|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg tenker at det er greit å si at alle må endre vaner. Men for at folk skal endre vaner, må valgmulighetene være av en slik art at det går an å velge det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Textrovert
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg bor på ett av de utenfor allfarvei-stedene Pøblis nevner tidligere, og vi har allerede begynt å kutte ned på aktiviteter i Oslo. Vi benytter oss oftere og oftere av parkeringen ved Kolsås stasjon og tar banen innover, men hvis den parkeringen blir svindyr eller alltid blir full, blir det vanskelig for oss. Å ta kollektivt helt hjemmefra er mulig, men bussene går sjeldent og det tar lang tid. Vi orker ikke at et kinobesøk blir en hel dagsutflukt, f.eks.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg er også enig i at det må gjøres gode tilpasninger. Og mener at innfartsparkering er et godt alternativ. Det løser problemstillingen med å skulle kjøre hyppige busser i områder hvor det bor få, og man kan heller satse på parkeringsplasser ved et høyfrekvent tilbud på linjer som ikke konkurrerer om plass på veiene (som tog og bane).
|
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?
Dette er en god løsning for mange! Jeg bor rett ved en togstasjon, og ser jo at parkeringsplassene (og sykkelparkeringen!) blir brukt - og det er jo helt supert. Men her ute hvor vi bor, har det vært flere oppslag i avisene om at folk som bor "for nært" innfartsparkeringen kjører og at an vil ha en stopp for det - og det er jeg ikke sikker på at jeg er enig i - det er jo ofte fordi folk skal innom barnehager eller skoler på vei til eller fra byen at folk tar med seg bilen. SÅ jeg håper ikke det blir et kritierium for å få bruke innfartsparkeringene. Jeg tenker også at hensetting i mer enn et døgn kan koste MYE og dagparkering relativt live - så blir man kvitt problemet med hensetting og vrak og hengere og sånn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?På Kolsås er det til og med gratis. Men jeg føler nærmest at det er for godt til å være sant, og er redd for at det skal bli avgiftsbelagt eller forsvinne. Avgiftsbelagt er for så vidt greit, så lenge det er overkommerlige priser. Ikke "p-hus i Oslo"-priser.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg tenker at det med fordel kan koste litt for innfartsparkering, slik at folk ikke bruker plassene til oppbevaring av hengere eller avlagte biler. (Aner ikke hvor vanlig det er, men i nabolaget mitt har det vært et problem at det står parkert biler som aldri flyttes på fordi de er uten skilter.)
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Ja, det kan jo bli et større problem på plassene utenfor sentrum når beboerparkering blir gjennomført over nesten hele byen.
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Eller det kan linkes til billett på Ruter, og at den må fornyes daglig.
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?I Asker er det sånn at de har en rimelig innfartsparkering, tror den koster 30 kr dagen, men den er stappfull lenge før halv åtte. Ved siden av ligger en privat parkering, som koster oppmot 150 kr hvis jeg ikke husker feil. Jeg bruker den bare når jobben betaler. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes det er helt merkelig å gjøre det på den måten. De VIL jo at folk skal parkere der og ta båten inn.
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hertuginne
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Jeg synes det er et spenstig forslag, som neppe er gjennomførbart, verken politisk eller infrastrukturmessig. Men vi har godt av å utfordres på det og kanskje slike drastiske forslag er det vi trenger for å tvinge frem litt mer gjennomførbare tiltak.
|
|
|
#12 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
For enkeltbiletter (altså hvis man ikke har månedskort) er togbillettene dyrere allerede uten parkering. Tur retur Oslo for meg koster 106 kr med tog. Bompenger koster maks 77 (dieselbil i rushtiden). |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Ja, det skal De Grønne ha, de er virkelig ikke redd for å gå hardt ut. Jeg syns de har vært flinke til å få folk til å tenke annerledes. Jeg merker at jeg var surere på dem i starten.
|
|
|
#14 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det same gjelder kollektivtrafikken I Oslo. Hvis jeg skal ha med to barn I butikken en hverdag koster det meg 68,-. Hvis man faktuisk vil at kollektivtrafikken skal være et alternative også for barnefamilier må man gjøre noe med prisen for det.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat dette med togbillettene er ganske horribelt. Jeg har familien min halvannen times togtur fra Oslo, og når vi reiser to voksne og en 7-åring er det uten tvil billigere for oss å leie el-bil enn å kjøre tog. Hadde vi brukt f.eks. nabobil eller liknende ting og leid fosilbil, hadde det blitt enda billigere.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er noe med det. Jeg tar mer enn gjerne nattog eller vanlig tog, men når kostnaden ikke bare blir tid, men også dobbelt så mye i pris (eller mer), er ikke det noe jeg har samvittiget til å be arbeidsgiver dekke.
Sist redigert av Tallulah : 29-01-18 kl 10:56. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?I dag har togprisene fra der jeg bor gått opp fra 190 kr t/r Oslo til 237 kr t/r. Man tar ikke med familien på togtur til Oslo til den prisen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Hvor langt er det? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Det er helt idiotisk at kollektivpriser går opp samtidig som man sliter med disse utfordringene.
|
|
|
#20 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?Det viser seg vel at økte bompriser ikke gir forventet effekt. Priser på bompasseringer er også urettferdig, men det skal jevnes ut.
|
|
![]() |
|
|