Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 11:43   #1
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

en skadet person trenger hjelp uansett hva han har gjort eller ikke gjort.. å det er vertfall ikke opp til ambulanse personell å vurdere om han fortjener det eller ikke...
di har en plikt som fagfolk å ta seg av folk som trenger hjelp..

kjenner at jeg blir så sinnsykt provosert av denne saken her..

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 20:27   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg mener ingenting om hva som kan ha skjedd, det er jo derfor jeg ikke vil uttale meg bastant. Jeg sa jo at jeg ble skremt av hendelsen. For alt jeg vet kan mannen ha gjort noe som ikke vitnene har sagt noe om.

Jeg er heller ikke så begeistret for tabloider, men her synes jeg fakta taler for seg selv. En alvorlig skadet mann ble forlatt av både ambulanse og politi, det er en stygg sak uansett.

Jeg er enig i at det kan være flere senarioer enn akkurat rasisme bak (selv om jeg egentlig tviler sterkt), men uansett er det kritikkverdig. Ett senario jeg kan tenke meg er at ambulansefolkene følte seg truet av en eller annen grunn (men hvorfor tok ikke politiet han med seg da?). Eller at de gjorde en medisinsk feilvurdering (noe som jeg synes er nesten like ille som rasisme. Ambulansefolk skal vel kunne vurdere om folk trenger tilsyn, eller?). Jeg kommer ikke på så mange fler i alle fall, jo miskommunikasjon mellom politi og ambulansefolk, det er jo en mulighet.

Jeg er også uenig med dere som kaller dette hverdagsrasisme, dette synes jeg er mye mer alvorlig enn det. Jeg har forståelse for at hverdagsrasisme er slitsomt og skadelig, men dette må da være hakket verre? Mannen kunne jo ha dødd.

Sist redigert av him : 08-08-07 kl 21:23. Årsak: folatt - forlatt
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 20:54   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er også uenig med dere som kaller dette hverdagsrasisme, dette synes jeg er mye mer alvorlig enn det. Jeg har forståelse for at hverdagsrasisme er slitsomt og skadelig, men dette må da være hakket verre? Mannen kunne jo ha dødd.

Enig, det er ikke dette som er hverdagsrasisme.
Fryktelig sak.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:37   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grusomt. Så det på tv igår jeg og. Mannen ligger der og blør, når politiet kommer så setter de seg ned og spør om ID? DET er det første de gjør liksom...
Og til slutt måtte det bil en taxi som kjørte mannen til sykehus.

Man har da vel rett på hjelp når man er skadd, uansett hudfarge? Bakgrunnen for at han er skadet synes jeg i utgangspunktet ikke har noen betydning. Det vil vel bli en sak i etterkant.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:41   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidligere nevnt; man kan gjøre og si mye rart om hjernen er skadet. Bare enda større grunn til at de burde tatt han med.

Gammel 08-08-07, 13:46   #6
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Så vidt jeg forsto så gikk ikke ambulanse og politiet bare fra en mann som lå i koma på gresset , men feillbedømmte situasjonen fordi han først sto oppreist og jobba med å få "tingen" ut av buksa da han hadde ufrivillig vannlating.

Det horiblie er at ja hadde dette vært en hvit mann med "riktig" innpakning, ville de ha tenkt mulig hodeskade mens her tenkte de full somalier kranglet med gambier og prøver å pisse på bilen.

Jeg er så enig med MIM her at jeg ikke har noe å tilføye.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 18:17   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174423

Jeg dåner!!

Gammel 08-08-07, 18:34   #8
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kan dåne i kor. Greit nok de sa ikke "svarting" ol, men de ville neppe snakket så stygt til en nordmann....

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 18:40   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Vi kan dåne i kor. Greit nok de sa ikke "svarting" ol, men de ville neppe snakket så stygt til en nordmann....

Akkurat det vet man jo ikke. Og jeg stusser på at politiet mente han trengte å sikres ved transport? Det betyr antageligvis at de har en litt annen informasjon enn det som er kommet frem i media.

Gammel 08-08-07, 18:44   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Safran: du har selvsagt helt rett. Men her snakker vi vel alle ut fra "OM det som er fremkommet i media stemmer". Med det forbeholdet.

Det siste nå er visstnok at ambulansen hadde avtalt at politiet skulle ta ham med på legevakten. Da blir det jo selvsagt en annen situasjon; da har ambulansepersonalet (feilaktig i ettertid, men alle medisinske vurderinger er vanskelige der og da) vurdert at han ikke var tiltrengende direkte sykehusinnleggelse, men kunne vurderes og behandles på legevaktsnivå (først). At politiet så dro uten mannen var jo fortvilende - misforståelse?

Regnet jo med at saken var mer nyansert enn det som kom frem i VG etc (bombe!), men uansett har det skjedd flere tragiske feilvurderinger i denne saken og at det ikke akkurat talte til mannens fordel at han var utlending er det vel ikke så veldig mange som er uenige i.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 20:10   #11
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

De er nå ikke SÅ enige om at politiet skulle frakte mannen til legevakten. "Feil, og ren ansvarsfraskrivelse, sier politiet.":
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1927460.ece

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 12:07   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer veldig på hvorfor de handlet som de gjorde foran så mange vitner. Trodde de at de skulle komme unna med det? Uansett om de gjorde det de skulle rent medisinsk (hvilket jeg ikke vet om de gjorde), så var faktisk språkbruken og holdningen deres uspiselig og uakseptabel. Jeg ser for meg at det var jeg eller en av mine som var skadet, også at vi skulle bli behandlet slik av de som skulle hjelpe oss. Det ville vært grusomt. Trodde ambulansefolkene at de skulle komme unna med en sånn oppførsel? Pleier de det?

Jeg kan absolutt se at saken har to sider og at den vi får servert er rimelig ensidig. Men det bør jo komme reaksjoner når de som skal hjelpe skadde mennesker oppfører seg som bøller. Det bør få konsekvenser.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 12:23   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg lurer veldig på hvorfor de handlet som de gjorde foran så mange vitner. Trodde de at de skulle komme unna med det?

Jeg tror det var det de trodde. Og det forundrer meg ikke. Jeg har selv opplevd å ha ringt ambulanse i Oslo fordi en alkoholiker ramlet og slo hull i hodet, hvor de nektet å komme. Når de hørte adressen ba de oss slutte å tulle. Jeg tror ambulansepersonellet i Oslo, i likhet med Politiet, tenker sitt når de blir tilkalt til visse adresser og hendelser. Og når det er to afrikanere involvert slår nok fordommene lett ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 12:38   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hmm, men hvor er FRP i denne saken, de pleier jo ikke la sjansen gå fra seg til å påpeke det når ordensmakten ikke gjør jobben sin ...

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:28   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

- De er fryktelig lei seg for det som har skjedd og de synes dette er veldig tøft med tanke på de enorme dimensjonene dette har fått i mediene. Det er så vidt de orker å lese avisen, sier Gulliksen.
Mange har reagert sterkt på hvordan Ali ble forlatt blødende i parken med hjerneblødning. Ifølge Gulliksen er de to ambulansearbeiderne «helt perplekse» over dimensjonene som saken har fått.

- De beklager også, såklart, det som har skjedd voldsomt. Og ønsker ham lykke til, han Ali. Men vi tar vare på dem, så vi får håpe vi kommer styrket ut, alle vi som jobber i denne bedriften, forteller Gulliksen i intervjuet med P4.

Jeg kjenner jeg blir helt paff jeg. Perplekse over at folk reagerer på at de etterlot en alvorlig skadet mann, i tillegg til å skjelle ham ut? Ja, da trenger de virkelig en realiycheck. Jeg syns også det er merkelig at arbeidsplassen deres tydeligvis ikke reagerer på det de har gjort.

Ellers skrev Anne Holt en bra kronikk i Aftenposten i dag.

Gammel 10-08-07, 16:37   #16
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ellers skrev Anne Holt en bra kronikk i Aftenposten i dag.

Ja, flott kronikk! Grusomt sann, og nådeløst klar.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 13:06   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det var det de trodde. Og det forundrer meg ikke. Jeg har selv opplevd å ha ringt ambulanse i Oslo fordi en alkoholiker ramlet og slo hull i hodet, hvor de nektet å komme. Når de hørte adressen ba de oss slutte å tulle. Jeg tror ambulansepersonellet i Oslo, i likhet med Politiet, tenker sitt når de blir tilkalt til visse adresser og hendelser. Og når det er to afrikanere involvert slår nok fordommene lett ut.

Det syns jeg mildt sagt er en ukultur, og det er bra hvis denne saken kan sette fokus på problematikken. Alle fortjener respekt i møte med både helsevesenet og politiet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 13:21   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppriktig rystet av denne saken. Jeg trodde man fikk hjelp uansett hvis man ble skadet i vår lilleputtnasjon. Så naiv kan man altså bli.

Gammel 09-08-07, 13:34   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til opplysning er det ikke ambulansepersonellet som bestemmer om de skal rykke ut på oppdrag. Det er sykepleierne på AMK som rekvirerer ambulanser i Norges land.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 13:42   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Til opplysning er det ikke ambulansepersonellet som bestemmer om de skal rykke ut på oppdrag. Det er sykepleierne på AMK som rekvirerer ambulanser i Norges land.

Jeg er klar over det. Som du ser skrev jeg at jeg ringte etter ambulanse, jeg sa ikke at jeg ringte til ambulansepersonell. Beklager hvis det var uklart.
At endel ambulansepersonell og politi tenker sitt om visse adresser, hendelser og etnisiteter involvert står jeg ved. Og det gjør nok også endel sykepleiere på AMK også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.