|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Opplevd mange slike episoder når jeg tenker etter. Har opplevd å bli klådd på og presset oppover veggen på eurodisney som 16-åring, klåing og kommentarer på pupper på utested og som ekstrajobb som servitør. Jeg har aldri blitt redd, men blitt sint. Han ene ekle kunden på restauranten fikk beskjed om at dersom han ikke oppførte seg så fikk han skotuppen godt plantet oppi hekken. Og siden det var middelalderrestaurant så hadde jeg harde snabelsko.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
flisespikker
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
De burde ikke ha gjort det. Men ikke tenk at du gjorde noe galt i å finne deg i det. Det var uansett ikke din skyld at de gjorde det, og man kan reagere eller ikke reagere akkurat som det føles naturlig.
![]() |
#64 |
finner ut av mye
|
Nei, jeg tenker ikke at det var galt av meg. Det var bare sånn det var, og det plaget meg ikke.
![]() |
#65 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg har opplevd flere ganger å bli klådd på på offentlig transport, i den perioden jeg pendla. Sidemannen som «tilfeldig» hviler hånda si på låret ditt, han som benytter rushtid med fulle t-banevogner til å gni ereksjonen sin godt oppi rumpa di - ingen av dem enkeltstående tilfeller, dessverre. Da jeg var 19 var jeg for usikker til å si fra, bare trakk meg unna. Nå ville jeg ha sagt fra, det gjør meg ingenting å drite ut folk som ikke kan oppføre seg lenger. Men jeg veit hvor paff man kan bli, og jeg kjenner følelsen av at «nå er det jo for seint å si noe», når det endelig demrer for en at vedkommende tok på deg med overlegg.
![]() |
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Da jeg gikk på videregående tok jeg t-banen hver morgen fra samme stasjon som en annen gutt som jeg tipper var litt eldre enn meg. En dag så reiste han seg, stakk en hånd inn i jakken og blusen min og klemte puppen min.
![]() |
#67 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Min egen onkel tok meg på puppen under en familiemiddag hjemme hos pappa. Heldigvis tok pappa tak i han og hev han ut.
![]() |
#68 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Det var også han som prøvde å lokke meg med i bilen for å lete etter en hund da jeg var 17-18. 1000 kr skulle jeg få. Men det blir gjerne noe annet igjen?
![]() |
#69 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Uffda, Frøydis...
![]() |
#70 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg likte Aslak Borgersruds kommentar om tafsing, #metoo og overgrep i Dagsavisen i dag - sett i en større sammenheng.
![]() |
#73 |
Epikur
|
Prøvde å dele den på FB, og da kom de sedvanlige kvinner kan også begå overgrep, lenke til den irriterende kronikken av Senneset med at det står menn i skyggen av #metoo, blablabla.
![]() |
#74 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg syns i prinsippet "not all men" er ganske viktig å påpeke, avhengig av hvordan det gjøres, selvsagt (har ikke sett lenkene enda). Jeg syns det er kjempeviktig at anstendige normale mannfolk står opp og sier "vettuhva, sånt er jo helt hårreisende oppførsel, sånt driver ikke normale folk med! Jeg sender ikke dickpicks og hvis du gjør det så syns jeg du skal slutte!!"
![]() |
#75 |
Epikur
|
De burde kanskje heller anerkjenne kvinners historier og kjefte på dem som oppfører seg som idioter, fremfor å sutre om at dette handler om dem på noe vis. Min svært respektfulle mann som aldri har kløpet så mye som en pupp uten entusiastisk samtykke, ville aldri kommet på å skrive #NotAllMen eller snufset noe om at det finnes kvinnelige overgripere.
![]() |
#76 |
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Det er et spørsmål om kontekst. Hvis #notallmen brukes som et sutreargument er det håpløst (og ja, jeg har sett det), men hvis det brukes som Polyanna skisserer - "bra menn oppfører seg ikke sånn!", blir det noe annet. Da blir det å anerkjenne kvinnenes historier, og samtidig å fordømme handlingene og være et godt eksempel. Har dog ikke sett så mye av det dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jepp.
![]() |
#78 |
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg har noen veldig bra folk i feeden min på facebook, og en av dem skrev dette:
DET er slik responsen bør være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Glamorøs
|
Sånn er det jo alltid og det syns jeg er problematisk. At ikke anstendige menn helt anser det som sitt problem. Vi trenger at menn også står opp. Det skjer litt og litt nå, syns jeg, men temmelig tregt. Save
![]() |
#80 |
flisespikker
|
![]() Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Problemet med #notallmen er at det i så stor grad brukes for å vri oppmerksomheten over på menn som føler at de blir urettferdig mistenkeliggjort, noe som er en veldig frekk avsporing fra det som faktisk er problemet, nemlig at kvinner blir trakassert. Klart det er kjipt som mann å vite at fremmede kvinner er redd for at du er en potensiell overgriper, men det er jo et ekstremt mye mindre problem enn at kvinnene er redde for overgrep - for ikke å snakke om at kvinner faktisk utsettes for overgrep!
![]() |
|
|