Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Gode dialektord

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-07, 11:37   #61
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode dialektord

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Det skulle jeg skrive også. Det er helt nydelig!

Ja, det er et flott ord. Synd det ikke blir brukt så mye lenger.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:03   #62
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Ja, det er et flott ord. Synd det ikke blir brukt så mye lenger.

Jeg bruker det mye!

Gammel 04-06-07, 12:09   #63
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Det skulle jeg skrive også. Det er helt nydelig!

Månebedotten har jeg forresten "adoptert", jeg har en kusine i Bergen som bruker det mye, og det er så beskrivende at jeg har tatt det i bruk selv.

Gammel 04-06-07, 12:15   #64
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Er strømpikk et dialektord? Det er jo da ganske bergensk uttrykk (så vidt jeg vet), for strømpebukse.

Gammel 04-06-07, 12:17   #65
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Er strømpikk et dialektord? Det er jo da ganske bergensk uttrykk (så vidt jeg vet), for strømpebukse.

Jeg hadde i alle fall aldri hørt det før, og det blir fort veldig feil når man bare leser ordet og ikke hører uttalen...

Gammel 04-06-07, 12:23   #66
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg hadde i alle fall aldri hørt det før, og det blir fort veldig feil når man bare leser ordet og ikke hører uttalen...

Jeg ville nok ha nøyd med med én k på slutten der, ja. Dette plagget må vel være beslektet med undik?

Gammel 04-06-07, 12:29   #67
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømpik høres veldig ille ut, men trøndere forkorter også mye.
Benser't (bensinstasjon)
biblert (bibliotek)
Seffen (selvfølgelig)
Kalkis (kalkulator)
mobis (mobiltelefon)

Klart, det er vel ikke så mange som BRUKER forkortingene kanskje

Gammel 04-06-07, 12:33   #68
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Min dialekt bruker klar i betydningen å være sliten.

Eks: E e så klar ette trening

Gammel 04-06-07, 12:34   #69
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Da jeg fødte på Gjøvik for noen år siden, sa jeg nei takk til lystgassen. Jeg sa den var så krekslig. Jordmor holdt på å le seg i hjel, for det ordet hadde hun aldri hørt før. Da lurer jeg på: Er det er sørlandsk ord? Trodde det var et vanlig ord som alle visste hva betydde, jeg ...

Det er i hvert fall veldig kjent for meg. Jeg bruker det ikke selv, men har mange rundt meg som bruker det.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ordet jøt betyr noe av det samme - "dum, irriterende".

Hva med jåt, som betyr stygg? (Mye brukt her). Samme opprinnelse?

Jeg har fått rare blikk når jeg har brukt verbet å pælme, altså å kaste.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:37   #70
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Benser't (bensinstasjon)
Kalkis (kalkulator)

Disse to kjente jeg godt igjen. (Bortsett fra at det ble forkortet til bensen, ikke benser't. Når jeg sier ble er det fordi dette var et fenomen jeg husker fra fjortisalderen.)

Gammel 04-06-07, 12:39   #71
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Mange ord som ligner på trøndersk her. Er faren din Nordmøring? Sjefen min er nordmøring og hadde så "kjøle illtj i tææin" - så hun måtte til tannlege gitt

Stemmer godt det ja - ikke veldig langt fra Kr.sund - på fastlandet

Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:39   #72
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Disse to kjente jeg godt igjen. (Bortsett fra at det ble forkortet til bensen, ikke benser't. Når jeg sier ble er det fordi dette var et fenomen jeg husker fra fjortisalderen.)

Jepp.
Bensærn og butta (butikken) var det veldig tøft å si en periode. Nesten tøffere enn å røyke. :næmmli:

Gammel 04-06-07, 12:40   #73
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ville nok ha nøyd med med én k på slutten der, ja. Dette plagget må vel være beslektet med undik?

Det uttales undikk. Eller øndikk om man ønsker å tulle seg litt.

Gammel 04-06-07, 12:43   #74
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Min dialekt bruker klar i betydningen å være sliten.

Eks: E e så klar ette trening

E bi no så klar tå de!
Det hendte det av og til at man fikk høre.....hva nå det måtte komme av?

Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:44   #75
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått rare blikk når jeg har brukt verbet å pælme, altså å kaste.

Hæ? Det er da 100 % gangbart! Det står jo endog i Bokmålsordboka. Hva slags folk er det du omgås, da?

Vi sa for øvrig benser'n, butter'n og bibber'n.

Gammel 04-06-07, 12:46   #76
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Det er forresten noen som fortsatt sier pæler (eller pælær) til gummistøvler, koe for tyggegummi og blekker til blader. Jeg tror imidlertid de er en utdøende rase her i fjorden.

Er det dialektord, mon tro?

Gammel 04-06-07, 12:54   #77
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm

E bi no så klar tå de!
Det hendte det av og til at man fikk høre.....hva nå det måtte komme av?

Høres ut som du var ei skikkelig maskråk

Gammel 04-06-07, 13:12   #78
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten noen som fortsatt sier pæler (eller pælær) til gummistøvler, koe for tyggegummi og blekker til blader. Jeg tror imidlertid de er en utdøende rase her i fjorden.

Utdøende rase, du liksom!
Pælær og koe er helt vanlige ord her i heimen. Blekker sier jeg ikke så ofte, men jeg henviser ofte til blekka jeg jobber i.

Gammel 04-06-07, 13:14   #79
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Bubbelura er et flott ord. Ikke på min dialekt, men på Murrmannens vesterålsdialekt.

Gammel 04-06-07, 13:39   #80
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

En venninne av meg fra Flisa var så oppgitt over noen som snakket så rart, så hun sukket "døm har så kæru dialekt!"

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.