Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-16, 11:47   #61
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Det varierer, så svarte Annet.

I år er det bare mannen og meg julaften, og da blir det evt tørr cider til pinnekjøttet. Men vi vurderer midnattsmesse i kjøreavstand, og i så fall dropper vi alkohol.

Feirer vi med hele familien varierer det også. Det er alkoholproblemer i familien og hvis h*n er hos oss, er julaften alkoholfri. Hvis ikke serverer vi gjerne litt vin eller cider til maten og kanskje litt portvin utpå kvelden.

Men aldri mye alkohol julaften. Vel, med mindre det er bare meg og bestekompisen hos han i London. Da har det hendt at det har gått noen champagneflasker.

Gammel 24-12-16, 11:49   #62
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar et halvt glass rødvin til maten. Min mor og min far tar vin/øl og akevitt. Og så tar mor en Cognac til kaffen etter gaveutpakking. Ungene drikker brus, men storebror ble tilbudt øl til maten i fjor og får tilbudet i år også, men jeg tror han takker nei i år som i fjor.

Gammel 24-12-16, 11:59   #63
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kommer an på hvor vi er og hvem vi feirer med. Men i år er vi hjemme og da blir det øl og akevitt til ribba, og sikkert en baileys eller konjakk etter ungene har lagt seg.

Gammel 24-12-16, 12:11   #64
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Juleøl (med eller uten alkohol) og et glass akevitt til de som vil ha, og brus/Farris til barna og andre som foretrekker det.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 12:17   #65
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og faren min er avholds, moren min og tanta mi tar vel en øl til maten og kanskje en dram, onkelen min kjører. Vi har hauger av fantastisk godt alkoholfritt drikke kjøpt inn til jula - fem typer alkoholfritt øl, tre typer eplemost, eplemost med bringebær, tre typer musserende alkoholfri cider (med og uten blåbær), fem typer jus, to typer ingefærøl, musserende alkoholfri hylleblomstvin i tillegg til diverse brus. Jeg tror strengt tatt vi som ikke drikker alkohol drikker bedre enn de andre.

Gammel 24-12-16, 12:23   #66
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har selv vokst opp med alkoholMISBRUK i jula, og føler meg svært sikker på at vårt eget evt. konsum på julaften med barn tilstede er svært innafor. Blir faktisk litt provosert over de som er hellig overbevist om at det er så traumatisk for barn å foreldrene drikke et glass vin, uansett hvordan det foregår liksom. Jeg føler meg veldig trygg på å vite forskjellen der.

Hjertens enig! Jeg synes det er viktig å rette fokus mot alkoholkonsum i høytider, men slik det har blitt nå er alt annet enn totalavholds nesten fyfy. Jeg vil at mine barn skal se at alkoholbruk er noe annet enn misbruk.

Jeg jobber med unge mennesker, og mange av dem gruer seg til jul. Og det er ikke fordi foreldrene drikker alkohol, men fordi det er mye uvennskap i familien og delte familier som ikke samarbeider.

Sist redigert av 007 : 24-12-16 kl 12:34.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 12:25   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et glass vin til maten og et glass cognac senere på kvelden for tre av fem voksne (én kjører, én er avholds).

Jeg synes også det er veldig viktig å ikke miste gangsynet på forskjellen mellom misbruk og vanlig konsum. Samtidig er det også viktig å være bevisst på at barn kanskje merker at voksne forandrer seg før en selv føler seg beruset. Det er forskjell på ett og fire glass. Å aldri ta et glass vin sammen med barna, har aldri vært et ideal hos oss - vin er en del av matkultur for oss. Men det blir med det ene glasset.

Sist redigert av Pebbles : 24-12-16 kl 12:33.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 12:31   #68
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hjertens enig! Jeg synes det er viktig å rette fokus mot alkoholkonsum i høytider, men slik det har blitt nå er alt annet enn totalavholds neste fyfy. Jeg vil at mine barn skal se at alkoholbruk er noe annet enn misbruk.

Jeg jobber med unge mennesker, og mange av dem gruer seg til jul. Og det er ikke fordi foreldrene drikker alkohol, men fordi det er mye uvennskap i familien og delte familier som ikke samarbeider.

Helt sikkert, men i 2011 var det faktisk 90 000 barn som hadde en eller to foreldre som hadde et alkoholPROBLEM, og at det tallet har sunket frem til i dag er vel lite sannsynlig. Jeg tror det er viktig med bevisstgjøringen som kampanjer ("av og til") og media hjelper til med. Så kan det i det minste hende at NOEN voksne tar andre og bedre valg når de har fått tenkt seg om. Selvinnsikt er veldig ulikt fordelt.

Gammel 24-12-16, 12:32   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For oss er det helt naturlig, og det er slik jeg har vokst opp også. Har aldri opplevd fyll i familiesammenheng noensinne. (For meg er det så fremmed at det faktisk føles merkelig å presisere det her.) Vi serverer ikke brus til maten, men vin, øl eller god alkoholfri drikke til middagen. Ungene får også ekstra god drikke, men ikke brus.

Nå ble jeg nysgjerrig på presiseringen av brusavholdet - er det spesielt problematisk med kullsyre? (Yngste her synes faktisk det, han synes kullsyre er sterkt - men eldste har et lidenskapelig forhold til brus, og en julemiddag uten hadde vært utenkelig!)

Gammel 24-12-16, 12:34   #70
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både og. I fjor kjørte samboeren min, og jeg tok et par glass øl
I år er vi hjemme med barna, og kommer vel til å ta en øl til maten kanskje
Vi drikker i grunn sjeldnere og sjeldnere alkohol her hjemme.

Kan like gjerne drikke ingefærøl til maten.

Jeg synes det er ok da, og drikke et glass vin eller øl til maten. Men jeg tror nok også det for mange blir mer enn et par glass, uten at de tenker over det selv.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 12:40   #71
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Litt vin eller øl til maten. Noen tar akevitt, ikke jeg.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:04   #72
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg og besteforeldrene som kommer på besøk tar et par glass vin til maten. Mannen har vakt og drikker ikke alkohol.

Gammel 24-12-16, 13:07   #73
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
Vi blir 15 til bords og regner med at det holder med en flaske rødvin og 5 øl. Det tåler ungene å se. Aldri vært noe fyll hos oss.
Det går mest julebrus og cola hos oss.

Gammel 24-12-16, 13:15   #74
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi er fire voksne og to ungdommer. Jeg, mannen og svigerfar drikker ett eller to glass øl/vin til maten, og mannfolka tar en akevitt. Etter pakkeåpning, og når ungene har trukket seg tilbake tar vi voksne et glass vin eller øl. Tjueåringen får tilbud om vin/øl til maten, men han drikker ikke det.

Gammel 24-12-16, 13:28   #75
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selv vokst opp med alkoholMISBRUK i jula, og føler meg svært sikker på at vårt eget evt. konsum på julaften med barn tilstede er svært innafor. Blir faktisk litt provosert over de som er hellig overbevist om at det er så traumatisk for barn å foreldrene drikke et glass vin, uansett hvordan det foregår liksom. Jeg føler meg veldig trygg på å vite forskjellen der.

Viktig presisering det der.

Kampanjer er fine greier det altså, men jeg er ikke sikker på at de virkelig treffer dem som misbruker alkohol. Jeg tviler på om at de tar sånne kampanjer til seg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:28   #76
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men mannen drikker stort sett bare en eller to øl til maten, av og til en akevitt hvis det er andre som også skal ha en akevitt. Jeg dikker kanskje en øl, men kan like gjerne drikke brus eller god eplemost.

Foreldrene min drikker ikke, og har aldri gjort det. Fra barndommen er jeg vant til at det drikkes moderat, hvis det serveres alkohol i familieselskaper.

Jeg har aldri opplevd ubehag i forbindelse med alkoholservering på julaften, og er veldig var på at barnas opplevelser. Jeg syns det er vondt å tenke på at det er barn som opplever julefeiringen som fæl, på grunn av fyll og bråk, og voksne som ikke begrenser seg selv om det er barn til stede. Kampanjen til Av-og-til gjør meg trist, fordi jeg dessverre er usikker på om den treffer de den burde treffe. Og det tror jeg gjelder mange av alkoholkampanjene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:31   #77
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler veldig på at den treffer de den virkelig burde treffe, de drikker uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:39   #78
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler veldig på at den treffer de den virkelig burde treffe, de drikker uansett.

Jeg tror de treffer en del. Det har jeg forsåvidt sett eksempler på.
Om de treffer bare noen så er det viktig likevel.

Det er også en del unger som ser kampanjene og som av den grunn tør å si i fra.

Det drikkes alt for mye i jula, men de fleste som drikker for mye drikker i følge seg selv ett glass vin eller to til maten.
Så drikker mange bare ett eller to glassvin til maten, men det er ikke dem kampanjene er rettet mot. Vet man med seg selv at man aldri har vært det minste påvirket sammen med unger har man da ingen grunn til å la være å drikke det ene eller de to glassene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:41   #79
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. (Igjen.) Men om den treffer de som er tankeløse og som lett kan moderere seg litt, så er jo det bra. Selv om jeg mener en del av antialkoholkampanjene grenser til hysteri.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:45   #80
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis kampanjene faktisk treffer noen de burde treffe, så er det ikke noe som er bedre enn det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.