|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?
Det høres ut som minst dobbelt middag i mine ører.
![]() |
#62 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi serverer pinnekjøtt, ribbe, pølse og løvstek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Det er mange år siden jeg tok avgjørelsen om at alle i familien skal få noe godt å spise på julaften. Så selv om vi de siste årene bare har vært fire stykker, så blir det både ribbe, pinnekjøtt og sannsynligvis også kyllingfilet i år igjen.
![]() |
#64 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg har liksom ikke tatt innover meg at ungene ikke har spist så mye på julaften. Pinnekjøtt passer så greit inn med andre ting de spiser, så jeg har ikke reflektert så mye over det. Det er først i år at knerten ymtet frempå om at han heller ville hatt ribbe.
![]() |
![]() |
#65 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvorfor? Jeg tror til og med jeg ville godtatt Grandiosa (
![]() |
#66 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi skal ha pinnekjøtt. Men siden vi har kuttet kjøttforbruket vårt svært mye i år og i bunn og grunn spiser svært lite kjøtt, så blir det en eller annen grønnsaksforreett (vet ikke ennå hva). Pinnekjøtt til hovedrett sammen med kålrabistappe og poteter, men tenker også å ha denne rosenkål- og grønnkålsalaten med valnøtter ved siden av. Eventuelt denne blomkålsalaten med pistasjnøtter granateple. Eller kanskje begge deler?
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Samme her! Men det hadde nok blitt oppvarmet lasagne. Men det er jo uansett best.
![]() |
![]() |
#68 |
snur
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Her blir det pinnekjøtt, kålrotstappe, potet, medisterkake, sosisserpølser og rødkål. Ungene var ikke så begeistret for pinnekjøtt tidligere, men da spiste de godt av medisterkaker og sosisserpølser. Her en dag proklamerte 15-åringen at det han gledet seg mest til på julaften er maten
![]() |
#69 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har pinnekjøtt, rullepølse (varm), svinemør, fåremør, poteter og kålrabistappe. Ungene spiser stort sett pasta, de får velge middag som de liker. Mange grunner til det,
![]() |
#70 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?I år blir det nok bare meg til middagen, og da orker jeg ikke styre med julemat. Lager meg sikkert noe annet godt. Det blir flere dager senere i jula der jeg har barna, så det blir god tid til julemat.
![]() |
#71 |
Fortynnet
|
Dette er julemiddagen vår. Så hvis jeg skulle laget pinnekjøtt eller noe annet u tillegg, hadde jo det kommet på toppen av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
søt
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har besøk fra østlandet og bor på nordvestlandet så vi har både svineribbe og pinnekjøtt med alt mulig godt tilbehør. De siste par årene har jeg langtidsstekt svineribba og det har vært supert. Mannen lager maten sånn ellers, så det passer meg utmerket. Mamma pleier skrelle poteter.
![]() |
#73 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi skal ha ribbe. I tillegg steker jeg skinkestek på lillejulaften som serveres sammen med ribba. Vi har saus, poteter, rødkål, rosenkål og tyttebær til. Har blitt tipset om brokkolisalat til også, tror jeg prøver det i år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har ribbe på juleaften, for det liker alle. Jeg er oppvokst med rype, og alle vi ungene ble jo vant til det å likte det etterhvert, men de første årene var det jo dynket i brunsaus og krakkede poteter, som en slags lapskaus.
![]() |
#75 |
Ferdiglada
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har alltid hatt begge deler og no ser eg at dokke går for det Tjorven! Et alternativ kunne kanskje vore å kjøpe fleire typer pølser eller mårpølse som vi på Vestlandet er glade i.
![]() |
![]() |
#76 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har pinnekjøtt, kålrabistappe, mandelpotet, vossafår og ofte sossisser. Alle liker heldigvis pinnekjøtt, men da ungene var mindre var det nok vel så populært med pølsene.
![]() |
#77 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Mannen og jeg er oppvokst med svineribbe til middag julaften. Med poteter, surkål, medisterkaker og pølser. Jeg lager ikke saus da. Bare ribbefett til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi pleier å ha ribbe, med ganske tradisjonelt tilbehør - i tillegg til karamelliserte poteter (som Martis har fortalt om i en eller annen julekalender en gang)
![]() |
#79 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg ville strukket meg veldig langt for å servere barna noe de liker på julaften. Det var litt av magien for meg som barn, glede seg til julematen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi lager aldri flere retter eller alternativ mat. Ikke for å være vrang, men både fordi alle her spiser alt, men mest av alt fordi jeg faktisk bruker samtlige fire kokeplater (og all min energi) på det måltidet jeg lager. Jeg skjønner ikke hvordan så mange kan lage så mange ulike retter til et selskap. Det må da kreve enormt med utstyr, gryter, kokeplater og ikke minst tid? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|