|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg har lest og tenkt mer, og ønsker bare å presisere at jeg synes det høres veldig flott ut, og at det er et veldig generøst tilbud dere gir vennene deres.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
Ja, det tror jeg et viktig poeng, bare invitere nære venner og også gjerne forklare at man skjønner at alle ikke har mulighet å bli med med tanke på tidsbruk og penger så at ikke folk føler seg "dumme" for å takke nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi var invitert på noe slikt i fjor, men takket nei. De sa det skulle koste lite inkl middag. Så måtte vi betale fly, leiebil, parkering på Gardermoen, all annen mat. Vips 15.000 kr. De billigste flytidene var også kjipe mht langhelg.
![]() |
#64 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg hadde sagt jublende ja, gitt at det var gode venner og jeg fikk fri og barnevakt. Jeg hadde ikke gjort det for en kollega eller en bekjent - men mer pga tid enn kostnaden i seg selv.
![]() |
#65 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har vært på tre bryllupsfeiringer i utlandet og alle gangene har vi betalt alt selv (og forventet ikke annet heller) - jeg ville blitt veldig glad for det generøse opplegget deres! Jeg synes det høres ut som en riktig hyggelig feiring/langhelg for en vennegjeng. Den eneste grunnen jeg ville hatt til å ikke invitere til noe sånt, var om jeg visste at nære venner ikke ville hatt økonomisk mulighet til å bli med. Om man har en vennegjeng hvor folk har normalt god økonomi og har rom for små reiesr i løpet av året, så synes jeg det høre ordentlig fint ut.
![]() |
#66 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneBare tenkte litt på dette: Vet dere virkelig hva slags økonomisk situasjon vennene deres er i? (Jeg leser det litt som om flere av dere vet det.) Jeg har ikke peiling på økonomien til mine venner, og jeg regner ikke med at de vet så mye om vår heller. Klart man kan lese litt ut fra livsstilen til folk, men desto dyrere biler og ferier de har, jo mindre har jo folk å rutte med, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
heimføing
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneHyacinth, jeg tenker man vet om vennegjengen (som dette høres ut som) pleier å reise på helgeturer eller ei. Ut fra det kan man tenke seg at de vil ha råd til å bli med, som f.eks 007 sier at de tok det årets voksentur til bryllupet de var invitert i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Tja, kanskje. Jeg vet ikke. Både vi og vennene våre drar på helgeturer i blant, men det forhindrer oss likevel ikke i å ikke ha råd til det på andre tidspunkt. Mannen min og jeg er av de som reiser masse. Likevel kan vi ikke unne oss noe særlig sånt det neste året, nettopp fordi vi har brukt altfor masse den siste tiden, og det er det nok ikke så mange av vennene våre som ville antatt av seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Unik
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi hadde hatt råd, men måtte da enten droppet vår ene årlige partur for hasting opp og ned til Italia, eller droppet en ferie med barna. Jeg følte det var dumt å gå glipp av denne festen, men man får jo ikke med seg alt. Vet andre som dro brukte sine siste sparepenger for å ha råd "for man takker ikke nei". Før vi fikk barn dro vi i flere bryllup utenlands, men da la vi ferie i etterkant. Det hår ikke med barn.
![]() |
#70 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har vært i ett utenlandsbryllup (i Irland) og en rund bursdag (England) og dekket da reise og opphold selv. Middag og påfølende fest med alt var (selvsagt) betalt av brudeparet/jubilanten. Vi syntes det var en opplevelse å være til stede og kjempegøy å bli invitert. Jeg synes at dere dekker veldig mye for gjestene og jeg ville kommet så sant det hadde latt seg gjøre praktisk sett (fri, barnevakt etc.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
© All rights reserved
|
Men det er jo helt OK å svare at "det kan vi dessverre ikke ta oss råd til akkurat nå" til en slik invitasjon. Eller "det har vi dessverre ikke mulighet til å delta på". Det er vel ingen som stusser på et slikt svar når det koster såpass mye? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Unik
Ja det skulle man tro. Men i vår vennegjeng var vi de eneste. Og noen surmulet litt, da de alt var invitert i et annet utenlandsbryllup og to utdrikningslag i utlandet den sommeren. Og det koster mer enn man blur forespeilet nesten alltid. Til oss sa de det ville komme på kun 800 kr i fly + 1200 hotell en natt. Vi regnet som sagt på det og for vår del ville det blitt 15.000.
![]() |
#73 |
Personlig pessimist
|
Jeg tror ikke det hadde vært problem i vår vennegjeng. Vi vet ganske mye om hverandre økonomiske situasjon, og ingen hadde vært redde for å si nei om de ikke ønsket/ville ta seg råd. Vi er i grunn veldig åpenhjertige om det meste.
![]() |
![]() |
#74 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg hadde ELSKET å bli invitert og hadde absolutt ikke stusset på prisen, men begge hadde ikke kunnet komme pga mangel på barnevakt. Dersom dere var felles vennepar, hadde vi kanskje trukket lodd om hvem som fikk reise, hadde en av oss en nærmere relasjon hadde nok den reist.
![]() |
#75 |
Medlem siden: Mar 2008
Ja, jeg skulle gjerne vært invitert på noe sånt.
![]() |
#77 |
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi vet nok det meste om våre venners økonomi, både de som har raust med penger og de som ikke har det. Vi er ganske åpne på det meste i venninnegjengen. Mange av mannens venner er barnløse og noen er også single. Så de er ganske bankers.
![]() |
#78 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan godt stille som venn dersom du trenger flere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Bedreviter
|
Jeg tenker at folk får ta såpass ansvar for seg selv at de takker nei hvis økonomien ikke strekker til. Og normalt vet man jo om vennegjengen generelt har råd til Italia-tur eller ikke, selv om man kanskje ikke vet at akkurat Knut og Kari har hatt tre digre bilreparasjoner siste året og ikke har råd til å dra akkurat i år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, jeg betalte ikke mer for å dra til Sveits i bryllup enn det jeg betalte for å dra i bryllup i Kirkenes. Men da behøvde jeg ikke å betale for overnatting noen av stedene, bodde privat begge gangene, så det var bare flyet som kostet.
![]() |
|
|