|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetNå klarte mannen å finne litt info om kandidatene til menighetsrådet også, så nå har jeg noen tanker om hvordan jeg kan stemme også der.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetI en nær menighet her er hvem som sitter i menighetsrådet blitt satt på spissen noen ganger, feks i forbindelse med ansettelse av en lesbisk kateket, hvorvidt man skal ha enda et barnekor - med mer misjonerende tekster enn det bestående koret osv.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetI hjemkommunen min vet jeg veldig godt hvem folk er på de ulike listene. Her i byen aner jeg ikke. Det er jo lettere for at man ikke vet hvem folk er i byen. I hjemkommunen min har de stilt alternativ liste til menighetsrådsvalg, men der er det helt andre saker som gjelder, og jeg tror ingen i den kommunen har unngått å få med seg det med mindre de er både døve, blinde og boikotter lokalavisa. Det viktigste der er vel å få inn folk som er innstilt på fire år med dugnadsarbeid. Der jeg bor nå har de ikke greid å fylle ei liste engang. Det er litt trist synes jeg.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetMin kirke har ca 7000 medlemmer + alle i området som ikke er medlemmer, men som er andre grupperinger - og dekker 3-4 skolekretser, som alle er over 300 elever store. Har ikke peiling på hvem noen er.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalget
Det er jo i deres interesse å presentere seg selv, syns jeg! Jeg tittet på vår krets; den består av to kirker, to skolekretser, 15-20.000 mennesker bor i kretsen (men er usikker på hvor mange som er medlemmer i kirken. Halvparten, kanskje?), og jeg kjenner faktisk fem av 15 som er på valg! To av dem godt, tre perifert. De har skrevet presentasjonene sine selv, men de er fine og gir innblikk i interesseområder. Kirken her har også en offentlig uttalelse om at de ønsker vigselsrett for likekjønnede par liggende ute på nettsidene sine.
|
|
|
#7 |
|
Unik
Absolutt! Det er jo derfor jeg blir så provosert av at de leker valg, som koster ganske mye penger i hele landet. Og så blir det ikke tatt seriøst.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetIkke sant? Selv om det er basert på frivillig arbeid, har kirken ganske mye makt i samfunnet, og de kan bidra til å være samlende eller splittende i et nærmiljø. Da holder det ikke å si at alle er kristne, så da er det det samme, akkurat. Man forlanger jo at alle andre som stiller til ett eller annet valg presenterer seg. Jeg har sittet i FAU i mange år, og hadde valget til ledervervet stått mellom meg og tre andre, hadde det jo ikke holdt å si at vi alle var foreldre, så det var det samme? Det er jo en jobb som skal gjøres, som sal følges opp, og kanskje særlig når det er frivillig arbied så må man vite at de som utfører det er engasjerte og villige til å ta i et tak.
|
|
|
#10 |
|
Unik
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetJeg sjekket nabokirken vår, som pleier å ha alt på stell. Der hadde alle presentert seg ved noen stikkord - bedre enn ingenting. For da vet man hvem som vil ha fokus på misjon, hvem som fremhever nytt orgel og hvem som trekker frem at kirken er for alle, eller barne- og ungdomsarbeid. Så kan man jo velge ut fra hva man selv synes er viktig.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetNoen stikkord må være fint tenker jeg. Sånn at man vet litt om hvem folk er. Men jeg tenker det er helt logisk at det ikke er så stor forskjell på hva folk presenterer og at det ikke er noen fronter. Mitt fokus ville i hvertfall vært å hjelpe til å drive best mulig hvis jeg skulle vært med på noe sånt, litt som når jeg stiller til FAU eller foreldrekontakt. Hva jeg er opptatt av kommer litt an på hva som rører seg i øyeblikket.
|
|
|
#12 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetJeg er litt sånn halvveis usikker på om jeg bør/skal stemme i kirkevalget. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetHvis man har rota bort (les: kastet) valgkortet og ikke husker hvor man skal stemme, er det logisk å tenke at det er i lokalkirken?
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Er det ikke på samme sted som man stemmer i det vanlige valget, da? Jeg mener å huske å ha sett kirke-valg-skilt sist jeg stemte. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Har bakt søte kaker
|
Ja, fant ut av det, var på samme sted.
|
|
|
#16 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetEg må jo berre le. Mamma har vore funksjonær på kirkevalget i dag, og mange lurte på dei to ulike listene til bispedømmerådsvalget. Ei gammal dame var veldig frista til å stemme åpen kirkegruppe, for "det er vel dei som driv med slike åpne veikirker og slikt". Og det syntes ho var ei god sak.
Sist redigert av Hondacrv : 14-09-15 kl 17:59. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetJeg har stemt ved kirkevalget i dag kun på grunn av denne tråden. Da jeg var innom hørte jeg en middelaldrende dame spørre etter listen for "den konservative kirken". Funksjonæren sa at hun ikke kunne svare på akkurat det, og damen fortsatte med at hun ville "beholde den kirken hun ble konfirmert i" med noen kommentarer om vigsling av homofile jeg allerede har fortrengt. Vel, jeg nøytraliserte i allefall hennes stemme. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Husk å stemme til kirkevalgetjeg har nå lest om kandidatene til menighetsrådet mitt, og bestemt meg for hvem jeg skal stemme på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|