Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 20:16   #61
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Jeg er ikke redd, jeg ser ikke på feminisme som noe skittent, jeg er ikke en manet, og jeg mener ikke det motsatte. Jeg vil bare ikke at andre skal bestemme hva slags benevnelser jeg skal føle meg komfortabel med å bruke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:19   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant artikkel, Java. Jeg husker den saken om Vasalöppet. Vibeke Skofterud gikk bare så mye bedre enn han som vant herreklassen, og fikk en bukett. Han fikk en bil og en haug med penger.

Sitat:

PRISFORSKJELL: Vasaloppet åpnet for kvinneklasse i 1997. Vibeke Skofterud var første norske kvinne som vant Vasaloppet 90 km i 2012, og tok samtidig løyperekord på ni minutter. I herreklassen tok Jörgen Brink løyprekord med 16 sekunder og fikk en ny bil i premie. – Jeg har sagt at vi har kommet langt i likestilling, men det var før jeg gikk Vasan, uttalte Skofterud til norske medier etterpå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:21   #63
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg vil bare ikke at andre skal bestemme hva slags benevnelser jeg skal føle meg komfortabel med å bruke.

Men blir ikke dette ganske rart? "Jeg føler meg ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "kvinne", så jeg foretrekker å ikke bruke den benevnelsen." Hæ?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:22   #64
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det ble heldigvis oppstyr da. Men vi har ikke kommet lenger enn at jentenes hopprenn i Holmenkollen reklameres for. Bare mennenes.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:22   #65
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men blir ikke dette ganske rart? "Jeg føler meg ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "kvinne", så jeg foretrekker å ikke bruke den benevnelsen." Hæ?

Det er virkelig ikke det samme.

Gammel 08-03-15, 20:23   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Ja, det ble heldigvis oppstyr da. Men vi har ikke kommet lenger enn at jentenes hopprenn i Holmenkollen reklameres for. Bare mennenes.

Ja, jeg så det. Og svaret de ga viste virkelig at de ikke skjønte greia.

Gammel 08-03-15, 20:28   #67
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er virkelig ikke det samme.

Jeg syns det går ut på mye av det samme. Hvis det du har problemer med hva andre mennesker legger i begrepet, så syns jeg det er der fokuset bør ligge. En feminist er en person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Er ikke det noe vi alle burde kunne stå inne for?

Gammel 08-03-15, 20:33   #68
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Denne kronikken beskriver i grunn godt hvorfor ikke jeg kaller med feminist: http://m.db.no/2015/03/04/kultur/men...8048107/?www=1

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:33   #69
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg føler meg veldig i utakt med folk i denne tråden, og har ikke noe ønske om å fortsette å diskutere når jeg oppfatter det som jeg blir tillagt en masse merkelige meninger og intensjoner jeg slett ikke har. Vi blir nok ikke enige, så for min del er jeg ferdig med denne saken.

Gammel 08-03-15, 20:37   #70
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Denne kronikken beskriver i grunn godt hvorfor ikke jeg kaller med feminist: http://m.db.no/2015/03/04/kultur/men...8048107/?www=1

Det blir jo bare merkelig. Hun sier jo at hun er feminist, men at hun ikke føler seg velkommen i 8. mars-toget, ettersom hun ikke er enig i hovedparolen. Det blir jo noe helt annet. Jeg forstår godt at hun er uenig i at regjeringen angriper kvinners rettigheter, og det kan hun selvsagt få lov til å mene samtidig med at hun er for likestilling mellom kjønnene. Hun er bare uenig i hvilke virkemidler som må til for å oppnå dette. Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem.

Gammel 08-03-15, 20:44   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Er det 8. marstoget du har et problem med? For hun som har skrevet kronikken har tydeligvis ikke noe problem med å kalle seg feminist. Det trengs tydeligvis også litt voksenopplæring ift. hvordan 8. marstogene er organisert. Hvem som helst kan komme på møter og stille til valg i komiteen. Hvem som helst kan delta på parolemøter. Meg bekjent så fikk Oslo Unge Høyre gjennom en parole i fjor, men de kom ikke, selv etter gjentatte oppfordringer, for å male den, og heller ikke for å bære den. Men den ble malt, og den ble båret. Av dem som stilte opp på dugnad.

Jeg er heller aldri enig med alle parolene, uten at jeg syns det er et problem.

Gammel 08-03-15, 20:47   #72
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Vi blir nok ikke enige, så for min del er jeg ferdig med denne saken.

Å søren! Betyr det at jeg ikke klarte å få deg til å engang vurdere å omtale deg som feminist? Æsj!

Vel - jeg innså vel egentlig at jeg neppe får folk til å skifte mening, så jeg bare fortsetter. Hvis man er for likestilling mellom kjønnene men likevel er ukomfortabel med å kalle seg feminist, så sier det jo litt om hva man legger i feminist-begrepet. Hvorfor ikke begynne der? Feminist = for likestilling mellom kjønnene. I min verden betyr ikke "feminist" at man er for 50-50-deling av permisjon eller radikal kjønnskvotering. Det er virkemidler. "Feminist" sier ikke noe om hvilke virkemidler man tenker skal brukes for å oppnå likestillingen.

Gammel 08-03-15, 20:47   #73
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg veldig i utakt med folk i denne tråden, og har ikke noe ønske om å fortsette å diskutere når jeg oppfatter det som jeg blir tillagt en masse merkelige meninger og intensjoner jeg slett ikke har. Vi blir nok ikke enige, så for min del er jeg ferdig med denne saken.

Jeg er nok der jeg og. Jeg kommer faktisk aldri til å kalle meg feminist, det faller meg på ingen måte naturlig. Å sammenligne det med å ikke ville kalle seg kvinne er jo helt på trynet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:51   #74
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

. Å sammenligne det med å ikke ville kalle seg kvinne er jo helt på trynet.

En drøy sammenligning. Men hvis du skal se deg selv utenfra, hva ville du blitt definert som, hvis du hypotetisk sett ble omtalt i en historiebok i fremtiden, eller av en kultur som ser oss utenfra?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:53   #75
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er nok der jeg og. Jeg kommer faktisk aldri til å kalle meg feminist, det faller meg på ingen måte naturlig. Å sammenligne det med å ikke ville kalle seg kvinne er jo helt på trynet.

Min "sette på spissen" ble tydeligvis misforstått. Det går nok litt fort i svingene her.
Om man sier at man ikke er mot likestilling, men man er ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "feminist", så syns jeg det blir like rart som å si at man er kvinne, men liker ikke at andre bruker den betegnelsen. Det betyr selvsagt ikke at det å være kvinne er det samme som å være feminist. Jeg beklager om det var slik folk tolket det. Det var selvsagt ikke meningen.

Gammel 08-03-15, 20:59   #76
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Og for å dreie diskusjonen over på noe litt annet. Jeg er så ufattelig lei av å høre "Hvorfor bryr dere dere ikke om kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap". Det gjør jeg da for svarte! Jeg betaler hvert eneste år tusenvis av kroner til Leger uten grenser som blant annet jobber hardt for bedre kvinnehelse rundt i verden og som også jobber for kvinner som er invalidisert av kjønnslemlestelse. Jeg betaler tilsvarende beløp til Amnesty, som har hatt hatt omfattende kampanjer mot vold i hjemmet. Dessuten er det definitivt oppmerksomhet rundt kjønnslemlestelse i Norge også. Den første kvinnelige innvandrer som ble slått til ridder av 1. klasse av St Olavs Orden ble gitt denne utmerkelsen blant annet for sin kamp mot kjønnslemlestelse.

Men dette er jo ikke kontroversielt i Norge i dag! Det at resten av verden har store likestillingsproblemer kan da ikke medføre at vi her i Norge skal glemme at vi også har problemer her?

Gammel 08-03-15, 21:08   #77
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Og for å dreie diskusjonen over på noe litt annet. Jeg er så ufattelig lei av å høre "Hvorfor bryr dere dere ikke om kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap". Det gjør jeg da for svarte! Jeg betaler hvert eneste år tusenvis av kroner til Leger uten grenser som blant annet jobber hardt for bedre kvinnehelse rundt i verden og som også jobber for kvinner som er invalidisert av kjønnslemlestelse. Jeg betaler tilsvarende beløp til Amnesty, som har hatt hatt omfattende kampanjer mot vold i hjemmet. Dessuten er det definitivt oppmerksomhet rundt kjønnslemlestelse i Norge også. Den første kvinnelige innvandrer som ble slått til ridder av 1. klasse av St Olavs Orden ble gitt denne utmerkelsen blant annet for sin kamp mot kjønnslemlestelse.

Men dette er jo ikke kontroversielt i Norge i dag! Det at resten av verden har store likestillingsproblemer kan da ikke medføre at vi her i Norge skal glemme at vi også har problemer her?

Dette var mitt hjertesukk på min FB i dag. Jeg synes det brukes utidige virkemidler fra de blå (det er i alle fall fra de jeg har sett disse utsagnene) der vi beskyldes for å å være egoistisk og navlebeskuende her vi sitter i verdens rikeste land.
Vel, vi greier å tenke flere ting samtidig, og en av de beste forutsetningene for å kjempe kampen for de som er verre stilt enn oss er jo at vi har ressurser til det, og det får vi ved å også kjempe for de tingene som er viktige i vårt lille land.
Det er noe hersketeknikk-aktig over at at andre kvinner skal sette seg til doms over hva som er verdige paroler og ikke.

Gammel 08-03-15, 21:10   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt av denne tråden. Jeg hadde trodd at man iallfall på FP var noenlunde oppdatert på hva feminisme betyr, og ikke sammenligner det med å bli medlem i en organisasjon. Eller at man er redd for å si at man er feminist fordi man er redd for å bli tatt for sint, brautende dame med rutete skjorte og piggsveis.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:10   #79
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det har jo vært høyresidens mantra siste årene at vi må bry oss mer om kvinner i andre land, både Erna, Siv og Sølvi har plutselig blitt ekstremt opptatt av kvinners kår i fattige land. Alle andre har det mye verre, så hold kjeft og finn deg i reservasjonsrett, flere midlertidige stillinger og lengre vakter. Nokså tabloid fremstilt av meg, men det kan godt hende strategien deres virker på noen.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:11   #80
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir helt av denne tråden. Jeg hadde trodd at man iallfall på FP var noenlunde oppdatert på hva feminisme betyr, og ikke sammenligner det med å bli medlem i en organisasjon. Eller at man er redd for å si at man er feminist fordi man er redd for å bli tatt for sint, brautende dame med rutete skjorte og piggsveis.

Jeg tror ikke noe av dette. Jeg har bare aldri brukt ordet feminist om meg selv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.