Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

[TV-serie] Kampen for tilværelsen på NRK

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 07:57   #61
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [TV-serie] Kampen for tilværelsen på NRK

I februar.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 16:04   #62
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så slutten i går. Den var skuffende!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 16:27   #63
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nå har jeg tilfeldigvis argumentert for at jeg skiller vesentlig på dyrevelferd og menneskerettigheter i en helt annen FP tråd i dag. Men, jeg må jo innrømme at jeg får en voldsom bismak i munnen av å le så mye av denne storylinen. Blikkene på elgen i skogen, turen til Sverige, Animal Planet, gaveboka med afrikanske dyr osv. Nå er jo seksuelle overgrep mot dyr forbudt i samtlige nordiske land tror jeg. Og en av grunnene til forbudet visstnok at dette er et såpass stort problem at det er nødvendig med et totalforbud!!

Jeg har ikke sett seien og jeg kommer ikke til å gjøre det heller, men jeg har forstått såpass at det spøkes mye med overgrep mot dyr og jeg må ærlig inrømmet at jeg se utrolig skuffet over at "dere" ler av det og synes det er ok underholdning. Nei barn og dyr er ikke det samme, men INGEN hadde akseptert samme "humoren" om det gjalt barn eller andre svake grupper. Hva er det som gjør at dette er greit å tulle med? Det er overgrep mot de mest forsvarsløse av alle. De som aldri kan si i fra.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 16:49   #64
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke sett seien og jeg kommer ikke til å gjøre det heller, men jeg har forstått såpass at det spøkes mye med overgrep mot dyr og jeg må ærlig inrømmet at jeg se utrolig skuffet over at "dere" ler av det og synes det er ok underholdning. Nei barn og dyr er ikke det samme, men INGEN hadde akseptert samme "humoren" om det gjalt barn eller andre svake grupper. Hva er det som gjør at dette er greit å tulle med? Det er overgrep mot de mest forsvarsløse av alle. De som aldri kan si i fra.

Men det er egentlig ikke "gøy", Floksa. Det er som med mye annet i serien, bare helt absurd og man får langt flere vonde følelser en gode. Og det er vel ingen som sier det er greit å tulle med. Det er jo en perversjon, og det kommer frem synes jeg selv om metoden så absolutt kan tolkes humoristisk. Og som jeg skrev i den tråden så er jo det selvfølgelig med en bismak. Jeg vet ikke, jeg vokste opp på landet, så jeg har mine historier frist i minne fra hva som ble sagt på bygda også. Det er jo faktisk slik at dette forekommer, antakeligvis mer en vi aner.

Så synes jeg ikke du kan sammenligne mennesker og dyr, den diskusjonen har jeg tatt før. Nei, ingen hadde likt humoren om det var barn, men dyr og mennesker er ikke det samme.

Gammel 03-11-14, 16:52   #65
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke jeg har ledd av det, det eneste som var var bittelitt i nærheten var diskusjonen om etikken i det. Det er sånn trekke- på- smilebåndet- morsomt. Det kan jeg gjøre av absurde voldscener også, som feks Arme riddere.

Gammel 03-11-14, 18:59   #66
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns serien er god, og den retter fokus mot nettopp dyrevelferd og en rekke andre saker som er viktige. Først får serien deg til å smile av dyreelskeren Vidkun, men når overgrepene skjer blir alt snudd til en veldig flau bismak i munnen. Hvordan kunne jeg fnise av ham, det han står for er jeg jo helt uenig i, det de gjør burde være forbudt? Serien fikk meg til å tenke meg om.

Det er andre emner den tar opp også, jeg syns det var interessant å se farens holdning når datteren hadde brent ned kirka. Men enklere å svare for hva jeg ville gjort som forelder. Det er mye annet også, utroskap i flere varianter, hevn og vold. Mye å tenke på. Forhåpentligvis blir det mye ettertanke rundt hos de som har sett serien.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:12   #67
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det har også vært skrevet en del i avisen om at serien presenterer et veldig negativt bilde av "polakker". Dvs bekrefte stereotype bilder nordmenn ofte har av polakker i Norge.

Dette er jeg litt uenig i, faktisk. Jeg synes serien har gjort det motsatte, - rørt i fordommer vi har og avkreftet dem.

Gammel 03-11-14, 20:56   #68
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig, Lisa. Tomasz er en av de mest sympatiske personene i serien. Eller er det jo mange som opptrer underlig og jeg kjenner at jeg fikk litt sånn klump i magen helt på slutten. Det rørte meg på et vis.

Gammel 04-11-14, 15:58   #69
Cumulus

Cumulus sin avatar

Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke tro annet enn at manusforfatterne, bl.a Erlend Loe, har ment å nettopp røske litt i disse stereotypiene...

Gammel 04-11-14, 16:02   #70
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Så slutten i går. Den var skuffende!

Kva var det som gjorde at du syns han var skuffande?

Gammel 04-11-14, 16:14   #71
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke slutten - det kommer en sesong til i februar.

Og ja, jeg er enig med Kaprifol - de scenene hvor det går opp for deg hva som virkelig skjer med Vidkun og hans syke interesse for dyr, gjør at du sitter igjen med en skikkelig flau følelse - herre, var det dette jeg lo av!?

Gammel 04-11-14, 16:46   #72
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Serien er full av absurde, groteske virkemidler, som jeg mener handler om den kuede mannen i forskjellige former. Det betyr ikke at den fremmer holdninger i retning aksept av dyremisbruk eller drapsforsøk, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 16:57   #73
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig, man sitter jo og humrer av den vanvittige absurde scena når de graver ned Serafin på parkeringsplassen, for det var jo midt i turistsesongen, og så mye å gjøre, at de ikke kunne ta seg bryet med å frakte liket hjem til Polen akkurat nå. (Never mind at han nettopp var blitt drept i en tragisk ulykke, liksom.) At man ler av det absurde i dette, betyr ikke nødvendigvis (håper jeg da) bety at man er enig i at dette var en grei ting å gjøre.

Gammel 04-11-14, 17:01   #74
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Serien er full av absurde, groteske virkemidler, som jeg mener handler om den kuede mannen i forskjellige former. Det betyr ikke at den fremmer holdninger i retning aksept av dyremisbruk eller drapsforsøk, da.

Ja, det har du rett i. *lyspære*

Gammel 05-11-14, 07:41   #75
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har du jammen rett i.

Gammel 05-11-14, 08:37   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er jo Loes MO, er det ikke? Kuede menn og hurpete damer?

Sist redigert av Tallulah : 05-11-14 kl 09:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 08:52   #77
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Der er jo Loes MO, er det ikke? Kuede menn og hurpete damer?

Er det det, ja. Det visste jeg ikke.

Gammel 05-11-14, 09:27   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Er det det, ja. Det visste jeg ikke.

Eller; sytete menn som føler seg urettferdig behandlet av det de mener er hurpete damer. :har fremdeles ikke kommet over Doppler:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:27   #79
Cumulus

Cumulus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kva var det som gjorde at du syns han var skuffande?

Vanskelig å forklare, men synes ikke manuset til siste episode var så godt. Ikke så mange gode dialoger som har preget de andre episodene, og mangel på den sjarmen jeg syntes de tidligere episodene hadde. Håper det tar seg opp igjen i sesong 2.

Gammel 05-11-14, 09:29   #80
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Jeg likte siste episode veldig godt, men vil jo ha mer!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.