at barn som er født av dem som har lite også kan få litt av kaka. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|