Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 23:46   #61
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Man skal være rimelig snever for å kunne reise et sted uten at ungene får meg seg hvor i verden de er, slik at de kun vet de har vært i Syden, skal man ikke? Er det i det hele tatt mulig.

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Mine barn (og jeg ) sier at: "Når vi var på sydentur i fjor var vi i Alcudia."
Tviler sterkt på at det finnes noen som reiser til syden og ikke vet hvilket land/by de skal til. Det er et begrep, et fenomen som veldig mange bruker-særlig når det er snakk om chartertur.

I følge en venninne som er lærer på barneskoken, er det ikke bare mulig, men også temmelig vanlig med barn som ikke vet hvilket land de har vært i når de kommer hjem fra Syden. Hun sier at mange av dem ser rart på henne og sier "Hæ?" når hun spør hvilket land de har vært i. "Jeg har vært i Syden, vel."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 23:49   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage hadde syden som tema et år. Hva syden var av ulike land.

Gammel 17-07-14, 23:51   #63
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:14   #64
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kompis (44) sm ikke er sikker på om han var på Kypros eller på Rhodos forrige gang han var i syden. Og nei; han har ikke vært i syden mange ganger, kun den ene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:48   #65
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Thailand er i Asia, Asia er ikke syden. Ikke Egypt eller Marokko heller, det er Afrika. Og California med sine lange strender er USA, sammen med Florida.

Det 007 sa.

Og AI er helligbrøde i Thailand. Virkelig!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:50   #66
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det 007 sa.

Og AI er helligbrøde i Thailand. Virkelig!

AI er generelt helligbrøde, både i Thailand og i syden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:00   #67
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker begrepet syden ja, men etter å ha lest denne tråden tidligere i kveld, så har jeg tenkt litt på når jeg bruker det.

Jeg kommer vel frem til at det i hovedsak brukes til typiske charterturer, og da før turen er bestemt og bestilt. Når målet er satt, så sier jeg hvilket land vi skal til.

Jeg tror også jeg bruker det når noen, uten å vise særlig stor interesse for svaret, spør hvor vi har vært i ferien. Da kan jeg godt svare syden, bare for å forenkle det hele. Men kun om det var type charter vi var på. Nå i sommer har vi ikke vært i syden, men i Spania, uansett hvem som spør.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:05   #68
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Det er sant.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:19   #69
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Syden er 80-tallets mest populære charterdestinasjoner i mitt hode. Jeg tenker (og sier) Syden om bl.a. Solkysten, Mallorca og Kanariøyene. Samtidig har jeg vært på Solkysten uten at jeg var på sydentur, mens charterturen til Vingland på Mallorca var reinspikka sydentur.

Gammel 18-07-14, 01:26   #70
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker det av og til, og ungene bruker det av og til. Men vi snakker om stedet/landet.
I barnehagen var visst 'syden' status, uten at enkelte forstod at flere land inngikk der.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:29   #71
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor det, egentlig?

Joda, jeg ser poenget i det, jeg gjør det, men samtidig så er AI genialt på mange måter. Vi har reist med AI flere ganger, og det har vært en befrielse på mange måter. Vi har sluppet jaget etter å finne spisesteder som tilbyr mat alle liker, og vi har sluppet å vandre gatelangs med barn som fra før var trøtte og slitne etter en lang dag i sola og i vannet. Enkelt og lettvint liksom.

Og så har vi spart endel penger på det, de gangene vi har funnet AI som virkelig gir valuta for pengene. Det er jo også noe å ta med seg, så lenge man ikke reiser for matopplevelsen sin del.

Men når det er sagt, så hadde vi 10 flotte dager i Alicante nå, med matopplevelser vi alle vil huske. Ikke charter, og da ikke AI, og med reisefølge som kjente byen så ble vi dratt med på steder vi aldri ville tenkt på eller funnet selv, og vi fikk alle prøvd oss på mat vi ikke har prøvd oss på før. Klart det er bedre enn AI. (og helt utrolig å se hvor "modige" kresne unger blir når de må forholde seg til andre enn bare mor og far...)

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 02:32   #72
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I følge en venninne som er lærer på barneskoken, er det ikke bare mulig, men også temmelig vanlig med barn som ikke vet hvilket land de har vært i når de kommer hjem fra Syden. Hun sier at mange av dem ser rart på henne og sier "Hæ?" når hun spør hvilket land de har vært i. "Jeg har vært i Syden, vel."

Jeg er også lærer på barneskolen, men har ikke opplevd det slik. "Hvor i syden har du vært/hva heter det der du har vært?" er spørsmål vi stiller, og barna vet hvor.

Gammel 18-07-14, 03:17   #73
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det bare som et generisk uttrykk når jeg snakker om at noen reiser til Middelhavsområdet eller når andre selv bruker det uttrykket. Når jeg reiser selv til de stedene så reiser jeg nemlig ikke til Syden.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 03:48   #74
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det er faktisk to Sunwinghotell i Thailand. I godt selskap med Hellas, Tyrkia og Spania.

Hvorfor er ikke Thailand syden? Fordi det er hakket mer eksotisk og flyturen er lenger? Er ikke da Thailand bare vår tids Kanariaøyene? Det er syden for neste generasjon.

Nå bor aldri vi på hotell, men de hotellene vi har besøkt her nede (Hilton som vi har spist på noen ganger og Sheraton som vi må gå gjennom fra huset for å komme til stranden) har (heldigvis!) absolutt ikke noe "sydenpreg" over seg. Ser svært lite typiske charterturister her nede også. Spesielt nå på sommeren. Og det er rett og slett fantastisk deilig!

Sist redigert av Avatar : 18-07-14 kl 03:54.
Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 06:04   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier Syden. For meg er det et begrep mer enn et sted. Jeg vet ikke om ungene sier Syden, men de vet alltid hvilket land vi har vært i. (Eller; det kom litt overraskende på Knerten at Kreta var en del av Hellas, men han var 5 år da.)

Gammel 18-07-14, 06:51   #76
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det kanskje sånn med "fjellet" også?
Jeg hører unger som sier at de har vært på fjellet i påska, men hvilket fjell? Store unger vet gjerne om de har vært i Rondane eller Trollheimen og de fleste vet at det om grensa til Sverige er passert, for da har de kjøpt svenskebrus.

Der vi var på sydenferie sist er nesten Syden mer dekkende enn Spania. Ungene vet at de var i Spania, men det var så mye Syden at det nesten føltes galt å kalle det noe annet. I den byen var det mer sydenkultur (i den grad man bruker kulturbegrepet) enn spansk kultur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 08:36   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene på skolen har vært på hytta også, men de aner aldri hvor hytta ligger.

Jeg har dog aldri hørt om noen som har vært i syden uten å vite hvilket land.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 08:50   #78
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg bodde en periode i innlandet på Mallorca, brukte venninna og jeg å spørre hverandre om vi skulle ta oss en tur til Syden i kveld. Da mente vi å dra til Magaluf eller Palma Nova.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 09:07   #79
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Samtale mellom voksen og minsta i Bhg før vi reiste:
Voksen: reiser du til syden i morgen du da?
Minsta: nehei!!!
Voksen: joda, du reiser da i morgen du?
Minsta: men ikke til syden, jeg skal til SPANIA!

Så nei, vi bruker visst ikke syden. *ler*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 09:20   #80
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi var i Portugal i fjor. Rutefly, leiebil og ulike hoteller. I Duoro-dalen var vi paa et hotell hvor det ogsaa var et par norske familier. Plutselig spurte sönnen min: "Mamma, de der er jo norske. Er dette Syden?" (Syden var nemlig et uttrykk som han bare hadde hört i Norge. ). Selv skjönner jeg jo godt hva folk mener med at de skal paa Sydentur, men bruker aldri uttrykket selv. Bortsett fra ironisk - "Söööööydenland"

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.