|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
Se resultatene: Bruker du begrepet Syden? | |||
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 22,79% |
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. |
40 | 29,41% |
Av og til. |
61 | 44,85% |
Brokkoli! |
4 | 2,94% |
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?
I følge en venninne som er lærer på barneskoken, er det ikke bare mulig, men også temmelig vanlig med barn som ikke vet hvilket land de har vært i når de kommer hjem fra Syden. Hun sier at mange av dem ser rart på henne og sier "Hæ?" når hun spør hvilket land de har vært i. "Jeg har vært i Syden, vel." |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg har en kompis (44) sm ikke er sikker på om han var på Kypros eller på Rhodos forrige gang han var i syden. Og nei; han har ikke vært i syden mange ganger, kun den ene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Panzerekstremfeminist
|
Det 007 sa.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg bruker begrepet syden ja, men etter å ha lest denne tråden tidligere i kveld, så har jeg tenkt litt på når jeg bruker det.
![]() |
#68 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du "Syden"?Syden er 80-tallets mest populære charterdestinasjoner i mitt hode. Jeg tenker (og sier) Syden om bl.a. Solkysten, Mallorca og Kanariøyene. Samtidig har jeg vært på Solkysten uten at jeg var på sydentur, mens charterturen til Vingland på Mallorca var reinspikka sydentur.
![]() |
#70 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Sier du "Syden"?Bruker det av og til, og ungene bruker det av og til. Men vi snakker om stedet/landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Hvorfor det, egentlig?
![]() |
#72 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også lærer på barneskolen, men har ikke opplevd det slik. "Hvor i syden har du vært/hva heter det der du har vært?" er spørsmål vi stiller, og barna vet hvor.
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg bruker det bare som et generisk uttrykk når jeg snakker om at noen reiser til Middelhavsområdet eller når andre selv bruker det uttrykket. Når jeg reiser selv til de stedene så reiser jeg nemlig ikke til Syden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Nå også i farger
Nå bor aldri vi på hotell, men de hotellene vi har besøkt her nede (Hilton som vi har spist på noen ganger og Sheraton som vi må gå gjennom fra huset for å komme til stranden) har (heldigvis!) absolutt ikke noe "sydenpreg" over seg. Ser svært lite typiske charterturister her nede også. Spesielt nå på sommeren. Og det er rett og slett fantastisk deilig! Sist redigert av Avatar : 18-07-14 kl 03:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg sier Syden. For meg er det et begrep mer enn et sted. Jeg vet ikke om ungene sier Syden, men de vet alltid hvilket land vi har vært i. (Eller; det kom litt overraskende på Knerten at Kreta var en del av Hellas, men han var 5 år da.)
![]() |
![]() |
#76 |
|
Er det kanskje sånn med "fjellet" også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Sier du "Syden"?Ungene på skolen har vært på hytta også, men de aner aldri hvor hytta ligger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Textrovert
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Da jeg bodde en periode i innlandet på Mallorca, brukte venninna og jeg å spørre hverandre om vi skulle ta oss en tur til Syden i kveld. Da mente vi å dra til Magaluf eller Palma Nova.
![]() |
#79 |
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Samtale mellom voksen og minsta i Bhg før vi reiste:
![]() |
![]() |
#80 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Sier du "Syden"?Vi var i Portugal i fjor. Rutefly, leiebil og ulike hoteller. I Duoro-dalen var vi paa et hotell hvor det ogsaa var et par norske familier. Plutselig spurte sönnen min: "Mamma, de der er jo norske. Er dette Syden?" (Syden var nemlig et uttrykk som han bare hadde hört i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|