Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-16, 14:00   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men ikke gjør som moren min. Nevøen min (13 år) har nylig funnet ut at han er vegetarianer.

Men er det helsemessig helt klokt å la en gutt i verste voksealder gå vegetar? Det ville jeg virkelig ikke ha gjort uten å ha fulgt opp utrolig nøye, om han ikke skal bli 20 cm lavere enn vekstpotensialet og mangle en hel haug med viktige vitaminer og mineraler.

Gammel 19-12-16, 20:07   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepper, sa du noe mer om hvor du kjøpte gås? Og hvordan den ble tilberedt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 20:24   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så gøy at denne var hentet opp igjen. Jeg tenkte nettopp på at jeg måtte finne en hummer- eller sjøkrepsoppskrift til forretten snart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 20:40   #64
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har kalkun hvert år, og dette året er intet unntak. Kalkun, potetmos, Fibisaus, coleslaw, maisstuing, søtpotetgrateng med marshmallows, hvitløkssauterte sopp, og rosenkål med bacon. Nam nam!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 21:53   #65
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm, vi får en veggis på besøk. Hva serverer jeg da som føles som en del av måltidet og ikke en erstatning?

Jeg elsker hvis det er fløtegratinerte poteter og masse gode grønnsaker og rosenkål. Da lever jeg uendelig godt med tilbehøret. Er ikke så glad i kjøtterstatninger og så liker jeg at jeg får spise det de andre gjør og bare kutte ut kjøttet.

Gammel 19-12-16, 21:55   #66
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men er det helsemessig helt klokt å la en gutt i verste voksealder gå vegetar? Det ville jeg virkelig ikke ha gjort uten å ha fulgt opp utrolig nøye, om han ikke skal bli 20 cm lavere enn vekstpotensialet og mangle en hel haug med viktige vitaminer og mineraler.

Det er jo lett å få i seg slikt som vegetar. Vegansk kosthold må følges nøyere opp.

Gammel 26-12-16, 10:06   #67
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Pepper, sa du noe mer om hvor du kjøpte gås? Og hvordan den ble tilberedt?

Sorry, så ikke spørsmålet før nå. Jeg kjøpte den på Meny på CCVest. Nå er det noen uker siden, så jeg husker ikke helt. Men mener jeg stappet den med epler og hvitløk og appelsin. Og så blandet jeg smeltet smør og honning, som jeg penslet den med. Jeg skar av vingene (fordi jeg leste at det var lurt). Jeg trooor jeg stekte den på 160 grader, i noen timer. Og serverte med tranebær- og rødvinssaus, potetmos, søtpoteter og diverse grønnsaker.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 10:28   #68
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis vi blir hjemme blir det kalkun med ris, gulrot, rosenkål, waldorfsalat og fløtesaus.
Muligens drar vi på hytta, og da er det noe lettvindt som gjelder. Kanskje finnebiff eller en gryte av noe slag.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 10:49   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Pepper! Vi ender rett og slett med lutefisk, det har jeg ikke spist i hele julen, men har lyst å prøve gås en gang.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 11:36   #70
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må slå et slag for gås, selv om jeg skjønner at det blir en annen gang for deg, Candy. Jeg lagde det nå på julaften. Det var veldig godt. Heldigvis har jeg litt fancy ovn som steker fugl helt perfekt, og sier fra når jeg skal helle over sjy og slikt. Jeg lagde en enkel stuffing på potetmos og karamellisert løk, sammen med litt timian og salvie, som jeg hadde oppi. Ellers gjorde jeg ikke annet enn å ha litt salt inni og opp på gåsen. Jeg hadde lest at man skulle lage små kutt på gåsehuden, men det glemte jeg.

Til nyttårsaften har jeg kjøpt 2 mindre kalkuner. Mannen min kom på den geniale ideen om å steke dem dagen før, slik at vi kan skjære kjøttet og servere det pent på kvelden. I hus med åpen kjøkkenløsning, synes jeg det blir fint. Til forrett har jeg en del forskjellig. Det blir en hummusdipp med fetaost og granateple, innbakt camembert, muligens noen småpølser. Til kalkunen blir det stekte poteter på engelsk vis, hvitt saus, gravy, mye grønnsaker. Dessert blir Baked Alaska. Jeg har hatt lyst i mange år til å lage det, og nå skal jeg driste meg til det.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 11:48   #71
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står bare for desserten i år, og planen er å lage mad muf pai. Fikk også lyst på Safari kaka. Litt overkill å lage begge kanskje? Men alt går ann på nyttårsaften.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 12:26   #72
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg klarer altså ikke å bestemme meg for forrett og dessert i år. #ilandsproblem.

Vi skal ha andeconfit med tilbehør som nevnt lenger opp i tråden som hovedrett (mulig vi tar poteter stekt med andefett som tilbehør i tillegg også). Siden vi blir fire voksne og fire mindre barn så har jeg lust til å lage noe som barna synes er morsomt til dessert og samtidig noe som vi voksne liker. Vurderer å lage sjokoladepavlova, men i stedet for "vanlig" bunn lage bunnen som marengstopper og bygge tårn med vanilje/sjokoladekrem og ha stjerneskudd på toppen. Eller noe.

Men forrett, altså. Gjerne suppe. Noen morsomme forslag?

Gammel 26-12-16, 12:29   #73
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også ansvar for dessert i år. Vet ikke helt hva jeg skal lage, men det må være glutenfritt, og enkelt.

Gammel 26-12-16, 14:59   #74
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Greier jeg å vri hodet av en levende sjøkreps uten å hyle og gråte?

http://www.dn.no/smak/2015/07/09/212...-mrkets-fyrste

Sannsynligvis ikke.
Det er ganske drøyt og helt i grenseland for dyrevelferdsloven å gjøre og jeg synes ikke en kokk skal anbefale andre å gjøre det. Å dra hodet av et levende dyr er helt utenfor.

Nå har jeg dessuten sett filmen og han drar ikke av hodet, men halen og krepsen beveger seg etter at han har tatt av halen. Dette var virkelig drøyt!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 16:31   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sannsynligvis ikke.
Det er ganske drøyt og helt i grenseland for dyrevelferdsloven å gjøre og jeg synes ikke en kokk skal anbefale andre å gjøre det. Å dra hodet av et levende dyr er helt utenfor.

Nå har jeg dessuten sett filmen og han drar ikke av hodet, men halen og krepsen beveger seg etter at han har tatt av halen. Dette var virkelig drøyt!

Jeg husker ikke helt klippet, men så vidt jeg skjønte går det fort? En annen metode jeg har sett beskrevet er at de stikker en kniv inni hodet/nakken på den. Det er kanskje mer skåsomt? Det er slik de tar livet at kongekrabber vet jeg.

Nå er jeg så heldig at jeg har en fiskebutikk femti meter fra meg, så det kan nok hende jeg ber dem avlive dem først. De har trening, og vil kunne gjøre det fortere enn meg, som ikke har noe erfaring what so ever. Og jeg vil ikke plage dyret unødig!

Jeg tror jeg har landet på en italiensk meny til nyttårsaften, for jeg fikk pastamaskin til jul! Da kan jeg lage krepsehaleravioli som en av rettene, og fylle noe med kun vegetarfyll. Lett å lage italiensk mat både med og uten kjøtt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 16:38   #76
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har også ansvar for dessert i år. Vet ikke helt hva jeg skal lage, men det må være glutenfritt, og enkelt.

Fromasj av piska krem og jordbærgele tilberedt med halvparten av væsken. Enkelt og godt. Kan tilberedes i stettglass, så ser det litt ekstra fint ut.

Gammel 26-12-16, 17:16   #77
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Vi har oliebollen og apelflap til sen lunsj. Så blir det vel tradisjonell kalkun til sen middag.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 18:46   #78
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Må slå et slag for gås, selv om jeg skjønner at det blir en annen gang for deg, Candy. Jeg lagde det nå på julaften. Det var veldig godt. Heldigvis har jeg litt fancy ovn som steker fugl helt perfekt, og sier fra når jeg skal helle over sjy og slikt. Jeg lagde en enkel stuffing på potetmos og karamellisert løk, sammen med litt timian og salvie, som jeg hadde oppi. Ellers gjorde jeg ikke annet enn å ha litt salt inni og opp på gåsen. Jeg hadde lest at man skulle lage små kutt på gåsehuden, men det glemte jeg.

Til nyttårsaften har jeg kjøpt 2 mindre kalkuner. Mannen min kom på den geniale ideen om å steke dem dagen før, slik at vi kan skjære kjøttet og servere det pent på kvelden. I hus med åpen kjøkkenløsning, synes jeg det blir fint. Til forrett har jeg en del forskjellig. Det blir en hummusdipp med fetaost og granateple, innbakt camembert, muligens noen småpølser. Til kalkunen blir det stekte poteter på engelsk vis, hvitt saus, gravy, mye grønnsaker. Dessert blir Baked Alaska. Jeg har hatt lyst i mange år til å lage det, og nå skal jeg driste meg til det.

Men oppvarmet kalkun smaker jo høgg....

Vi får visst gjester. Jeg er helt blank. Får vel lese tråden en gang til.

Gammel 26-12-16, 19:23   #79
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke tenkt å varme opp kalkunen, da. Jeg serverer det til romtemperatur. Min blir såpass saftig at det går bra. Med 12 middagsgjester, må jeg gjøre det enkelt. Men du har et poeng i at jeg må antageligvis tenke meg om når det gjelder tilbehøret.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 20:21   #80
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi skal ha svoger med familie på middag, så vi blir fire voksne og fire barn til bords. Tenkte å lage kalkun, alá Ole Martin Alfsen http://www.vgtv.no/#!/1267 Kalkunen blir perfekt! Vurderer stuffing ved siden av som jeg steker for seg. Tilbehør er jeg usikker på foreløpig.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.