|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg mener det er et alkoholproblem når man ikke klarer å la være å drikke seg overstadig beruset (annet enn ved ett og annet uhell), og jeg har både bekjente og kolleger dette gjelder. Jeg kjenner jeg blir overrasket av voksne folk som drikker seg sanseløse hver eneste helg.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Hva med de som drikker en flaske vin alene hjemme både fredag og lørdag hver eneste helg? Er det for mye? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?
Jeg mener at det er fullt mulig å ha et alkoholproblem uten å drikke seg full ofte. Det å trenge alkohol hver dag, er et alkoholproblem i min verden. Når man blir grinete om man ikke får en cognac eller tre etter middag hver dag, eller hvis man bare må ha en pils eller et glass vin eller tre til lunsjen hver dag for å ikke bli rastløs. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Jeg er helt enig med deg, men jeg kjenner ikke til noen med et slikt problem som du skisserer. Jeg er mer borti flatfyllproblemer.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Selvfølgelig kan det være veldig mye en ikke vet om folk. Men jeg vet at i min omgangskrets, blant folk jeg av og til drikker alkohol sammen med, er det ingen som utpeker seg ved å ha noe bekymringsfullt drikkemønster/bli veldig fulle/ikke kunne stoppe osv. Jeg er ikke hjemme hos vennene mine så mye at jeg kan vite om noen av dem MÅ ha fire drinker hver kveld, men jeg tviler på at det er tilfelle. Etter lang erfaring med alkisfar så har jeg ganske gode antenner på sånt, så jeg tror jeg ville oppdaget det ok det var folk jeg hadde mye med å gjøre. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg kjenner ingen andre enn pasienter jeg har hatt.
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Ingen jeg vet definitivt om, men jeg har jobbet med mange mennesker med rusproblemer. Er derfor veldig klar over at det statistisk sett sannsynligvis er noen.
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Så det vi snakker om er egentlig to former:
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Jeg tipper at den største gruppen er de som bruker alkohol for å regulere stress, angst, smerter eller ubehag i en eller annen form. Det er jo veldig avslappende med 2-3 glass vin om kvelden, og en gang i blant er det vel helt uproblamtisk. Men hvis man gjør det regelmessig for å ta bort noe annet, slippe å tenke/føle på noe spesielt, kan man i alle fall problematisere denne formen for alkoholbruk. |
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Begge deler er vel definert som alkoholproblemer, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg har vel ingen rundt meg som jeg tror har alkoholproblemer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg kjenner (heldigvis) ingen som har alkoholproblemer. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Til tider hjulbeint
|
Enig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
bits and pieces
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Dette er jo et definisjons spørsmål. Kjenner ingen som drikker hvor dette hindrer hverdagslige sysler eller som drikker hver eneste helg.
|
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Eg er bekymra for ein person eg kjenner, men eg veit ikkje om det er med rette eller ikkje. Korleis veit ein eigentleg det?
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Kjenner ganske mange, både familie, nære og perifere venner. Har sagt ifra til de vi er bekymret for, men de velger å fortsette. Dette er folk i alle grader av alkoholisme.
|
|
|
#17 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg kjenner faktisk ingen nå, men har gjort. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?Jeg er fristet til å si at de her som skriver at de ikke kjenner noen med et alkoholproblemer lever i fornektelse. Eller er blinde. Jeg kan liksom ikke tenke meg - rent statistisk - at det er mulig å ikke kjenne noen med et alkoholproblem. Veldig avhengig av hvordan man definerer problem da - Er det kun de som har vært behandlet for alkoholisme man regner, de som ikke kan drikke med måte, de som drikker for ofte (definisjonen der er som regel oftere enn man drikker selv) osv osv.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Det må du selvfølgelig gjerne mene, og det er klart man kan ikke vite slikt sikkert om alle man kjenner. Det er fullt mulig jeg kjenner folk som har et alkoholproblem uten at jeg er klar over det. (Og, som Candy er inne på, er jo "kjenner" et ikke klart definert begrep.)
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Definer "kjenner". Jeg er helt sikker på at det finnes folk som jeg omgås sporadisk eller overfladisk: naboer, kollegaer, bekjente, som har et alkoholproblem som jeg ikke er kjent med. Statistisk sett er det sansynlig. Men blant nær familie og venner som jeg kjenner godt, har jeg ikke grunnlag for å mistenke noe slikt, så enten har de ikke et slikt problem, eller så skjuler de det godt. |
|
|
|
![]() |
|
|