|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Jeg er geografisk litt tilbakestående, men det går en sykkelvei i et gammelt, nedlagt togspor. Over Minde. Har løpt der, men det er litt diffust for meg...
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Sikkert Langs Fjøsangerveien. Jeg har jo ikke bodd i byen bor over 20 år.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Omtrent samtidig som de smeller igang med alle nye bommer, reduserer de kollektivtilbudet fra min side av Oslo, til det halve.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Jeg skjønner at det er kjipt å bruke en time til og fra jobb med kollektivt, når det tar mye kortere tid å kjøre, men jeg lurer også på hvor grensa går, for hvor mye tid man skal mene er for mye. Det er lett for meg å si, jeg kommer til å få minst en times reisevei til jobb etter hvert uansett, og jeg har ikke førerkort, så å bytte med bil er ikke et alternativ for meg. Men mannen min må også belage seg på en times reisevei, kanskje mer, og han kommer ikke til å kjøre han heller (selv om vi planlegger å kjøpe elbil). Dette er jo litt av utfordringen med at vi i Norge forventer å bo hvor vi vil, jobbe hvor vi vil og likevel bruke kort tid mellom jobb og hjem.
|
|
|
|
#6 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Her jeg bor er det en fordel med de nye ekstra bommene som har kommet opp rundt Oslo, nå gikk jo prisene ned.
|
|
|
|
#7 |
|
Permakulturell
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Jeg lurer på en ting: hvorfor snakkes det ikke mer om samkjøring? 2 i bilen deler bompengekostnaden i to, flere enn 2 reduserer den ytterligere. Det finnes faktisk alternativer til offentlig transport som ikke innebærer sykling eller gåing. Men det nevnes knapt. Hvorfor det, mon tro?
|
|
|
#8 |
|
Permakulturell
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Vi har elbil, og jeg er enig i at elbilene også burde betale. Det innføres sakte men sikkert utover også, gjør det ikke det da?
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Jeg er for de fleste tiltak som kan hjelpe klimaet, men allikevel. Bor rett utenfor bomringen, tar stort sett kollektivt, og kjører kun når jeg ikke har tid til annet, eller frakter med meg mye, og det er virkelig helt ekstremt dyrt, og er en stor belastning på en allerede småsliten aleneforelderøkonomi. Og det føles sjukt urettferdig at de som kjøper el-bil som bil nummer TO!!! kan kjøre bompengefritt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Traff en mann nylig som fortalte at han og konen (de hadde voksne, utflyttede barn) nå "måtte" ha FIRE biler: Hver sin SUV for å komme opp til hytta, hver sin elbil til å kjøre gratis og køfritt til jobb.
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
|
|
|
#14 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Utrolig hva en må ha
|
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen for bompengeprisen her i Oslo. Men jeg testet i bompengekalkulatoren nå, og prisen er halvert for min del, med de nye takstene.
Det e så gale!!! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ute på tur
|
Det er innført flere nivåer i ringen, så om du bare passerer ett nivå så går prisen ned. I tillegg betaler man begge veier - så du betaler nok 40.
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Ja, jeg må betale begge veier, men det måtte jeg før også, i følge den «historiske» bompengekalkulatoren. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ute på tur
|
Er du sikker på at du betalte begge veier før? Jeg betalte 50 før og bor utenfor byen (ikke Bærumbom-siden) og krysset kun en bom på vei til byen. Nå krysser jeg tre bommer, en ny ved Oslogrensen, så den gamle ring 3 bommen og deretter en ny ring 2 bom.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Og jeg som har sånt pokertryne...
|
|
|
#20 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Skal vi ta bompengedebatten?Her i Oslo skal elbiler også betale bompenger og miste endel av fordelene sine nettopp fordi det er så mange som har elbil.
|
![]() |
|
|