Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 23:27   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Thailand er i Asia, Asia er ikke syden. Ikke Egypt eller Marokko heller, det er Afrika. Og California med sine lange strender er USA, sammen med Florida.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:48   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Thailand er i Asia, Asia er ikke syden. Ikke Egypt eller Marokko heller, det er Afrika. Og California med sine lange strender er USA, sammen med Florida.

Det 007 sa.

Og AI er helligbrøde i Thailand. Virkelig!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:50   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det 007 sa.

Og AI er helligbrøde i Thailand. Virkelig!

AI er generelt helligbrøde, både i Thailand og i syden.

Gammel 18-07-14, 02:05   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Det er sant.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 02:29   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor det, egentlig?

Joda, jeg ser poenget i det, jeg gjør det, men samtidig så er AI genialt på mange måter. Vi har reist med AI flere ganger, og det har vært en befrielse på mange måter. Vi har sluppet jaget etter å finne spisesteder som tilbyr mat alle liker, og vi har sluppet å vandre gatelangs med barn som fra før var trøtte og slitne etter en lang dag i sola og i vannet. Enkelt og lettvint liksom.

Og så har vi spart endel penger på det, de gangene vi har funnet AI som virkelig gir valuta for pengene. Det er jo også noe å ta med seg, så lenge man ikke reiser for matopplevelsen sin del.

Men når det er sagt, så hadde vi 10 flotte dager i Alicante nå, med matopplevelser vi alle vil huske. Ikke charter, og da ikke AI, og med reisefølge som kjente byen så ble vi dratt med på steder vi aldri ville tenkt på eller funnet selv, og vi fikk alle prøvd oss på mat vi ikke har prøvd oss på før. Klart det er bedre enn AI. (og helt utrolig å se hvor "modige" kresne unger blir når de må forholde seg til andre enn bare mor og far...)

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 12:28   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hvorfor det, egentlig?

Joda, jeg ser poenget i det, jeg gjør det, men samtidig så er AI genialt på mange måter. Vi har reist med AI flere ganger, og det har vært en befrielse på mange måter. Vi har sluppet jaget etter å finne spisesteder som tilbyr mat alle liker, og vi har sluppet å vandre gatelangs med barn som fra før var trøtte og slitne etter en lang dag i sola og i vannet. Enkelt og lettvint liksom.

Og så har vi spart endel penger på det, de gangene vi har funnet AI som virkelig gir valuta for pengene. Det er jo også noe å ta med seg, så lenge man ikke reiser for matopplevelsen sin del.

Men når det er sagt, så hadde vi 10 flotte dager i Alicante nå, med matopplevelser vi alle vil huske. Ikke charter, og da ikke AI, og med reisefølge som kjente byen så ble vi dratt med på steder vi aldri ville tenkt på eller funnet selv, og vi fikk alle prøvd oss på mat vi ikke har prøvd oss på før. Klart det er bedre enn AI. (og helt utrolig å se hvor "modige" kresne unger blir når de må forholde seg til andre enn bare mor og far...)

Sikkert befriende når det gjelder å lettvint finne spisested og kanskje også mulig for gjesten å spare penger, men AI er en tragedie for den lokale handelstanden rundt hotellet.
Når jeg reiser på besøk til et land vil jeg gjerne at landet skal tjene på besøket mitt, jeg legger igjen penger både på supermarkedet, restuaranter og butikker. På AI-hoteller er det kun hotellkjeden som tjener penger, en ser ofte ikke en restaurant i mils omkrets rundt kolossen av et hotell. Og selvsagt ikke: Det er ikke marked for det.
På solkysten av Spania ligger et relativt nytt AI-resort. Før hotellet kom var det massevis med lokale restauranter i området, en kunne få servert alt fra nyfiskede sardiner til paella og biff. Nå består området av et hotell, tomme lokaler og en og annen jallabutikk som selger souvernirer og baderinger.

Gammel 17-07-14, 23:28   #7
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker glatt begrepet om type ferie uten å skjemmes for det.
Men jeg sier ikke Syden når jeg snakker konkret om hvor vi skal reise.

Gammel 17-07-14, 23:34   #8
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Elsker min årlige charterhelvetetur til Syden, (Tenerife), med AI og mini club, dog ikke Bamse eller Lollo & Bernie. Samme hotell hvert år. Har ennå til gode å dra på en eneste utflukt mens jeg har vært der...

Det er Syden sin det!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:05   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan bruke det som et slags samlebegrep for å dekke "steder der det er godt og varmt" og "steder folk vanligvis drar på charterferie". "Lurer på om vi har lyst til å ta oss en sydentur" eller "Jeg har aldri vært i syden".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:15   #10
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier syden når jeg snakker om at jeg vil på tur, er turen bestilt eller jeg har vært der omtaler jeg turen med navn på landet/øya.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:46   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Man skal være rimelig snever for å kunne reise et sted uten at ungene får meg seg hvor i verden de er, slik at de kun vet de har vært i Syden, skal man ikke? Er det i det hele tatt mulig.

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Mine barn (og jeg ) sier at: "Når vi var på sydentur i fjor var vi i Alcudia."
Tviler sterkt på at det finnes noen som reiser til syden og ikke vet hvilket land/by de skal til. Det er et begrep, et fenomen som veldig mange bruker-særlig når det er snakk om chartertur.

I følge en venninne som er lærer på barneskoken, er det ikke bare mulig, men også temmelig vanlig med barn som ikke vet hvilket land de har vært i når de kommer hjem fra Syden. Hun sier at mange av dem ser rart på henne og sier "Hæ?" når hun spør hvilket land de har vært i. "Jeg har vært i Syden, vel."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 03:32   #12
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I følge en venninne som er lærer på barneskoken, er det ikke bare mulig, men også temmelig vanlig med barn som ikke vet hvilket land de har vært i når de kommer hjem fra Syden. Hun sier at mange av dem ser rart på henne og sier "Hæ?" når hun spør hvilket land de har vært i. "Jeg har vært i Syden, vel."

Jeg er også lærer på barneskolen, men har ikke opplevd det slik. "Hvor i syden har du vært/hva heter det der du har vært?" er spørsmål vi stiller, og barna vet hvor.

Gammel 18-07-14, 07:51   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det kanskje sånn med "fjellet" også?
Jeg hører unger som sier at de har vært på fjellet i påska, men hvilket fjell? Store unger vet gjerne om de har vært i Rondane eller Trollheimen og de fleste vet at det om grensa til Sverige er passert, for da har de kjøpt svenskebrus.

Der vi var på sydenferie sist er nesten Syden mer dekkende enn Spania. Ungene vet at de var i Spania, men det var så mye Syden at det nesten føltes galt å kalle det noe annet. I den byen var det mer sydenkultur (i den grad man bruker kulturbegrepet) enn spansk kultur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 09:36   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene på skolen har vært på hytta også, men de aner aldri hvor hytta ligger.

Jeg har dog aldri hørt om noen som har vært i syden uten å vite hvilket land.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 10:46   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er det kanskje sånn med "fjellet" også?
Jeg hører unger som sier at de har vært på fjellet i påska, men hvilket fjell? Store unger vet gjerne om de har vært i Rondane eller Trollheimen og de fleste vet at det om grensa til Sverige er passert, for da har de kjøpt svenskebrus.

Min 3,5-åring vet at vi nettopp var på fjellet, men han husker nok ikke at han har vært på Finse og Hardangervidda. Spør du, tror jeg han svarer at han var på isfjellet, siden Blåisen var det mest fascinerende med hele turen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 14:05   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke spist på AI om jeg fikk det gratis. Har vært på et AI-hotell en gang. Uten AI. Vi spiste frokost der en dag. Det var som å spise i en gigantisk kantine.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 11:09   #17
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

For meg som for mange andre i tråden er Syden mer et begrep om typen ferie, altså charterferie. Da jeg var ungdom spøkte vi i familien om at vi aldri hadde vært i syden, men hadde vært mye sør for syden. Vi bodde på den tiden i Kenya og ferierte da rundt omkring i Afrika.

Jeg har fortsatt ikke vært på charterferie...

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 00:49   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage hadde syden som tema et år. Hva syden var av ulike land.

Gammel 18-07-14, 00:51   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 01:14   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg har en kompis (44) sm ikke er sikker på om han var på Kypros eller på Rhodos forrige gang han var i syden. Og nei; han har ikke vært i syden mange ganger, kun den ene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.