|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Jeg nikker ivrig til alt over, og er veldig enig med Harriet og Tallulah også. Også i Teflonas svar til nokon (som jeg burde quota). Tanken om at man må være organisert for å kalle seg sosialist eller feminist er veldig underlig og fremmed for meg.
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har "alltid" vært feminist, og det er en naturlig del av hvem jeg er. Jeg var jo ganske ung under "Fittstim- perioden" og var veldig politisk i ungdomstida. Da ble det også veldig viktig for meg å bruke betegnelsen nettopp fordi flere har et negativt forhold til ordet.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har ingen slik holdning, og det er det vel heller ikke så mange som har, men jeg syns det er problematisk at man ikke ønsker å kalle seg selv feminist, ja. Eller kanskje heller trist.
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Å være feminist betyr ikke at man er for alle radikale virkemiddel som finnes for å fremme likestilling. Det er vel der det skjærer seg for mange.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Men hvis man ikke kan erklære seg som feminist, som om det var noe skittent, så er man jo på sett og vis det motsatte. Jeg VET jo at en del av dem som er nølende til å kalle seg feminister i tråden er helt enig i feminismens grunnidé, og dermed blir det enda rarere at de er så utrolig redde for å våge å kalle seg det.
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er ikke redd, jeg ser ikke på feminisme som noe skittent, jeg er ikke en manet, og jeg mener ikke det motsatte. Jeg vil bare ikke at andre skal bestemme hva slags benevnelser jeg skal føle meg komfortabel med å bruke. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ihuga feminist
Men blir ikke dette ganske rart? "Jeg føler meg ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "kvinne", så jeg foretrekker å ikke bruke den benevnelsen." Hæ?
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Jeg syns det går ut på mye av det samme. Hvis det du har problemer med hva andre mennesker legger i begrepet, så syns jeg det er der fokuset bør ligge. En feminist er en person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Er ikke det noe vi alle burde kunne stå inne for?
|
|
|
#10 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har tatt mannens etternavn i voksen alder, men anser meg likevel som feminist - men ikke den typen Katta kjenner til.
|
|
|
#11 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er feminist, og jeg synes det er trist at mange ikke ønsker å kalle seg det.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Interessant artikkel, Java. Jeg husker den saken om Vasalöppet. Vibeke Skofterud gikk bare så mye bedre enn han som vant herreklassen, og fikk en bukett. Han fikk en bil og en haug med penger.
|
|
|
#13 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ja, det ble heldigvis oppstyr da. Men vi har ikke kommet lenger enn at jentenes hopprenn i Holmenkollen reklameres for. Bare mennenes.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg så det. Og svaret de ga viste virkelig at de ikke skjønte greia.
|
|
|
#15 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Denne kronikken beskriver i grunn godt hvorfor ikke jeg kaller med feminist: http://m.db.no/2015/03/04/kultur/men...8048107/?www=1 |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ihuga feminist
Det blir jo bare merkelig. Hun sier jo at hun er feminist, men at hun ikke føler seg velkommen i 8. mars-toget, ettersom hun ikke er enig i hovedparolen. Det blir jo noe helt annet. Jeg forstår godt at hun er uenig i at regjeringen angriper kvinners rettigheter, og det kan hun selvsagt få lov til å mene samtidig med at hun er for likestilling mellom kjønnene. Hun er bare uenig i hvilke virkemidler som må til for å oppnå dette. Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Er det 8. marstoget du har et problem med? For hun som har skrevet kronikken har tydeligvis ikke noe problem med å kalle seg feminist. Det trengs tydeligvis også litt voksenopplæring ift. hvordan 8. marstogene er organisert. Hvem som helst kan komme på møter og stille til valg i komiteen. Hvem som helst kan delta på parolemøter. Meg bekjent så fikk Oslo Unge Høyre gjennom en parole i fjor, men de kom ikke, selv etter gjentatte oppfordringer, for å male den, og heller ikke for å bære den. Men den ble malt, og den ble båret. Av dem som stilte opp på dugnad.
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg føler meg veldig i utakt med folk i denne tråden, og har ikke noe ønske om å fortsette å diskutere når jeg oppfatter det som jeg blir tillagt en masse merkelige meninger og intensjoner jeg slett ikke har. Vi blir nok ikke enige, så for min del er jeg ferdig med denne saken. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ihuga feminist
Å søren! Betyr det at jeg ikke klarte å få deg til å engang vurdere å omtale deg som feminist? Æsj!
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er nok der jeg og. Jeg kommer faktisk aldri til å kalle meg feminist, det faller meg på ingen måte naturlig. Å sammenligne det med å ikke ville kalle seg kvinne er jo helt på trynet. |
|
|
|
![]() |
|
|