|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget
Duver klar over at det er ren dugnad for dem som arrangerer dugnaden også, og at det er håpløst å finne noe som alle synes er ok å være med på.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg synes toalettpapir er helt ok, men det finnes både produkter og aktiviteter jeg hadde hatt store problemer med å selge/delta i. Da ikke av religiøse årsaker, men av politisk/etiske. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg synes dette med salgsdugnad er litt vrient. Våre er med på fotball og ski. Kontingenten blir ganske mye pr. år selv for oss som bare har to barn. I tillegg kommer utstyr av forskjellig slag. Selv om man kjøper en del utstyr brukt, blir det fort dyrt. Når man da i tillegg skal selge Enjoyguide (sånn som gir rabatter i div. butikkker), tippebrev, toalettpapir der en stor del av fortjenesten ikke en gang går til klubben, har jeg lav motivasjon for å gjøre det. Tippebrev er vel av det jeg ville nekte å selge faktisk. Jeg synes det er lettere med kioskdugnader o.l., men for andre kan det sikkert være vanskelig ift. helse, tid osv.
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetDe som har veldig sterke preferanser for hvilke dugnader som bør arrangeres og som mener at man bør kunne velge mellom to eller flere, burde jo melde seg til å arrangere dugnadene.
|
|
|
#6 |
|
|
Ja helt klart, men man har ikke mulighet til å påvirke alt. Er man dugnadsvillig ellers så tror jeg også dugnadsledere stort sett er fleksible. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg du har veldig rett i |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetObligatorisk dugnad er egentlig en merkelig sammenstilling av ord.
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Dette hører jeg mange over hele landet si. Men min erfaring fra å ha et barn i et veldrevet korps er at det er utrolig mye mindre dugnadsarbeid enn f.eks. i fotball hvor sønnen min gikk tidligere. Det er rett og slett ganske lite dugnad. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Hva er det som forventes av korpsforeldrene hos dere? Jeg har ikke vært borti at det kreves at man stiller opp på noe på dagtid...
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Her er fra korpsets hjemmesider:
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg har venner med barn I korps, og der har jeg inntrykk av at det er mye dugnad. Baking og vakter og dopapir. I fotballen har vi en salgsdugnad i året for alle, pluss at det en gang i året arrangeres cup, og da må 2-3 av 10 foreldre stille 3 timer hver. Der er ikke mye.
|
|
|
#14 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg synes ofte at forventningene fra foreldre til en aktivitet, ikke matcher viljen til å bidra for å få ting til å skje. Det er veldig lite som er gratis av arrangementer, turer, cuper, drakter, uniformer, treningsanlegg, husleie osv, og jeg lurer av og til på om kritikerne av ulike dugnadsvarianter har noen alternativer å komme med? Yte for å nyte, liksom. Jeg tenker mange ganger at det generelt er de samme folka som stiller opp på ALT. Både kioskvakter, ryddemannskap, loddselgere, kakebaking... Det er ingen automatikk i at de som kanskje ikke har økonomi til å bidra, heller drar sin del av lasset i form av å stille til en ekstra vakt eller sånn...
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetHva som kreves i korps og fotball osv varierer veldig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Travelt opptatt
|
Mitt største etiske problem med dugnader er at obligatoriske sådanne ikke tar hensyn til at det ofte er de samme menneskene som:
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetSer ingen det problematiske i at Norges Idrettsforbund sier det er frivillig, mens haugevis av lokale foreninger pålegger deltakelse og man blir sosialt utstøtt? Det er dog lov til å ha reduksjon i kontingent for de som deltar. Står i deres veileder om dugnad. Hvis man legger opp til program som blur så dyrt at dugnad trengs men få vil stille, så får man begrense seg deretter.
|
|
|
#19 |
|
|
Det samme tenkte jeg.
|
|
|
|
#20 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Bare sørg for å ikke gift deg igjen, da stiger nemlig kravet til 40 timer med en gang. |
|
|
|
![]() |
|
|