Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er ditt forhold til vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva er ditt forhold til vin?
Jeg er helt avholds 14 5,71%
Vin smaker grusomt 20 8,16%
Jeg kan til nød drikke vin hvis den er søt 4 1,63%
Jeg liker noen få typer rund og lettdrikkelig vin 22 8,98%
Jeg liker vin, men alt smaker ganske likt for meg 13 5,31%
Jeg liker vin, og «kan» noen flasker som jeg vet jeg liker 65 26,53%
Jeg liker vin og kan forskjell på noen druesorter og vinstiler, men er ikke noen ekspert 91 37,14%
Jeg liker vin og har ganske god greie på druesorter og vinstiler, og samler kanskje litt 12 4,90%
Jeg lever og ånder for vin, har spesialbygd vinkjeller og nekter å vaske vinglass i oppvaskmaskinen 0 0%
Brokkolivin 4 1,63%
Deltakere: 245. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 13:55   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til vin?

Jeg liker jo snobberi innen mat og vin og det meste egentlig. Iallefall når det er ærlig og kanskje av og til uten at de som snobber skjønner det selv. Det er sjarmerende med mennesker som er snobber og tror at det de gjør, som er ganske avansert, er heeelt vanlig hos alle andre også . Men den harangen på at "alle" sitter å lukter på vinen og kjenner igjen toner av tobakk, gress, lær og anis ga meg litt fnisebehov til tider ja. Jeg synes absolutt ikke at det er noe galt i å gå på f.eks. sommelierkurs og lære mer om vin, druer, produksjon, hvordan den passer sammen med ulike matretter osv. Men det er langt fra det og de som hev seg på "vinkjennerbølgen" som var trendy for noen år siden. Du finner ingen avanserte toner i en flaske "Amigo" lissom :setter på spissen:

Gammel 24-09-14, 14:01   #62
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd å lære meg å drikke rødvin, men jeg har konstatert at jeg syns alt smaker likt, og ikke spesielt godt. Jeg kan dog ta meg en flaske rødvin, men da er det rusen jeg vil ha, for den liker jeg. Jeg kan av og til drikke litt hvitvin.

Jeg drikker aldri alkohol til mat, og pr tiden er jeg inne i en alkoholfri periode, de har jeg ganske ofte.

Gammel 24-09-14, 14:03   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker vin, men kan for lite om det. Også er jeg alltid litt redd for vin, fordi jeg noen ganger har endt opp med dundrende hodepine etter bare noen slurker.

På restauranter hvor det blir servert en tilpasset vinmeny drikker jeg alt, men syns ofte det blir for mye alkohol (jeg blir så lett full). Jeg har et par rødviner jeg liker, en champagne jeg elsker, en rose jeg elsker og noen proseccoer jeg liker. Hvitvin syns jeg det er lett å like, men vanskelig å elske.

Øl er jeg glad i, og vet hvilke typer jeg liker. Jeg er ikke så glad i lyse, parfymerte typer, og heller ikke de kjempetunge. Men tilpasset mat blir det jo noe av det samme som ulike typer vi, og gir en helt annen drikkeopplevelse enn å bare drikke, liksom.

Ellers syns jeg det er teit at det er faux pas å ikke like vin spesielt godt, men helt akseptabelt å ikke like øl.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:05   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske upraktisk å ikke like øl, og skulle gjerne gjort det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:06   #65
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt vanskelig å svare, jeg "kan" en del viner som jeg gjerne kopler med matretter og vet litt om druesorter og sånn, men så langt fra noen ekspert. Jeg elsker å utvide repertoaret da og lære mer og få hjelp av eksperter. Jeg er skikkelig god på å be om hjelp.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:08   #66
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Øl drikker jeg aldri, unntaket var den gangen jeg hadde lyst på røyk, og siden jeg kun røykte når jeg drakk så måtte jeg få en øl hos venninna jeg var på besøk til.

Gammel 24-09-14, 14:35   #67
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Synes ikke vin er særlig godt og når det også er alkohol i det, som jeg absolutt ikke liker virkningen av, lar jeg det stort sett være. Stemte at jeg kan til nød drikke vin om den er søt. Liker over hodet ikke øl. Om jeg må velge noe med alkohol blir det cider.

Gammel 24-09-14, 14:36   #68
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da mangler vi bare en med spesialbygd vinkjeller, så er samlingen komplett!

Gammel 24-09-14, 14:36   #69
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg liker det meste innen vin, har litt peiling, men er ingen ekspert.

Jeg storkoser meg på restauranter med vinmeny hvor de setter sammen vin som passer perfekt til akkurat det vi får servert. Det klarer jeg ikke på langt nær like godt selv.

Akkurat dette kunne jeg ha skrevet.

D.v.s. etter at jeg de siste fem årene mer eller mindre kontinuerlig har vært gravid/prøvd å bli det/ammet begynner den lille peilingen jeg hadde å bli litt utvannet, men nå som jeg er ferdig med sånt vurderer jeg å få litt schwung på vindrikkingen igjen.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Dessuten er jeg skeptisk til brokkolivin, men er villig til å smake.

Jeg mener å ha lest en historie av James Herriot der han havner på oppdrag hos en streng metodistfamilie etter utagerende prøvesmaking av blant annet pastinakkvin.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

De er jo veldig lette å like, da. Snille og milde og bærsmakende. Men når du trener deg opp og utvider horisonten, vil de etter hvert smake saft. (Særlig Doppio Passo!)

Finnes det altså enda verre skvip enn JP Chenet?

Gammel 24-09-14, 14:37   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke heller øl. Det skyldes sikkert en kombinasjon av at faren min drakk altfor mye av det (liker ikke lukten), at jeg ikke liker smaken noe særlig og at jeg blir veldig stappa i magen av det. Men en iskald liten Corona med limebåt i tuten kan være godt om sommeren.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:40   #71
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg mener å ha lest en historie av James Herriot der han havner på oppdrag hos en streng metodistfamilie etter utagerende prøvesmaking av blant annet pastinakkvin.

Haha! Det tror jeg stemmer! Det forekommer pastinakkvin hos Dorothy Sayers også! Harriet Vane, dette synes jeg du må ta ansvar for å brygge til oss! (Og så fikk jeg lyst til å gjenlese James Herriot, som er en gammel kjærlighet.)

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Finnes det altså enda verre skvip enn JP Chenet?

Tja, jeg vet ikke om det er det jeg sier. JP Chenet har jo en sånn liksom-ryggrad. «Jeg later som om jeg er en vin som passer til en skikkelig biff!» Men Doppio Passo har ingen ryggrad overhodet. Jeg vet ikke helt hva som er verst.

Gammel 24-09-14, 14:41   #72
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Tåler ikke alkohol, men skulle så gjerne ha kunnet drikke vin. Det ser sååå kos ut

Gammel 24-09-14, 14:43   #73
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette minne meg om ei venninne som var på første date som gikk så bra og attpåtil delte han hennar kjærlighet til god rødvin. Tida gjekk, dei blei kjærestar og etterkvart kunne han fortelle at han hata rødvin og vatna blomsteren med vinen når ho ikkje såg på. Ho følte seg faktisk litt snytt på heile mannen, å ikkje like rødvin var omtrent en dealbreaker. Dog gifta dei seg likevel.

Gammel 24-09-14, 14:45   #74
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

“I only drink champagne when I'm happy and when I'm sad.
Sometimes I drink it when I'm alone.
When I have company I consider it obligatory.
I trifle with it if I'm not in a hurry and drink it when I am, otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"

Champagne.

Du skulle ha vært her på Champagnemiddagen vi hadde her i fjor. Champagne er fantastisk!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:46   #75
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Du skulle ha vært her på Champagnemiddagen vi hadde her i fjor. Champagne er fantastisk!

Det hadde eg elska. Trur det er neste eg må finne på, restaurantbesøk med champagnemeny!

Gammel 24-09-14, 14:46   #76
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vinkjeller, med hjemmesnekrede hyller, er det spesialbygget nok?
Er ikke i kategorien lever og ånder for vin, men er interessert og har litt kunnskap om vin.
Faren min samlet på vin, og det er en god del godbiter igjen i kjelleren hans, har sett et par flasker gammel Chateau Lafite Rotschild bla.
Det skal konsumeres i en familiemiddag på det som skulle vært åttiårsdagen hans, så håper vi han sitter på en sky og skåler med oss.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:50   #77
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Cru har champagnemeny en uke i november hvert år, Tussa. Det er nok gøy.

Gammel 24-09-14, 14:51   #78
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Cru er stas. Kanskje eg må til Oslo i november!

Gammel 24-09-14, 14:52   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg liker vin og kan forskjell på noen druesorter og vinstiler, men er ikke noen ekspert." Men jeg setter veldig pris på at f.eks. HI stadig påtar seg å forsyne meg med nye innspill og bidrag på området.

Gammel 24-09-14, 14:52   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er alkohol for meg: Øl er nydelig en varm sommerdag, til grillmat f.eks. Samtidig blir jeg veldig mett av øl og klarer som regel ikke å kombinere det med mat (da må det bli veldig lite av en av delene, i alle fall.) Rødvin er godt om vinteren, jeg liker varmen og at man blir litt døsig/avslappet. Sjampanje er betyr festilig lag, og er kanskje den alkoholholdige drikken jeg liker best. (Men det er dyrt, så oftes er det musserende jeg drikker.) Jeg liker smaken av både sjampanje, rødvin og øl, men jeg liker de andre aspektene ved drikkene like godt. Nå høres jeg sikkert ut som en soon-to be-alkoholic, men jeg drikker faktisk ikke alkohol mer enn en gang i måneden eller to. Mer enn tre-fire enheter drikker jeg ikke mer enn et par ganger i året.
Jeg liker ikke rusbrus, cider og bare noen ytterst få drinker.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.