|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Det er jeg hjertens enig i, men det er en litt annen diskusjon, er det ikke?
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?
Jeg ser ingen grunn til å ikke stole på denne statistikken. Sitat fra artikkelen:
Så dette er en stor gruppe, god alderspredning og en anerkjent forskningsinstitusjon.
|
|
|
#4 |
|
Tidsklemma
|
Jeg tror man virkelig bør se på hvordan man tilrettelegger undervisning og undervisningsformen bedre. One size doesn't fit all.
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Mye dreier seg ikke om pedagogikk, men om rent praktiske forhold som eksempelvis antall barn per voksen. Noe kan også ha med at Norge er veldig ivrig på at "alt skal være likt". Nordmenn generelt er veldig lite glad i dette med å dele inn barn (og voksne) etter prestasjoner. Noe som kan være både positivt og negativt.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men slik er det faktisk. Ny genforskning viser at gener som ligger latente kan "skrus på eller av". Det betyr at et barn som pga gener er i risiko for å utvikle atferdsvansker ikke behøver å få det dersom utviklingsmiljøet er optimalt. Barnets sårbarhetsgener blir da ikke skrudd på. I et negativt miljø der barnets behov ikke blir forstått og møtt vil derimot genene kunne bli aktivert og bidra til at atferdsvanskene faktisk utvikler seg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Og hjertens enig i statistikklesningen. Det gjelder jo alt.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Det jeg synes var interessant (eller skummelt) med grafen er jo hvor lenge forskjellene blir opprettholdt. Jeg trodde at det skulle jevne seg ut når de ble eldre, men grafen viser det stikk motsatte. Er det kanskje fordi det tar såpass lang tid å få diagnose?
|
|
|
|
#9 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#10 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Vi bodde i Tyskland tidligere, og der delte de inn årgangen i må-barn og kan-barn. De som var født januar-juni, var må barn og måtte begynne på skolen det året de fylte 6. Kan-barna var de som var født juli til desember. Disse kunne begynne på skolen det året de fylte 6 år, men kunne også velge å vente til året etterpå. Valget ble tatt gjennom at kan-barna hadde en test/samtale på skolen, men til syvende og sist var det foreldrene som bestemte. I praksis var det nok slik at kan-barn født juli-september stort sett alltid begynte det året de fylte 6, mens oktober til desember ofte ventet - og flere ventet jo lenger ut på året de var født. Fungerte veldig bra, og jeg hørte aldri mye om ADHD problematikken der, men det kan såklart ha vært en tilfeldighet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Som nevnt litt tidligere i tråden så er det også store forskjeller mellom fylkene i Norge.
ADHD er ikke en diagnose med to streker under svaret. Det utvises skjønn både når det gjelder hvem som skal utredes og under utredningen. Så lenge fagmiljøene har ulik praksis synes ikke jeg det er så rart at vi ser det igjen på statistikk over fødselsmåned også.
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Er det noen som vet hvorfor nesten ingen franske barn har ADHD?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Frankrike forholder seg ikke til samme diagnose manualer som resten. De har og er et systemperspektiv på vanskene til barne. Rammene er og en del mer klare fra foreldre om hva som er greit enn hos oss og i USA f.eks. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Fordi det i Frankrike har vært i større grad fokusert på psykoterapi enn nevropsykiatri. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Det er jo ikke slik at nesten ingen franske barn har ADHD. I denne artikkelen (riktignok fra 2011) står det at det forekommer hos mellom 3,5 og 5,6% av barn og unge. Dette er akkurat de samme tallene som i Norge (3-5% i følge FHI).
|
|
|
#16 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Jeg tror ingenting på at det er regionale forskjeller som gjør at andelen ADHD tilfeller er tre ganger høyere i fylkene med høyest forekomst enn i de med lavest.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Neida, det tror ikke jeg heller, men at det finnes regionale forskjeller på dette, som på andre helsemessige ting, det tror jeg bestemt. Noe annet ville vært veldig rart. Men jeg vil tro at faktorer som
|
|
|
#18 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Selvfølgelig kan det være regionale forskjeller, men det utgjør son regel noen få prosentpoeng. Ikke 3 gangen. Som det står i artikkelen, det handler om praksis. Der er det store regionale forskjeller.
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Les denne.http://https://www.nrk.no/sorlandet/store-ulikheter-i-adhd-diagnoser-fra-fylke-til-fylke-1.13113695
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Jepp, enig, altså. JEg ville bare presisere (eller flisespikke på) at regionale forskjeller nok OGSÅ er et element, for det virket et øyeblikk som om du forkastet det helt og holdent.
|
![]() |
|
|