Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Boksing - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-16, 16:26   #61
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg leter ikke etter noe som helst, jeg stiller høyst relevante åpne spørsmål. Det finnes da folk som mener at private slossklubber er helt ok også, noen har sågar uttalt at enhver selv må utsette seg for så mye skade man vil i denne tråden. Jeg stiller spørsmålene fordi noen mener at alt er tillatt, andre mener det må gå en grense et sted. Ikke verre enn det. Og det er kjekt å vite hva slags politisk bakgrunn (ingen grense vs en grense) de man diskuterer med har. Det er to helt ulike diskusjoner, på et vis, og det er greit å vite om man diskuterer med folk som mener "alt burde være tillatt", eller med folk som mener at "det bør gå en grense et sted, men boksing er etter denne grensen etter min smak og bør derfor tillates". Jeg er da i kategori c "det bør gå en grense et sted, og jeg synes boksing er før denne grensen og derfor bør forbys".

Jeg kan ikke så mye om kampsport egentlig, men jeg synes ihvertfall beskyttelsesutstyr er fint - slik de gjør i amatørboksing. Er det ikke behov for dette når de skikkelig harde slagene kommer? Utforkjørere, syklister og jockeyer får ikke delta på proffnivå uten hjelm - så vidt jeg har skjønt.

Interessant!
Jeg heller nok mot å mene at det ikke bør forbys, men reguleres slik at det blir så trygt som mulig. For eksempel at det blir påbudt med verneutstyr og at medisinsk personell har anledning til å gripe inn. Og at dette ikke bør sendes eller reklameres for på tv på samme måte som annen sport, men forbeholdes et voksent publikum.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 16:47   #62
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste barn var tilstede i spektrum. Det synes jeg også blir feil. Barn har lov til å gå på nattklubb også (etter loven, de fleste steder velger å være strengere selv), men de fleste mener det er en arena og kultur for voksne.

Gammel 06-10-16, 17:08   #63
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste barn var tilstede i spektrum. Det synes jeg også blir feil. Barn har lov til å gå på nattklubb også (etter loven, de fleste steder velger å være strengere selv), men de fleste mener det er en arena og kultur for voksne.

Enig.

Jeg er forresten ikke en som mener at alt bør være tillatt, og på eget ansvar.

Gammel 06-10-16, 17:09   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Liker ikke sklitaklinger, og liker ikke boksing.
Jeg liker ikke noen form for sport der målet er å påføre andre skade, og jeg får frysninger av å se hvor giret bokserene blir de får inn slag og motstanderen svaier.
Det er ikke greit, jeg synes ikke det er greit at det forherliges slik det gjøres av statsminister og andre fjols, og jeg synes det er hårreisende at man kan stryke alle medisinskfaglige innvendinger ut av loven med et pennestrøk.

Signerer hvert eneste ord.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 18:19   #65
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Luftslottet; det er altså ikke alt av frivillig skading som er lov. Herunder referansen til UK-sadoklubb, med meget voldelig tilsnitt (utagerende meget blodig sadistisk sex mellom voksne deltakende medlemmer), med deltakere som ble dømt i den europeiske menneskerettighetsdomstolen. (Norge forholder seg til denne).

I tillegg til å være lite relevant, så er dette en feilaktig fremstilling. De fleste siviliserte land har ikke lover som gjør at sadomasochistisk sex er forbudt, men i Storbritannia, i motsetning til for eksempel i Tyskland og i Skandinavia, kan man ikke lovlig samtykke til å bli skadet på noe som helst vis. Og denne britiske loven har naturligvis stort sett vært brukt til å forfølge homofile. Det var også tilfelle i saken du henviser til, der 16 homofile menn ble dømt i 1990. Ankesaken ble dessverre avgjort i de dømtes disfavør i 1992; de fem dommerne delte seg 3-2. Og ingen deltakere ble «dømt i den europeiske menneskerettighetsdomstolen», men de anket saken dit, og domstolen fant dessverre i 1999 at det britiske forbudet ikke er i strid med konvensjonen. Det gjør naturligvis på ingen måte det britiske forbudet relevant i Norge.

Ben "bring back bare-knuckle pugilism" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 18:32   #66
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Beklager unøyaktig fremstilling. Det var ikke med hensikt. Poenget var ihvertfall at det er helt greit med grenser for frivillig vold. Jeg har ihvertfall lest dommen ( for fjaksen år siden, det skal sies), og poenget der var ikke homofili men ekstrem frivillig lemlesting.

Da jeg gikk på mine studier lærte vi ihvertfall at den som utøver stor legemsskade på andre må forvente straffeforfølgelse, tross frivillighet fra begge parter.

Sist redigert av Pelle : 06-10-16 kl 19:13.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 19:54   #67
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er generelt skeptisk til (og uinteressert i) proff-sport. Men to ting gjør at jeg er positiv til det meste av typen:
1) De sportsformene jeg har sett har gjort sitt beste for å redusere skadene. Veldig mange påbyr hjelm, mange har også andre typer sikkerhetsutstyr som ryggskinne, leggbeskyttere, etc. Amatørboksing der de bruker hjelm er dermed mindre problematisk for meg enn proffboksing uten.
2) Helsefordelene er større enn ulempene. Et eksempel på det er diskusjonen rundt påbud for sykkelhjelp for hvermansen. Fordelen ved at folk sykler er statistisk sett større enn at enkelte av oss får hjerneskade eller dør fordi vi velter uten hjelm. Visstnok tjener proffatleter som en inspirasjonskilde for mange som trener. For boksere har jeg ikke sett noen statistikk som viser at fordelene er større enn ulempene.

Gammel 06-10-16, 20:16   #68
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut fra statistikken for proffboksere tviler jeg på at helseregnskapet ser bra ut. I alle fall om man mener at hjerne er viktig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:17   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikk nødvendigvis i mot, men jeg finner ingen underholdning i det for min egen del. Forrige helg så jeg på med et halvt øye, og rakk vel knapt det før hele greia var over. Så det er ikke noe jeg vil sitte å se på, men jeg mener ikke nødvendigvis at det skal forbys heller.

Men jeg hadde gjort det jeg kunne for å forhindre at mine barn startet med det iallefall. For å si det sånn.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:48   #70
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo absolutt ingen liberaler og synes argumentet om at folk må få skade seg selv er merkelig.

Merkelig fordi man på andre områder jobber for å forhindre det. Et eksempel er her fra Trondheim er Kamsjelldykkere hvor det har vært flere dødsulykker, hvor de fleste (alle?) har skjedd fordi folk helt frivillig har utsatt seg for risiko fordi det har vært lønnsomt (for spesielt interesserte, lenkesamling)

Hvorfor skal vi hindre folk i å ta en risiko som de får en gevinst for på dette området, mens vi i boksing synes det er helt OK at skaderisikoen er skyhøy? Så noen (mex?) sammenlignet med ishockey, men i ishockey har de jo jobbet kjempemye med mer verneutstyr. (Leste en artikkel for noen år tilbake om ishockyens "barndom" når folk sto i mål uten hjelm og tannbeskytter! Helt villt.) Så vidt jeg vet kan ikke skadefrekvensen og alvorlighetsgraden av skadene hos proff-boksing og ishockey (i dag) sammenlignes.

Jeg er rimelig konsekvent på dette. Jeg synes det er helt OK at basehopping er ulovlig (og straffbart) - uansett hvor gøy de som driver med det synes det er.

Gammel 06-10-16, 20:51   #71
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Er basehopping ulovlig?

Gammel 06-10-16, 20:54   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ut fra statistikken for proffboksere tviler jeg på at helseregnskapet ser bra ut. I alle fall om man mener at hjerne er viktig.

Ole "Lukkøye" ble en gang intervjuet om dette med hjerneskader, og om han var bekymret. Han dro på det: "neeh, eg veid ikkje. Som han pappa alltid seie, "ka ska du nå med alt det vitet?!""

Gammel 06-10-16, 20:55   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er basehopping ulovlig?

Bare der det setter livreddere i livsfare, tror jeg?

Gammel 06-10-16, 20:56   #74
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er basehopping ulovlig?

Beklager, det var upresist. Det var ulovlig tidligere, ble lov fra 2000 (pga innføring av strengere sikkerhetsforestkrifter), men det er enda mange steder hvor det er forbudt å drive med basehopping. (lenke)

Men der som i ishockey har de jo gjort tiltak for at det skal være sikrere.

Gammel 06-10-16, 21:09   #75
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Leste en artikkel for noen år tilbake om ishockyens "barndom" når folk sto i mål uten hjelm og tannbeskytter! Helt villt.)

Nå som jeg kom til å tenke på artikkelen prøvde jeg å lete den opp. Fant bare en kortere artikkel (muligens fordi jeg leste den på papiravis?). Men anbefaler artikkelen alikevel

Gammel 06-10-16, 22:28   #76
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Interessant!
Jeg heller nok mot å mene at det ikke bør forbys, men reguleres slik at det blir så trygt som mulig. For eksempel at det blir påbudt med verneutstyr og at medisinsk personell har anledning til å gripe inn. Og at dette ikke bør sendes eller reklameres for på tv på samme måte som annen sport, men forbeholdes et voksent publikum.

Bortsett fra det om reklame, så er dette omtrent det jeg mener også:
Boksing og andre skadelige idretter må gjerne være lov, men det er høl i huet å ikke kreve beskyttelse av hodet eller forby slag mot hodet, særlig når det er så klare tall på både tidlige skader og senskader hos utøverne.

Strengt tatt er det flere idretter enn proffboksing som burde påby bedre hodebeskyttelse, særlig fordi en hjernerystelse øker sjansen for å få en til ved neste hodeslag osv. Og jo flere hjernerystelser du har hatt, jo større er sjansen for langvarige skader. Nå fant jeg kun denne artikkelen, skal se om jeg finner en grundigere en jeg fant i våres.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:21   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært veldig interessant å se hvor mye en sykkelhjelm i realiteten beskytter mot hodeskader i proffsyklisme. Det finnes knapt dokumentasjon på at det beskytter ved vanlig bruk.

Jeg synes det er temmelig uinteressant om man står i fare for å skade andre frivillige eller seg selv, det eneste vurderingen er om skaderisikoen er høy nok til å innsette et forbud. Der er verden jevnt over på linje når det gjelder proffboksing.

Også synes jeg ikke det er mer fjollete for en politiker å synes boksing er morsomt enn å ta på seg et Rosenborg-skjerf, selv om jeg personlig misliker begge deler. (Egentlig synes jeg det siste er verre, hvis man f.eks. kommer fra Drammen. )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:58   #78
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Er det sant Candy? Er det ikke dokumentert at sykkelhjelm for hverken amatører eller proffe reduserer skaderisiko??

Gammel 07-10-16, 00:36   #79
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel først og fremst vanskelig å dokumentere, fordi det er så mange variabler som endrer seg. Det er ikke så vanskelig å vise at det beskytter mot hodeskader hvis du først faller, men sykler man fortere hvis man bruker hjelm og dermed er mer utsatt? Gjør det foreldre mindre fokusert på å lære bort trygg sykling? Blir det mindre fokus på å skille syklister og annen trafikk i land med høy hjelmandel? Det er færre hodeskader i Nederland per syklist enn i Norge, på tross av langt lavere andel hjelmbrukere. Antall hodeskader pga sykling øker på verdensbasis, til tross for økt hjelmbruk. Osv.

Den samme parallellen kan man kjøre til sport. Tar utøveren større risiko på grunn av en (mulig) falsk trygghet fra sikkerhetsutstyret? Lar vi utforkjøreren kjøre fortere, hopperne i større oppdrift, lar vi boksekampen gå lenger?

Jeg bruker hjelm, altså, og barna likeså. Men jeg tror ikke det hjelper mot annet enn akkurat å slå hodet i asfalten. Egentlig er det en sinnsyk risiko å la barn ta, å kjøre i trafikken. Eller stå slalåm. Eller å kjøre dem rundt i byen i baksetet på en bil. (Og dette er ikke harselering, altså, bare en ren konstatering over de rimelig store risiki vi tar hele tiden.)

- No. 4 -
Gammel 07-10-16, 00:43   #80
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og jeg synes som sagt at boksing er en helt meningsløs sorry excuse of a sport, som jeg gjerne skulle forbudt hvis jeg var eneveldig hersker og preferansediktator. Frem til det ser jeg ikke mer grunn til å forby det enn tobakk og alkohol.

(Nå ligger jeg og koser meg med alt jeg skal forby når jeg blir preferansediktator, foruten Rosenborg-skjerf. DJ Broiler. Makrell i tomat. Bruken av "i forhold til". Duftlys. Oh, the possibilities. )

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 07-10-16 kl 00:55.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.