|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?
Men de fleste er det kanskje ikke når barna er seks og ni? Det tenker ikke hdv på som småbarnsperiode ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Det fungerte veldig godt hos oss også, at verden ikke starter (TV, data, nettbrett) før kl 08. Våkner man før så blir det Donald i senga.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Hvordan aktiviserer andre sine barn i denne alderen seg selv? Våre krangler stort sett om vi sender dem ut alene. Har tidligere hatt en tråd her om det, og da svarte mange at de ikke forventet at gutt og jente på (den gang) 5 og 8 år fant på ting sammen.
|
|
|
#4 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Denne påsken er vi på hytta og 10 åringen og 5 åringen har lekt masse sammen ute med skihoppere blant annet, akt og vært rundt på tomta. Hoppet fra brygga i snøen osv.
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Lese, tegne, perle, spille kort og brettspill. Jeg har ikke krefter til rotterace fra morgen ttil kveld. Bake er også noe de kan gjøre eller lage frokost til vi våkner!
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Eksen min har en datter på samme alder som din eldste, så da vi bodde sammen hadde vi jo barn med samme aldersforskjell som dine. Og innimellom fant de på ting sammen, men da var det f.eks. tegning eller de spilte Wii sammen, laget ting i modelleire osv.
|
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg tenker at dersom mannen din syns at det er greit at du sover lenge, så er det jo noe som passer for dere.
|
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg blir svett av det dagsprogrammet. Skikkelig svett. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Litt av poenget med ferie og helg slik jeg ser det, er å ikke måtte skynde seg ut døren og å ikke ha et fullpakket program. Vi har altså ikke aktiviteter før etter 13.00, med mindre det er noe vi vil ha med oss som starter før, selvsagt. Mine barn har samme aldersforskjell som dine, og jeg tror ikke helgene for noen år siden var så veldig forskjellige fra slik de er nå. Yngste har alltid våknet før eldste, rundt 8.00, og tar med seg dyne ned i stua for å spille PS/se på TV. Mannen sover lenge, men sjelden lengre enn til 10. Jeg våkner som regel før yngstemann står opp, men elsker å ligge lenge med bok/avis/Ipad i helgene. Som regel er vi ikke oppe av sengen før 11.00, og da spiser vi frokost. Eldstemann står opp seinere, og spiser ikke før 12.00-13.00. Søndag er det felles frokost, lørdagene tar vi det som det kommer. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?I helger og ferier er vi jo stort sett sammen alle, og med barn oppe sent blir det lite egentlig. Men jeg føler jeg får masse ut av dagen selv om vi ikke starter på noe opplegg/aktiviteter før 12 liksom. Og har ikke dårlig samvittighet over å sove til kl 10.
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg ser mange synes jeg bør stå opp før. For øvrig synes det som at kommentarene er en blanding av "dere gjør for mye med barna, de burde aktivisere seg selv mer" og "alt for lite tid sammen, her er det på de voksnes premisser".
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Det er jo ikke så veldig interessant hva andre gjør - for min del er det alltid viktig å ta tak i hva egen dårlige samvittighet skyldes. Er det tøyseskyldfølelse, som i unødvendige "burde"-er, parkerer jeg skyldfølelsen, er det sunn skyldfølelse, som i at jeg innesrt inne selv mener at jeg burde gjøre noe annerledes, for egen eller andres skyld, prøver jeg å gjøre endringer.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Vet du, det syns jeg var en usaklig og kjip kommentar. Med 14 våkne timer hvor 9-10 av dem er med fellesaktiviteter med barna syns jeg virkelig ikke barna lider under lite foreldreoppmerksomhet.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Enig. Og om det nå er snakk om 2 timer med bare pappa (mens mamma sover) og 2 timer med bare mamma (mens pappa trener), så er det fremdeles 10 timer igjen med begge foreldrene. Jeg synes det høres helt utmerket ut, jeg, og skjønner ærlig talt ikke at det skal være noe for noen andre å reagere på. (At andre familier ønsker å legge opp sin egen ferie annerledes, det er jo noe annet.)
|
|
|
#15 |
|
etterpåklokest
|
Usaklig? Virkelig? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg opplever at jeg ofte er tidligere i seng på slike ferier enn det jeg er hjemme, så for meg er det ikke problem å få sove ut samtidig som jeg står opp noenlunde tidlig. Det kommer også an på type ferie, er vi i varmere strøk vil jeg jo gjerne ha de litt kjøligere morgentimene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Tenkte det samme som Pebbles, må jeg innrømme. Magefølelsen er ofte grei å følge hvis man lurer på hva som er greit og ikke, kanskje mer enn å høre hva andre gjør. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Jeg vet jo hvor dere er, har vært der flere ganger selv og skjønner godt at dere ønsker å bruke alt det flotte stedet har å by på.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Vi er konstant søvndepriverte, selv med en 13- og en 9-åring i hus, så helger og ferier hos oss handler mye om at mor og far skal få sove ut. Jeg står opp senest kl 10. Mannen får ikke sove lenger enn til kl 12, maks. Det vanlige er dog at en av oss står opp med Minsta kl 7 og sover videre på sofaen et par-tre timer. Vi klarer vanligvis å lage fine ferier med masse fellesaktiviteter likevel. |
|
|
|
![]() |
|
|