Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 12:02   #1
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Aftenposten har laget en Valgomat.
Den er dog laget ut i fra de nasjonale standpunktene til partiene, men det gir nå i det minste en indikasjon.
Og Aftenposten er nå et par hakk mer seriøse enn Start.no.

Hmmmm, ifølge Valgomaten vipper jeg mellom Høyre og Frp, med AP hakk i hæl... Det kan komme av at jeg stemte "midt i mellom" på det jeg er usikker på/vet for lite om.

Det er jo forskjell på lokalvalg og kommunevalg, og jeg har ikke alltid stemt det samme ved begge. Kommer an på kandidatene, og hva partiet har gjort for hjemkommunen. Slik som vår kommune nå styres, vil jeg nok ganske garantert fortsette å stemme på det partiet som styrer, dvs. Høyre. Det eneste som kan få meg til å bikke over (men skal også lese gjennom PP først), er at det fortsatt er noen gamle skolebygninger og uteområder som bør rustes opp, og så er jeg for større vern av en del gamle bygninger i byen vår. Tilbud til skole/bhg/sykehus/kultur/kollektivtransport etc. synes jeg fungerer bra. Noe mer kan gjøres for de unge og studentene, men der er høyre relativt sterkt på banen i vår kommune. Selve byen har fått et helt nytt utseende og verdi de siste årene .

Jeg tror man må se på hva som fungerer i kommunen, og hva som kan forbedres. Hva har dagens styrende lokalparti tilført, og hvordan vil de "konkurrerende" partiene videreføre eller endre på dette? Tenk lokalt!

Gammel 07-08-07, 10:31   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er visst en "venstre-stemmer" fant jeg ut nå.

Gammel 07-08-07, 10:35   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er visst en "venstre-stemmer" fant jeg ut nå.

Men det var ifølge Dagblad-greia. Ifølge Valgomaten, som er hakket mer seriøs, er jeg en Høyre-stemmer.

Gammel 07-08-07, 11:33   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå endret de jo skatter og avgifter på en del biler ved nyttår da, så vi er jo definitivt på rett spor ...

Jeg er for øvrig MOT de hersens helseforetakene. Man burde bruke pengene på å pleie de syke, ikke å omorganisere og flytte og :gaaah:

Gammel 07-08-07, 11:48   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nå endret de jo skatter og avgifter på en del biler ved nyttår da, så vi er jo definitivt på rett spor ...

Jeg er for øvrig MOT de hersens helseforetakene. Man burde bruke pengene på å pleie de syke, ikke å omorganisere og flytte og :gaaah:

Ja, for det er mye av det som skaper kø, er det ikke?

Gammel 07-08-07, 11:53   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, for det er mye av det som skaper kø, er det ikke?

Det vil jeg anta, men jeg vet ikke. Ukvalifisert gjetting med andre ord.

Jeg jobber jo ikke med helse-tingene, jeg kan bare lærlinger og ungdom - men til og med på det punktet klarer jo de fordømrade HF-ene å rote det til med å ikke ville ta inn Helsefagarbeiderne til de ytterste få ukene de SKAL ha læretid på sykehus.

Gammel 07-08-07, 12:35   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og en av grunnene til køene er at det ikke er leger til å sette inn i ledige stillinger. Og det er ikke det samme alltid med en assistentlege som en overlege.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 12:50   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Storesøster vår ble skubbet og skubbet på fordi de ikke hadde tid til å se på henne, hadde time i april som de flyttet til august/september, så køene finnes, det gjelder bare ikke akutte ting, men kreftsyke kan rammes av de.

Gammel 07-08-07, 13:02   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det spørs vel kanskje om man tenker på køer og ventelister som samme sak eller to forskjellige ting.

Gammel 08-08-07, 08:55   #10
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Venstre.. eller noe annet rødt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:07   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Venstre.. eller noe annet rødt.

Nå hører jeg venstre meg hit og venstre meg dit...HVORFOR skal jeg stemme Venstre? Er ikke det et parti som veler litt hit og dit?

Gammel 08-08-07, 12:09   #12
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Jo, venstre er faktisk det man ender på om man stemmer midt på (altså verken enig/uenig i noe) på valgomaten.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:11   #13
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jo, venstre er faktisk det man ender på om man stemmer midt på (altså verken enig/uenig i noe) på valgomaten.

Ja, og dermed har vel enten Valgomaten eller Venstre ikke særlig mye for seg?

Gammel 08-08-07, 12:13   #14
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, og dermed har vel enten Valgomaten eller Venstre ikke særlig mye for seg?

Og jeg tror det er venstre.
Valgomaten stemte jo utmerket på meg bla. som skulle stemme SV fra før og fikk noe sånnt som 82% enighet med SV på den.
Den stemte forsåvidt med alle andre jeg kjenner også.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:09   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er billig-vin-ønsket som gir Frp-svaret Eliin. Når det gjelder Frp sitt miljøengasjement begrenser det seg til å plukke røykstumper og tyggis på gata i Oslo, jeg regner med (og håper) at det ikke (bare) er dette du legger i miljøengsjementet ditt - dermed utgår Frp.

Gammel 08-08-07, 12:17   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.

Gammel 08-08-07, 12:20   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.

Denne kan jeg signere.
Synes alkoholprisene i Norge er HELT greie.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:50   #18
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.

Selvsagt synes også jeg at gode velferdsordninger er langt viktigere i den store sammenhengen enn billig vin og sprit. Jeg kjøper vinen min uansett jeg.

Gammel 08-08-07, 13:01   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.

Og her viser du at du er på en helt annen planet enn SV og AP når det gjelder etikk og menneskesyn iallefall. Utsagn som "folk har ansvar for eget liv" (og som i mitt hode signaliserer at man gir faen i at deres standpunkt bidrar til ytterligere elendighet for en del mennesker), gjør meg rett og slett forbannet. Da har man ikke sett så mye av hva som foregår i hjemmene til folk. Det er mange voksne som trenger vern og hjelp på samme måte som barn som taes hånd om i barnevernet. Man trenger kanskje ikke et barnevern heller, siden folk bør kunne ta vare på seg selv? Det fører til elendighet både for dem selv, og for nettverket rundt.) En alkoholiker ekstra, kan altså bety elendighet for mange mennesker. Også for barn. Vi vet at alkoholprisene fører til økt rusbruk og rusproblemer, da blir det etter mitt syn hull i hodet å ikke ta hensyn til det. Som sagt, jeg synes vi har passende priser i dag - og kan ikke se at hjemmebrenning og smugling er et argument i mot dagens priser.

Sist redigert av Irma : 08-08-07 kl 13:04. Årsak: Tullesetning.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:12   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle har ansvar. Ja. Men alle er ikke i stand til å ta det ansvaret uten hjelp. Noen fødes i familier hvor foreldrene rett og slett ikke er i stand til å gi dem tilstrekkeklig omsorg. dette er ikke barnas feil. De får ikke hjelp og oppfølging slik de burde ha. det er ikke deres feil. Da må samfunnet ta ansvar, slik at også disse ungene får utnyttet sitt potensiale. See?

Mange har hatt et fryktelig utg.pkt og er ikke i stand tilå håndtere omgang med rusmidler (alkohol og annet) slik du og jeg kan. Disse kan ikke håndtere full tilgang og lave priser. Vi må begrense barn og unges tilgang til alkohol og her er faktisk pris et viktig virkemiddel. det finnes mye forsking på dette feks på Helse- og sosaldirektoratets sider, NOVAs sider eller rusmiddeldirektoratets sider.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.