Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å velge en partner med lik bakgrunn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-15, 21:49   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å velge en partner med lik bakgrunn

Jeg har høy utdannelse, mannen ikke. Vi er også fra svært ulik sosial bakgunn, ganske ulik økonomisk. Vi har venner med høy utdannelse, og venner med lav. Par med lik lengde, og ujevn lengde.
I diskusjoner er det ikke utdanningsnivået det kommer an på, men samfunnsengasjementet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:56   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

I diskusjoner er det ikke utdanningsnivået det kommer an på, men samfunnsengasjementet.

Jeg er slettes ikke uenig i det. Men for meg, som har en pedagogisk utdannelse i bunn, utgjorde min master en endring likevel. Spesielt ift samfunnsøkonomi og makronivå. Men det ene utelukker ikke det andre her. Det jeg lærte kan garantert folk lære seg og forstå, helt uten master.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:46   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannen har ingen felles venner. Men hans venner er vel i all hovedsak uutdannet, mine venninner har minst 4-5 års høyskoleutdannelse. Mine brødre har ikke høgskoleutdannlese, og brødrene til mannnen har omtrent like lite utdannelse som han. I både min familie og hans familie er det damene som har høyest utdannelse i de tilfellene der damene har utdannelse de og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:49   #4
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan bare bekrefte det som står, for mannen og jeg møttes under studietiden og har noen felles fag i fagkretsen.

Gammel 01-06-15, 23:17   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har veldig ulik bakgrunn, og når jeg er ferdig (kanskje) kommer jeg til å ha mastergrad, mens han har fagbrev. Jeg tenker likevel på ham som smartere enn meg, men forskjellen ligger i at det som får hans hjerte til å banke og mage til å kile krever fagbrev mens det som får mitt hjerte til å banke og mage til å kile krever noen års høyere utdannelse.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 23:41   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest artikkelen i Aftenposten, den var jo ganske interessant, og det er sikkert masse sant i det hele, men jeg tror ikke det er så dumt - til og med for høyt utdannede mennesker - å være forsiktig med å være for generaliserende. Det er ikke rent få unntak fra regelen om at man trenger høy utdannelse for å ha (og være dyktig i) en godt betalt sjefsstilling/være en vellykket gründer/ha høyere kulturell kapital/alle disse andre målestokkene på suksess vi omgir oss med. Noen år på universitet hvor man surfer gjennom et lettvint studie er ikke alltid Veien Til En Interessant Personlighet, lzzm.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:04   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har diskutert krig, fred og politikk med mange som ikke har høyere utdannelse, og mange av dem er smarte så det holder, altså. Og så kjenner jeg flere med (litt) høy utdannelse som jeg ikke klarer å få så mye ut av. Nok om det.
Det er viktig at partneren min er smart, helst litt smartere enn meg, ellers funker det ikke, det er ikke viktig at han har høyere utdannelse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:07   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... altså, så lenge han tjener masse penger er jeg fornøyd.

:knis:

Gammel 02-06-15, 00:10   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hundreogsnørrogførti vekttall, men det har alltid skortet på samfunnsengasjementet.

Er ellers enig med Rine - partneren må være intelligent, men utdannelse i seg selv er ikke viktig. En av mine nærmeste venninner har ingen formell utdannelse utover videregående, og det samme gjelder flere i vennekretsen. På den andre siden er det mange med 3-årig høyskoleutdannelse, en del med doktorgrad og mange med hovedfag og tilsvarende. Kan ikke akkurat si jeg merker det i samtaler til hverdags eller i festlig lag. De fleste av dem har utdannelse og jobb innen helt ulike felt enn meg uansett - det er jo ikke akkurat sånn at svigerinnas doktorgrad i formingsfag setter et stort preg på hva vi snakker om, akkurat. (Og jeg var akkurat like underlegen i det håndverksmessige da hun fortsatt gikk på videregående, mens jeg hadde en universitetsgrad. )

(Har for øvrig mann med omtrent like lang utdanning som meg - men med mye sterkere utdanningsbakgrunn i familien.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:14   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Intelligent, nei? Jeg sa smart. Som i street smart. Det er det man må være for å holde ut med meg.
Neida. Joda. Neida.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:27   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mannen min er veldig smart. Hadde han fått den støtten han trengte i grunnskolen fra sin egen mor, så hadde han fått seg utdannelse. Men moren forventet at alle tre sønnene hennes gikk inn i firmaet hennes når de var ferdige med ungdomsskolen. De måtte gå med avisa på natta, vaske i firmaet hennes på natta osv mens de gikk på ungdomsskolen. I dag hadde hun garantert mistet omsorgen for guttene sine. Selv om hun vel trodde hun gjorde sitt beste for de, alene som hun var med tre gutter.

Gammel 02-06-15, 00:37   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glup og samfunnsengasjert er et must. Må ha meninger og være I stand til å ta en heftig diskusjon uten å kalle det en krangel. Må vite hva som skjer i verden og ha noen interesser. Jeg kunne aldri vært sammen med noen som ikke likte å lese, feks.

Utdannelse er ikke viktig. Har jeg funnet ut. Jeg trodde, helt ærlig, at jeg skulle finne meg en ny en med høyere utdannelse, men slik gikk det ikke gitt. Tjener mer enn ham gjør jeg også.

Jeg pleier å si til ham at jeg valgte ham fordi han er dum og deilig.

Gammel 02-06-15, 01:05   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Tjener mer enn ham gjør jeg også.

Det er vel ingenting å være flau over?

Jeg har bare fjaset med mine "finne seg en rik mann"-kommentarer. Fjaset med mengder sarkasme.

Gammel 02-06-15, 01:15   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er vel ingenting å være flau over?

Jeg har bare fjaset med mine "finne seg en rik mann"-kommentarer. Fjaset med mengder sarkasme.

Jeg fjaset også. Men brukte nok bare feil smiley. Jeg forstod du fjaset og var sarkastisk, men jeg var nok ikke like tuemig selv. Nå kan jeg bruke og mene det.

Gammel 02-06-15, 00:47   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lav utdannelse og mannen høy, vi møttes på jobb i et stort konsern... Og der skortet det ikke på jobbpar. Vi har venner med alle mulige kombinasjoner. For meg og mannen telte ganske lik bakgrunn og oppvekst, humor og like personlige egenskaper. Jeg er lesehest og han er absolutt ikke.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:52   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg valgte mannen fordi jeg syntes han var dritkjekk og sykt deilig. Det synes jeg fremdeles.

Gammel 02-06-15, 01:16   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg trodde det gikk fram av at jeg da jeg valgte ham fordi han er dum og deilig.

Gammel 02-06-15, 01:19   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Håkkei.

Gammel 02-06-15, 01:37   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

:noterer fjasing på lista over ting jeg må øve på: (pluss at det sikkert hjelper om jeg lærere meg noen smileys slik at jeg ikke bare må bruke de som står på førstesiden fordi jeg er på mobile og det er pes å åpne den laaaange lista)

Gammel 02-06-15, 01:38   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hva "tuemig" betyr heller. Er det dialekt?

:mankanprokrastinerejobbingettermidnattogså:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.