Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnevogn og bilsete - hva anbefales nå?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-15, 00:06   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevogn og bilsete - hva anbefales nå?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, de har vel ikke vært av de mest plasskrevende typene. Lånebabyen er mer stor for alderen, og det er veldig uvant!

Mine har vært av opp-og-frem-og-fort-stor-typen. Å bruke bag forbi 6 mnd hadde vært mulig for størrelsen på baggen, men ungen var på et vis ikke baby lenger.

Gammel 03-01-15, 00:07   #62
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min eldste hadde teutonia mistral. Hun var jo hele 55 cm da hun ble født, så hun ble raskt lagt i sportsvogndelen. Hun var neppe mer enn rundt fire måneder da tenker jeg.

Yngste flyttet nok over i sportsvogndel, også mistral, men annen vogn, da han var mellom seks og syv måneder. Han var nok ikke like lang.

Gammel 03-01-15, 00:09   #63
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mine har vært av opp-og-frem-og-fort-stor-typen. Å bruke bag forbi 6 mnd hadde vært mulig for størrelsen på baggen, men ungen var på et vis ikke baby lenger.

Minsten tok sine første skritt da han var 10 måneder (8,5 korrigert!), men siden han oftest brukte vognen til soving så brukte vi bagen mye fremdeles. Men vi brukte begge deler i den alderen.

Gammel 03-01-15, 00:10   #64
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke base til, dessverre. Men rop ut hvis du skulle være interessert likevel, jeg har ikke fått somlet meg ut til å legge det ut for salg ennå.

Gammel 03-01-15, 00:12   #65
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sportsvogndelen stående i gangen. Bruker den ute, og bagen til soving inne på dagtid. Snuppeduppa er snart 10 måneder.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 00:12   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten tok sine første skritt da han var 10 måneder (8,5 korrigert!), men siden han oftest brukte vognen til soving så brukte vi bagen mye fremdeles. Men vi brukte begge deler i den alderen.

Ja, toern min ble også utsatt for sånn behandling. i brukte vogna når han skulle være med ut og sove mens vi var på korøvelse og den slags moro. Han var nærmere to før vi slutta helt med den baggen.

Gammel 03-01-15, 00:22   #67
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi har maxi cosi cabriofix med base, velbrukt og arvet, har fungert utmerket.

Har en brio happy duo, kjøpt brukt, utrolig lett vogn, god å trille. Bagen ble fort liten, men med vinterpose funker det jo bra uten bag og.

Gammel 03-01-15, 00:24   #68
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Men Niobe, tenk at du og jeg havnet i vogntråd igjen. What happened?

Hva gjør jeg her da? Jeg driver intens forklaring for lillesøster om at "du er snart fire år, du kan gå!" og har ikke tenkt å gi henne vogn, og neste bilstol blir beltestol om et år eller to...

Gammel 03-01-15, 00:26   #69
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vist du har store barn så er ikke egentlig emmaljunga sine noe for deg. De er stort sett rett over 90cm lang i sportsdelen. Storebror kunne ikke sove i ceroxen vi hadde mer enn til 1,5år.

Brio Go er 100cm i liggelengde, TFK er 104cm, og jeg mener Babyjogger også er rundt 100cm. Er mange mnd fra 93cm til 104cm for å si det sånn.

TFK har stor bag på 82cm, Brio er bare 76, emmaljunga ligger vel rundt 79? Babyjogger Delux har også 79cm.

Mine barn krever også å få sitte i 6mnd alderen. Men da har de fylt godt ut i stor bag allerede.

Jeg kjenner etter å ha brukt babyjogger mini og babyjogger FIT i 1år nå så kunne jeg godt tenkt meg å prøve dette merke som bagvogn også. Genialt at de bli små sammelagt og kan legges sammen med en hånd. Man har alltid så mye å bære på med babyer så å kunne løfte opp vognen og legge den i bilen med en hånd mens man har babyen på armen er luksus.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 00:28   #70
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Edge er fin. Men med sportsvogndelen mener jeg den veide noe sånn som 21 kg. Legg til 10 kg ettåring, og så hadde jeg en vogn som veide mer enn halvparten så mye som meg. Det var faktisk verst i nedoverbakkene. Pluss at ryggreguleringen på sportsvogndelen var håpløse greier. Tre innstillinger, der den ene omtrent dyttet poden forover.

Fin men for tung konkluderte jeg også, dengang slikt var aktuelt. Men fin er den sånnsett fortsatt. Nå er ikke mine 10 kg som ettåringer da, og hun på snart fire er fortsatt bare 13,noe og derfor et godt stykke fra en beltestol. Men tung vogn og faste hjul var absolutt ikke aktuelt likevel.

Jeg hadde emmaljunga med svingehjul og citybag da, den er mindre enn edge-baggen men stor nok for mine. Og bakovervendt sittedel når de flyttet over der. Det er vel det som var absolutt mest viktig for meg som av den grunn aldri ble venn med bj city elite, som alle andre elsker

Gammel 03-01-15, 00:28   #71
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror sov i Ceroxen til han var 2-3 han.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 00:30   #72
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Storebror sov i Ceroxen til han var 2-3 han.

mine har sovet i vår sportsvogn fra emmaljunga (forløperen til nitro) til de sluttet å sove i bhg. Som vel og merke far 2-3 års alder ja, men str var ikke problemet.

(Men nei, jeg har ikke store unger da, sånnsett)

Gammel 03-01-15, 00:30   #73
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Uten å kresje i kantene bak?
Opplever det hvert år på jobb at barna mellom 1-2år ligger og stanger i toppen av vognen etter hvert. Hjelper å ta ryggen opp et hakk, men på grunn av slene blir barna dratt oppover i vognen og ligger på metallet. Stort sett driver vi å dytter puter under osv for å få det mer behagelig.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 00:31   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Fin men for tung konkluderte jeg også, dengang slikt var aktuelt. Men fin er den sånnsett fortsatt. Nå er ikke mine 10 kg som ettåringer da, og hun på snart fire er fortsatt bare 13,noe og derfor et godt stykke fra en beltestol. Men tung vogn og faste hjul var absolutt ikke aktuelt likevel.

Ja, minsten er snart 4,5 år og har bare så vidt bikket 15 kg. Eldste satt bakovervent til han var nesten seks, og jeg tipper det blir lenger for minsten. Begge passerte nok 10 kg mellom 1 og 2 år, men de har begge vokst sent fra 2 til 4 år.

Gammel 03-01-15, 00:33   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Min straks treåring ligger i nitroen. Han er ganske nær kantene bak hvis han strekker seg helt ut, ja, men gjør det egentlig noe? Det plager ikke han. Han ligger ikke på noe metall. Det er noe av det jeg liker med den vogna, den er jo godt polstra overalt. For ordens skyld: gjennomsnittlig stor treåring på knapt 100cm og 15 kg.

Gammel 03-01-15, 00:34   #76
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Uten å kresje i kantene bak?
Opplever det hvert år på jobb at barna mellom 1-2år ligger og stanger i toppen av vognen etter hvert. Hjelper å ta ryggen opp et hakk, men på grunn av slene blir barna dratt oppover i vognen og ligger på metallet. Stort sett driver vi å dytter puter under osv for å få det mer behagelig.

Helt uten å stange så vidt jeg kunne se, og ikke sa bhg noe heller. Det være sagt så var vel ikke jentungen 90 cm når hun sluttet sove heller da, sånn siden hun er 96 cm nå eller noe sånn.

Gammel 03-01-15, 01:05   #77
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Til soving i bhg kjøpte jeg en pent brukt simo sportsvogn, dermed var problemet med kort vogn løst. Så det ville ikke vært noe minus for meg med litt kort vogn altså.

Gammel 03-01-15, 01:51   #78
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Om jeg skulle kjøpt vogn nå i dag hadde det blitt den nye brio go med lufthjul. Sinnsykt herlig vogn å trille. Jeg har en 2012-modell jeg elsker. Men den nye er enda bedre. Bag med relativt god plass.
vi har også en Tfk. Veldig fornøyd med den også. Ikke den vakreste, men god å trille. Bra liggestilling, og man kan løftefotbretteti motsetni g til på mange trehjulinger.

Vi har vært veldig ornøyd med maxi cosi med isofix-base. Anbefaler en base i hver bil om dere har to biler.

Gammel 03-01-15, 01:57   #79
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ang emmaljunga så forstår jeg ikke hvordan noen kan like en vogn som er så stor ogtung som den. Kjøpte en citycross med sportsdel for å slippe å ha ungen fra meg i tfk-en. Både jeg og mannen svertet og bannet over den vogna. Makan til drog... bare så vidt jeg klarte å strekke armenemi e rundt vogna og løfte den inn i bilen.
Solgte den og kjøpte en brio go i stedet. Som natt og dag.
Å bytte fra bag tilsportsdel i den føltes helt greit. Sportsdelen er ikke så bred, så det føltes lunt og fint. Tfk-en føles svær i starten når man fjerner bagen.

Gammel 03-01-15, 02:16   #80
venla
jabbsaft

venla sin avatar

venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde TFK med multix-Bag til minste. Den brukte jeg til hun var rundt året. Veldig kjekt å kunne endre fra liggebag til sittebag. Og så hadde jeg henne vendt mot meg. Se video,

(Kilde: youtube.com)

Solgte vogna når hun var 1,5 og byttet til Babyjogger city mini gt, siden vi ikke bruker så mye vogn og ville ha en som var lett å ta med seg. Veldig fornøyd med den, så ville nok vurdert Elite-modellen om jeg skulle hatt ny vogn med bag.

På bilstolfronten har vi bare hatt Maxicosi cabriofix med base til begge. Fornøyd med det da. Har hatt små unger, så de har brukt det til de har passert året.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.