|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg har lyst til å skrive litt om en liten sideeffekt av alle som spiser 'glutenfritt' fordi det er sunt. De kan gjerne velge når de vil spise glutenfritt, og er ikke så nøye på det. Også, og kanskje spesielt, når de er ute på restaurant. Det fører til at en god del i restaurantbransjen opplever kunder som ikke er så nøye på det. Hvis de ansatte ikke har fått god opplæring og tar det på alvor, forstår de ikke forskjellen og kan både bli oppgitt, sure og slurve med kostholdskravene når det kommer en person med cøliaki som ber om å få glutenfritt. Vi har ikke opplevd det i særlig grad selv, men jeg ser mange opplever dette. Sist redigert av ElinM : 19-01-18 kl 13:48. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"
Men hva bør man gjøre da hvis man for eksempel har IBS og blir dårlig av korn og melk?
|
|
|
#3 |
|
På vei
Jeg forstår ikke spørsmålet. Man lar selvfølelig være å spise det man blir syk av. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Og så koker jo alltid sånt ned til overskriftene "HONNING ER SUNT!!" (med vakre bilder av gyllen honning) til "HONNING ER FARLIG FOR DEG!!" (med uflatterende bilder av fedme, gjerne).
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg vil gjerne presisere at Nordstrand ikke sier at en må spise glutenfritt. Det er en stråmann i debatten.
|
|
|
#6 |
|
På vei
Men Nordstrand er veldig tydelig på at alle spiser mer gluten i dag enn hva de har godt av. Og hun slår fast som et faktum at såkalt glutenintoleranse skyldes reaksjon på gluten, mens som jeg skrev tidligere mer sannsynlig skyldes reaksjon på fruktaner. Og hun omtaler cøliaki som en allergisk reaksjon, som lege bør hun vite at cøliaki har ingen ting med allergi å gjøre, det er en autoimmun sykdom. Hun synser, hevder ting uten vitenskapelig bakgrunn, og hun tar direkte feil. Hun fører åpenbart et korstog mot gluten. Og det faktisk helt uten faglig forankring. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Permakulturell
|
Jeg er heller ikke Nordstrand-fan, men jeg kan ikke se at Nordstrand omtaler cøliaki som en allergisk reaksjon. Heller ikke at glutenfritt er det beste.
|
|
|
#8 |
|
På vei
Hentet fra nettstedet hennes. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"At mange blir provosert av at Nordstrand er flinkis, synes jeg blir et trist argument. Det er også et inntrykk man får endret på om man hører på podcasten med henne og Sonstad. :reklamerer:
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Nei, det er jo bare fint.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-01-18 kl 16:29. Årsak: la til en forklaring på hvem Gottmann er |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Jah! Jeg skulle ønske det gikk an å si, både for lege og helsecoacher eller hva de kaller seg, at "vi vet ikke hvorfor, men for en god del av mine pasienter hjelper det mot xx når de prøver yy, jeg vet ikke hvorfor. Jeg tror kanskje det og det, men det vet vi ikke sikkert. Uansett, jeg anbefaler å prøve zz i en periode, og så ser vi".
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Zinatra, jeg er helt enig med deg at det virkelige problemet er «guruer» som promoterer kosthold som fordrer at en fjerner matvarer kroppen trenger. Det er nettopp det jeg liker med Nordtrands råd - det hun vil fjerne er sukker, raffinerte karbohydrater og næringsfattig mat. Noe som overhodet ikke er kontroversielt. I tillegg er hun opptatt å fokus på det en skal spise mer av, at kroppen trenger næringsrettet mat og sunne fettstoffer og at en ikke skal måle og veie og telle kalorier. For meg er dette det motsatte av matnevrotisme og en befrielse.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Og det er jo tradisjonelt det leger har gjort også. Fremlagt rett frem svar uten nyanser, med stor autoritet, nettopp for å unngå for mye tvil og usikkerhet hos pasientene. (Nye leger lærer det ikke på den måten, da, tror jeg).
|
|
|
#15 |
|
Permakulturell
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Men cøliakiforeningen sier jo det samme som Nordstrand. De baserer seg vel på bred forskning, vil jeg anta?
Kilde: Cøliakiforeningens nettside
|
|
|
#16 |
|
På vei
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Hvis du leser sitatet fra Nordstrand ser du at hun kaller det en allergisk reaksjon, mens cøliakiforningen kaller det for en autoimmun sykdom, som er noe helt annet enn allergi. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Permakulturell
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Dette fremstår for meg som unødvendig flisespikkeri, ihvert fall når Astma- og allergiforbundet også kaller allergi for immunologisk reaksjon:
|
|
|
#18 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"For å forklare hva en autoimmun sykdom er (leddgikt, bindevevsykdommer, eksem, psoriasis osv), pleier jeg å si at kroppen oppfatter SEG SELV som et allergen, altså noe som trigger immunforsvaret på samme måte som et allergen utenfra. Gluten trigger også dette systemet - så kanskje egentlig begge forklaringene er innenfor?
|
|
|
#19 |
|
På vei
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Allergi og autoimmune sykdommer er to forskjellige ting og med vesentlige forskjeller, det er ikke flisespikkeri. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Permakulturell
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Men det er det jo ingen som bestrider, etter det jeg kan se.
|
![]() |
|
|