|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Vel Tjorven: det er jo bra det. Men når det gjennomføres og legger mye merarbeid på lærerne så mener jeg det er tid som skulle vært brukt på annet arbeid. Jeg synes kronikken er veldig fin. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Trixie - jeg jobber i Osloskolen, det er altså ikke mye merarbeid, disse prøvene legges inn i arbeidsavtalen. Som kjent for mange er det sånn at lærere har 43,5 timers uke, og med god planlegging så er det sånn at den kartleggingen (som er nødvendig når du har mellom 25 og 30 elever i klassen) ikke blir mer arbeid, men nødvendig for å få en oversikt og klan drive tilrettelagt, få henvist og undervise på rett nivå og ikke minst, sjekke ut om det du gjør i klasserommet faktisk fungerer i forhold til elevenes læring.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Pamina: ja det er nok mange meninger. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Det er statens kartleggingsprøver for å avdekke dyleksi i 1. 2. og 3. klasse, så er det en Statlig 4.klasseprøve om ikt, selvrettende, så er det en naturfagprøve i 4.klasse og 7.klasse, selvrettende, så er det leseprøve i 6.klasse som må rettes (denne er frivillig), det er prøver for å gi informasjon til mellomtrinn om elevenes lesenivå slik at tiltak kan settes i gang med en gang i stedet for at nye lærere skal bruke et halvt år på å bli kjent med dem før tiltak settes inn. Det aller viktigste er jo at lærerne vet om den undervisningen de holder på med virker.
|
|
|
#5 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Men, og arrester meg gjerne hvis jeg ikke har fått det med meg i tråden her, har du noen egen erfaring eller har du snakket med noen som faktisk opplever det sånn?
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?
Selvskryt bør sjelden taes med i betraktningen når man skal evaluere tiltak. Og økte ressurser synes jeg faktisk Oslo-skolen er veldig bra på, jeg vil faktisk påstå at det er Oslo-skolens største styrke.
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg tror bare noen av oss lurer hva du baserer uenigheten din på. Siden du hverken jobber eller har barn i osloskolen, i motsetning til mange av dem du er uenige med.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?
Jepp, takk Candy, jeg kunne uttalt meg mer nøyaktig!
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Selvsagt må man ha noe kartlegging, men ikke for mye. Og de skal ikke styre skolehverdagen. Jeg er, som tidligere skrevet heller for å øke ressursene inn i skolen, som de får til i min kommune med 3 lærere inne i realfag, funker foreløpig veldig bra sier skolen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Skrev innlegg, slettet det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Det begynner å bli noen år siden jeg jobbet i Oslo-skolen, men jeg vet at jeg aldri vil jobbe der igjen. Hvorfor? Bare en uggen følelse som sikkert bare er begrunnet i de fire årene jeg faktisk jobbet der for en evighet siden. Men nå jobber jeg i en nabokommune, og der tror jeg aldri at jeg vil slutte. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Ja, og TIEY har vel beviselig senket antall barn under kritisk grense i lesing betraktelig etter det ble innført på noen osloskoler? Der er vel kartlegging helt sentralt, uten at det betyr rødpenn og prøver?
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg opplever testene som et forsøk på å finne de som trenger hjelp og for å gi alle adekvat undervisning. Snuppa stressa noe innmari over nasjonale prøver, men disse kartleggingsprøvene er helt greie siden de blir så ufarliggjort av lærerne.
|
|
![]() |
|
|