|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?I familien min drikker vi gjerne vin eller tar en konjak i ungenes bursdag også, vi. Har aldri slått meg at det skulle være noe rart.
|
|
|
|
#3 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Jeg kan ikke huske om vi har servert alkohol i ungenes bursdager, sannsynligvis hadde vi rikelig med alkoholfritt øl. Kanskje de husker selv og kan opplyse meg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I endring
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Vi har vært i konfirmasjon i dag hvor konfirmantens mor holdt tale, det ble spist koldtbord, dessert og kaker. Og siden konfirmantens lidenskap er Islandshest og konfirmasjonen var på ridesenteret med vinduer ut i ridehallen ble det rideoppvisning av konfirmanten.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Tror ikke det er nødvendig med så veldig mye underholdning, men litt er alltid hyggelig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Audacious
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?I min familie er det vanlig med vin til maten i konfirmasjon, men det er vel ingen som drikker mer enn to glass, og mange som kjører og derfor ikke drikker. Selv er jeg avholds, og har egentlig ikke tenkt så mye på det. Jeg får spørre konfirmanten hva hun tenker. Uansett blir det alkoholfri velkomstdrink, og godt utvalg av alkoholfritt drikke til maten.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Jeg tror ikke hun må være medlem for å konfirmeres i kirken så lenge hun er døpt, Dixie. Men det finner dere ut av. Vi har tre barn i slekten som har døpt seg rett før konfirmasjon, jeg er ikke sikker på om de er statskirkemedlemmer, dog.
|
|
|
|
#8 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?
I forbindelse med en annen tråd her sjekket jeg med Den Norske Kirke. Man trenger ikke være døpt for å følge undervisningen, men man må være døpt for å være med på konfirmasjonen. Dåp i annet kirkesamfunn aksepteres (men antar det da må være en form for kristen dåp - f.eks. katolsk osv..) Spurte spesielt om man kunne bli konfirmert uten å være medlem, og det svarte de aldri på. Egentlig synes jeg det ville være rart om de gjennomførte konfirmasjon uten medlemskap, de krever jo at minst en må være medlem for ekteskap. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?
Det kreves ikke medlemskap for konfirmasjon. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Vi er heller ikke vane med alkoholservering. Dåper og konfirmasjonen har i min familie foregått på søndagene. Gjester med lang reisevei og timer i bil etter selskapet har ikke latt seg kombinere,derfor ingen problemstilling.
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?Alkohol i konfirmasjon er ikke aktuelt hos oss. Jeg tror ungene ville blitt skuffa om vi hadde servert det faktisk. Vi er ikke avholds og ungene ser oss drikke alkohol, men i deres selskap ville de nok reagert negativt. |
|
|
|
![]() |
|
|