|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag
Joda jeg har sett de kampanjene, og jeg har deler av min familie som ikke drikker overhode fordi de innser at de sliter med å begrense seg om de først drikker. "Norske alkoholvaner". |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Skrekkøgle
|
Hva med de som faktisk ER totalavholds, og som snakker imot alkohol til barna? Her kommer det jo ikke fram noe når barna er borte, engang... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg syns det er helt OK med mulighet for et glass rosevin eller hvitvin. Så lenge man kjenner alle som kommer og man vet at ingen av dem er av typen som ikke greier å stoppe syns jeg det er helt greit.
|
|
|
#4 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg hopper over den store alkohol-i-barneselskap-diskusjonen, den har jeg deltatt i før. Jeg nøyer meg med å si at jeg ville droppet alkohol, og servert pølser til alle. Det har alltid vært stor suksess her i huset. Vi supplerer med mye tilbehør da. Eksempelvis chiliketchup, revet ost, agurkmix, rekesalat, forskjellige typer tørket løk, fersk løk osv.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagHva med tapas? cocktailpølser, oliven, sterke kjøttboller m.v. Der er det sannsynlig at alle finner noe de liker, og det meste kan lages til i god tid på forhånd. Da kan også ungene, om de vil, forsyne seg med andre ting enn pølser. |
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagOm jeg hadde satt fram en flaske vin i et barneselskap, så hadde alle gjestene trodd det hadde klikka for meg - det er slett ikke vanlig her.
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke det stort sett er "barneselskap" (der man primært inviterer barn) det er snakk om for de fleste som snakker om å servere alkohol, men mer en lunsj eller middag med voksne venner og barna deres.
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Ja, jeg skjønte settingen.
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagSelv om jeg ikke ville servert alkohol i en barnebursdag så tror jeg ikke at jeg ville reagert om andre gjør det altså. Det handler vel litt om settingen tenker jeg, og hva som er normalt i den "gjengen" man vanker. I de barnebursdager jeg har vært i har det aldri vært alkohol og jeg tror ikke det kommer til å skje heller. Jeg drikker heller ikke når lille er våken, men nå for tiden er det rett og slett fordi han absolutt skal ha alt jeg har og da lar jeg heller være. Når han blir større vil det ikke være et problem å ta et glass vin dersom han er våken. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
villende
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagHer kommer det frem mange interessant synspunkter, og jeg tror kanskje at mange av dere som reagerer på alkoholservering umiddelbart tenker på "drekke til man stuper" mentaliteten som kanskje henger litt vel mye igjen i nordiske hjem. (Jada, jada, jeg setter det litt på spissen her.) Min umiddelbare tanke var at dette var jo et særdeles "Middelhavsk" tiltak. Les: Barn og voksne som koser seg i fellesskap rundt stort, bugnende bord ute i en grønngrønn hage. Nordmenn har jo en egen evne til å se på alkohol som noe "skummelt" som innebærer mye rus og merkelig oppførsel, og ikke en del av det hverdagslige. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Det er den antagelsen som er så meningsløs. Det at du tror at de som ikke ønsker alkoholservering med barn til stede lider av "stupfylla" og ikke greier å se for seg at ett glass vin er ett glass vin - det sporer diskusjonen av. Du tillegger andre meninger og motiver. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fortynnet
|
Jeg syns det er helt greit å ta et glass vin eller to i rolige former med barn til stede. Trenger ikke lempe ungene ut av huset og til barnevakt av den grunn. Det til tross for at jeg er vokst opp med stupfylla veldig nært innpå, altså med en alkoholikerfar. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Det syns jeg også. Men JEG gjør det ikke. Om andre vil ta et glass vin eller tre rundt mine barn, så gjør det meg absolutt ingenting. Det er helt irrelevant å sammenligne det at voksne kan drikke litt i en voksen setting, med at de må ha alkohol i en barnesetting.
|
|
|
#16 |
|
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg synes ikke alkohol og barn hører sammen, uansett anledning.
|
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
Jeg synes heller ikke det om det er fare for at det ene glasset blir flere.
|
|
|
#18 |
|
villende
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg tror ikke helt du tok poenget mitt, bina. Poenget mitt er at jeg ikke tror barn tar skade av at mor og far drikker ett glass vin eller ett glass øl, selvfølgelig under forutsetning at man klarer å holde seg til ett, maks to glass. I min vennekrets er det ingen som blir ”fjollete” bare fordi det blir servert et glass rosévin. Alkohol er i de fleste tilfeller forbundet med hygge og nytelse, og forventningene er ikke at man nødvendigvis skal bli ruset bare fordi det er alkohol tilgjengelig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagBarnebursdag i form av ungene fra skolen/barnehagen og få "ukjente" voksne, ville vært alkoholfritt. Men er det foreldre man kjenner og deres barn, er saken en helt annen. I første eksempel hadde jeg spart vinen til etter oppryddingen og etter at alle var gått hjem. I andre eksempel hadde jeg lett funnet frem vinflasken og kost meg sammen med de andre voksne, mens barna leker med sitt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagTil snuppa sin 1 årsdag serverte eg pasta salat til dei voksne. Den laga vi klar tidleg på dagen. veldig greit. Hadde kylling fileet,bacon,paprika,løk,feta,tomatar,agurk blanda med pasta penne. Falt virkelig i smak blant dei voksne |
|
![]() |
|
|