Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-17, 08:26   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Jeg er verken veltrent eller normalvektig. Men ettersom jeg har gått fra å være sykelig overvektig med store begrensninger på hva kroppen orket å gjøre til nå å være bittelitt overvektig og i relativt grei form (gikk over Besseggen uten å streve), så kjenner jeg jo at den skalaen blir litt lite finmasket. Strengt talt befinner jeg meg i samme kategori, men for kroppen så er det en himmelvid forskjell.

Gammel 09-03-17, 08:56   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Kildehenvisning ? Ikke at det ser veldig galt ut på noe vis, men jeg lurer litt på kategorier og hvordan man har sammenfattet det for å få den typen liste.

Det er et helt betimelig spørsmål, men jeg kommer altså ikke til å grave frem alle kildene. Så du får ta det som det det er, babling på Internett.

Det er et mentalt scatterplot av de store studiene som er blitt presentert på de siste 15 årenes ESC og EASD. Men jeg kan jo oppsummere de logiske slutningene.

1) det er godt dokumentert at vekt er en selvstendig risikofaktor for tidlig død, blant annet i Framingham studies. Det er en J-kurve, med normalvekt som bunnpunkt
2) det er tilsvarende vist at aktivitet også er en selvstendig faktor, og flere mindre studier har konkludert med at fat-fit gir bedre hjertehelse enn slank og utrent. Jeg har linket til en av disse studiene her flere ganger, så det et lett å finne der ute i hvert gal
2) Grimsmo et al var vel den første som dokumentere at ekstrem utholdenhetstrening har negativ effekt på hjertehelse og overlevelse sammenlignet med moderat trening (men positiv vs ikke-trente) i den berømte birkebeinerstudien.

Ellers enig med deg, dette er ikke eksaktvitenskap. Og gener og røyking betyr mye met.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 09:03   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og gener og røyking betyr mye met.

Grmf. Datasillnerdebroren min, som aldri har trent noe som helst og i åresvis levde på cola, smågodt og kebab, ser til enhver tid ut som om han lever et sunt og aktivt liv. Han var i sin tid den mest muskuløse 6. klassing hans lærer hadde sett. Alle de andre genene havnet hos meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.