|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
51 | 22,47% |
Ja, de fleste tar seg et glass eller to |
123 | 54,19% |
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke |
38 | 16,74% |
Annet (spesifiser gjerne) |
10 | 4,41% |
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli |
5 | 2,20% |
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Det varierer, så svarte Annet.
![]() |
![]() |
#62 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg tar et halvt glass rødvin til maten. Min mor og min far tar vin/øl og akevitt. Og så tar mor en Cognac til kaffen etter gaveutpakking. Ungene drikker brus, men storebror ble tilbudt øl til maten i fjor og får tilbudet i år også, men jeg tror han takker nei i år som i fjor.
![]() |
![]() |
#63 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Kommer an på hvor vi er og hvem vi feirer med. Men i år er vi hjemme og da blir det øl og akevitt til ribba, og sikkert en baileys eller konjakk etter ungene har lagt seg.
![]() |
#64 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Juleøl (med eller uten alkohol) og et glass akevitt til de som vil ha, og brus/Farris til barna og andre som foretrekker det.
![]() |
#65 |
Audacious
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg og faren min er avholds, moren min og tanta mi tar vel en øl til maten og kanskje en dram, onkelen min kjører. Vi har hauger av fantastisk godt alkoholfritt drikke kjøpt inn til jula - fem typer alkoholfritt øl, tre typer eplemost, eplemost med bringebær, tre typer musserende alkoholfri cider (med og uten blåbær), fem typer jus, to typer ingefærøl, musserende alkoholfri hylleblomstvin i tillegg til diverse brus. Jeg tror strengt tatt vi som ikke drikker alkohol drikker bedre enn de andre.
![]() |
#66 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?
Hjertens enig! Jeg synes det er viktig å rette fokus mot alkoholkonsum i høytider, men slik det har blitt nå er alt annet enn totalavholds nesten fyfy. Jeg vil at mine barn skal se at alkoholbruk er noe annet enn misbruk. Sist redigert av 007 : 24-12-16 kl 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
By the Sea
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Et glass vin til maten og et glass cognac senere på kvelden for tre av fem voksne (én kjører, én er avholds).
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 24-12-16 kl 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Helt sikkert, men i 2011 var det faktisk 90 000 barn som hadde en eller to foreldre som hadde et alkoholPROBLEM, og at det tallet har sunket frem til i dag er vel lite sannsynlig. Jeg tror det er viktig med bevisstgjøringen som kampanjer ("av og til") og media hjelper til med. Så kan det i det minste hende at NOEN voksne tar andre og bedre valg når de har fått tenkt seg om. Selvinnsikt er veldig ulikt fordelt.
![]() |
#69 |
By the Sea
|
Nå ble jeg nysgjerrig på presiseringen av brusavholdet - er det spesielt problematisk med kullsyre? (Yngste her synes faktisk det, han synes kullsyre er sterkt - men eldste har et lidenskapelig forhold til brus, og en julemiddag uten hadde vært utenkelig!)
![]() |
#70 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Både og. I fjor kjørte samboeren min, og jeg tok et par glass øl
![]() |
#71 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Litt vin eller øl til maten. Noen tar akevitt, ikke jeg.
![]() |
#72 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg og besteforeldrene som kommer på besøk tar et par glass vin til maten. Mannen har vakt og drikker ikke alkohol.
![]() |
#73 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
![]() |
#74 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi er fire voksne og to ungdommer. Jeg, mannen og svigerfar drikker ett eller to glass øl/vin til maten, og mannfolka tar en akevitt. Etter pakkeåpning, og når ungene har trukket seg tilbake tar vi voksne et glass vin eller øl. Tjueåringen får tilbud om vin/øl til maten, men han drikker ikke det.
![]() |
#75 |
Introvert optimist
|
Viktig presisering det der.
![]() |
#76 |
villende
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, men mannen drikker stort sett bare en eller to øl til maten, av og til en akevitt hvis det er andre som også skal ha en akevitt. Jeg dikker kanskje en øl, men kan like gjerne drikke brus eller god eplemost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror de treffer en del. Det har jeg forsåvidt sett eksempler på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
© All rights reserved
|
Enig. (Igjen.) Men om den treffer de som er tankeløse og som lett kan moderere seg litt, så er jo det bra. Selv om jeg mener en del av antialkoholkampanjene grenser til hysteri. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|