Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husk å stemme til kirkevalget

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-15, 11:56   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husk å stemme til kirkevalget

Nå klarte mannen å finne litt info om kandidatene til menighetsrådet også, så nå har jeg noen tanker om hvordan jeg kan stemme også der.

Guava - er det vanligvis slik at de som er plassert øverst på lista også er de mest engasjerte, eller kan det like gjerne være noen gamle travere der som først og fremst står øverst av gammel vane og at det kan være noen nye koster med masse engasjement å finne lenger ned på lista? (Jeg skjønner selvsagt at det neppe er noe fasitsvar her altså, men du har kanskje noen tanker rundt det?)

Gammel 12-09-15, 13:27   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Takk for oppfordringen. Jeg skal stemme.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 14:28   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I en nær menighet her er hvem som sitter i menighetsrådet blitt satt på spissen noen ganger, feks i forbindelse med ansettelse av en lesbisk kateket, hvorvidt man skal ha enda et barnekor - med mer misjonerende tekster enn det bestående koret osv.

Så jeg synes jo det er synd jeg ikke fikk mulighet til å velge i min menighet nå. Jeg tok sjansen og satte et kryss på en person basert på yrke og alder, hehe. Så viser det seg i etterkant, når presentasjonene kom, at hun var den eneste som ikke hadde fylt ut om seg selv.

Gammel 12-09-15, 16:02   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hjemkommunen min vet jeg veldig godt hvem folk er på de ulike listene. Her i byen aner jeg ikke. Det er jo lettere for at man ikke vet hvem folk er i byen. I hjemkommunen min har de stilt alternativ liste til menighetsrådsvalg, men der er det helt andre saker som gjelder, og jeg tror ingen i den kommunen har unngått å få med seg det med mindre de er både døve, blinde og boikotter lokalavisa. Det viktigste der er vel å få inn folk som er innstilt på fire år med dugnadsarbeid. Der jeg bor nå har de ikke greid å fylle ei liste engang. Det er litt trist synes jeg.

Gammel 12-09-15, 16:23   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Min kirke har ca 7000 medlemmer + alle i området som ikke er medlemmer, men som er andre grupperinger - og dekker 3-4 skolekretser, som alle er over 300 elever store. Har ikke peiling på hvem noen er.

Gammel 12-09-15, 16:43   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Min kirke har ca 7000 medlemmer + alle i området som ikke er medlemmer, men som er andre grupperinger - og dekker 3-4 skolekretser, som alle er over 300 elever store. Har ikke peiling på hvem noen er.

Det er jo i deres interesse å presentere seg selv, syns jeg! Jeg tittet på vår krets; den består av to kirker, to skolekretser, 15-20.000 mennesker bor i kretsen (men er usikker på hvor mange som er medlemmer i kirken. Halvparten, kanskje?), og jeg kjenner faktisk fem av 15 som er på valg! To av dem godt, tre perifert. De har skrevet presentasjonene sine selv, men de er fine og gir innblikk i interesseområder. Kirken her har også en offentlig uttalelse om at de ønsker vigselsrett for likekjønnede par liggende ute på nettsidene sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 17:45   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo i deres interesse å presentere seg selv, syns jeg!

Absolutt! Det er jo derfor jeg blir så provosert av at de leker valg, som koster ganske mye penger i hele landet. Og så blir det ikke tatt seriøst.

Gammel 12-09-15, 17:04   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på små og store sokn ja. Bor man i små sokn på bare noen hundre medlemmer er sjansen stor for at man kjenner folk som står på lista.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 17:48   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant? Selv om det er basert på frivillig arbeid, har kirken ganske mye makt i samfunnet, og de kan bidra til å være samlende eller splittende i et nærmiljø. Da holder det ikke å si at alle er kristne, så da er det det samme, akkurat. Man forlanger jo at alle andre som stiller til ett eller annet valg presenterer seg. Jeg har sittet i FAU i mange år, og hadde valget til ledervervet stått mellom meg og tre andre, hadde det jo ikke holdt å si at vi alle var foreldre, så det var det samme? Det er jo en jobb som skal gjøres, som sal følges opp, og kanskje særlig når det er frivillig arbied så må man vite at de som utfører det er engasjerte og villige til å ta i et tak.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-15, 17:53   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg sjekket nabokirken vår, som pleier å ha alt på stell. Der hadde alle presentert seg ved noen stikkord - bedre enn ingenting. For da vet man hvem som vil ha fokus på misjon, hvem som fremhever nytt orgel og hvem som trekker frem at kirken er for alle, eller barne- og ungdomsarbeid. Så kan man jo velge ut fra hva man selv synes er viktig.

Gammel 12-09-15, 18:21   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen stikkord må være fint tenker jeg. Sånn at man vet litt om hvem folk er. Men jeg tenker det er helt logisk at det ikke er så stor forskjell på hva folk presenterer og at det ikke er noen fronter. Mitt fokus ville i hvertfall vært å hjelpe til å drive best mulig hvis jeg skulle vært med på noe sånt, litt som når jeg stiller til FAU eller foreldrekontakt. Hva jeg er opptatt av kommer litt an på hva som rører seg i øyeblikket.

Gammel 14-09-15, 10:39   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt sånn halvveis usikker på om jeg bør/skal stemme i kirkevalget.

Egentlig har jeg meldt meg ut av statskirken opptil flere ganger (i tillegg til at foreldrene mine har meldt meg ut, jeg er ikke døpt og ikke konfirmert), men de som lager valglister ser ikke ut til å være så opptatt av sånt. Jeg har aldri stemt før, men har litt lyst å stemme på Åpen folkekirke. Jeg er bare litt usikker på om det er "innafor" når jeg aldri bruker kirken?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 10:45   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man har rota bort (les: kastet) valgkortet og ikke husker hvor man skal stemme, er det logisk å tenke at det er i lokalkirken?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 10:54   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hvis man har rota bort (les: kastet) valgkortet og ikke husker hvor man skal stemme, er det logisk å tenke at det er i lokalkirken?

Er det ikke på samme sted som man stemmer i det vanlige valget, da? Jeg mener å huske å ha sett kirke-valg-skilt sist jeg stemte.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 10:56   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Er det ikke på samme sted som man stemmer i det vanlige valget, da? Jeg mener å huske å ha sett kirke-valg-skilt sist jeg stemte.

Ja, fant ut av det, var på samme sted.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 17:04   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg må jo berre le. Mamma har vore funksjonær på kirkevalget i dag, og mange lurte på dei to ulike listene til bispedømmerådsvalget. Ei gammal dame var veldig frista til å stemme åpen kirkegruppe, for "det er vel dei som driv med slike åpne veikirker og slikt". Og det syntes ho var ei god sak.

Sist redigert av Hondacrv : 14-09-15 kl 17:59.
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 17:10   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har stemt ved kirkevalget i dag kun på grunn av denne tråden. Da jeg var innom hørte jeg en middelaldrende dame spørre etter listen for "den konservative kirken". Funksjonæren sa at hun ikke kunne svare på akkurat det, og damen fortsatte med at hun ville "beholde den kirken hun ble konfirmert i" med noen kommentarer om vigsling av homofile jeg allerede har fortrengt. Vel, jeg nøytraliserte i allefall hennes stemme.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 18:00   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har stemt ved kirkevalget i dag kun på grunn av denne tråden. Da jeg var innom hørte jeg en middelaldrende dame spørre etter listen for "den konservative kirken". Funksjonæren sa at hun ikke kunne svare på akkurat det, og damen fortsatte med at hun ville "beholde den kirken hun ble konfirmert i" med noen kommentarer om vigsling av homofile jeg allerede har fortrengt. Vel, jeg nøytraliserte i allefall hennes stemme.

Gammel 14-09-15, 17:13   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg har nå lest om kandidatene til menighetsrådet mitt, og bestemt meg for hvem jeg skal stemme på.

Åpen liste i Oslo Bispedømme er virkelig fylt til randen av kloke og kapable folk, så den MÅ man bare stemme på hvis man kan.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-15, 17:46   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har stemt. Godt forberedt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.