Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 22:23   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Takk. Jeg har aldri egentlig oppfattet meg som dette.

Jeg beklager om du føler deg støtt, men jeg står på mitt om at jeg synes det er svært spesielt å ikke ha fått med seg det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:08   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg blir sjokkert når jeg hører at folk fortsatt ikke har fått med seg at "neger" er et negativt ladet ord (fra slavetiden, er det ikke?). Så jeg sier som Blå at jeg enten antar at man er rasist, eller i beste fall usedvanlig lite oppdatert og ignorant.

For meg betyr ikke neger annet enn "mørkhudet", og der jeg er oppvokst sier vi / sa vi neger uten å mene noe negativt med det. Jeg blir kanskje mer sjokkert over at Monsoon, og andre her, automatisk ville stemple meg som rasist hvis jeg sa "neger". Det synes jeg faktisk er ganske dømmende. Jeg finnes ikke rasist, og jeg er heller ikke lite oppdatert eller ignorant.

Gammel 11-08-07, 22:15   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

For meg betyr ikke neger annet enn "mørkhudet", og der jeg er oppvokst sier vi / sa vi neger uten å mene noe negativt med det. Jeg blir kanskje mer sjokkert over at Monsoon, og andre her, automatisk ville stemple meg som rasist hvis jeg sa "neger". Det synes jeg faktisk er ganske dømmende. Jeg finnes ikke rasist, og jeg er heller ikke lite oppdatert eller ignorant.

Søte, snille deg. Jeg sa også neger da jeg vokste opp. Men jeg må jo innrømme at det er noen år siden jeg var barn og språket og mine kunnskaper har endret seg siden det.

Jeg sier som Hattifnatten. Hvorfor er det så forferdelig viktig å fortsette å bruke et ord som mange mennesker synes er støtende? Det spiller faktisk ingen rolle hva du mener når du sier neger. Det viktige er at mange mennesker, med mange ulike hudfarger, kan bli såret over det. Men det er kanskje ikke viktig?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:22   #4
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Søte, snille deg.

Hehe, alltid like komisk når folk føler de må bruke slike hersketeknikker i diskusjoner!

Gammel 11-08-07, 22:28   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Det betyr ikke noe hva du legger i ordet "neger". Det er et begrep som har et opphav som ikke er bra. Svarte opplever det som et skjellsord. Da er det ufint å bruke det. Ta ordet "feit" som et eksempel. Jeg kan synes så mye jeg vil at feit er et helt ok ord å bruke om en som er overvektig, og ikke ha noen som helst negative tanker om dette overvektige mennesket. Personen jeg kaller feit vil imidlertid kunne oppleve det som et skjellsord, da det er et ord som er negativt ladet, og som gir assosiasjoner til noe uskjønt. er det da ok å omtale en stor dame som en feit dame? Eller bør jeg kutte ut det, siden det oppleves støtende?

Gammel 11-08-07, 22:33   #6
Sansa

Standard

Det betyr ikke noe hva du legger i ordet "neger". Det er et begrep som har et opphav som ikke er bra. Svarte opplever det som et skjellsord. Da er det ufint å bruke det. Ta ordet "feit" som et eksempel. Jeg kan synes så mye jeg vil at feit er et helt ok ord å bruke om en som er overvektig, og ikke ha noen som helst negative tanker om dette overvektige mennesket. Personen jeg kaller feit vil imidlertid kunne oppleve det som et skjellsord, da det er et ord som er negativt ladet, og som gir assosiasjoner til noe uskjønt. er det da ok å omtale en stor dame som en feit dame? Eller bør jeg kutte ut det, siden det oppleves støtende?

Burde jeg ikke la noen kalle meg "nordlending" siden det også har vært en ganske belastet benevnelse?

I denne tråden er spørsmålet om man er rasist dersom man sier neger. Og da er det vel helt vesentlig hva man legger i begrepet! Jeg er helt enig i at man ikke skal si noe bevisst for å såre noen, selvfølgelig. Men det var i grunnen ikke det det var snakk om her.

Gammel 11-08-07, 22:14   #7
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir sjokkert når jeg hører at folk fortsatt ikke har fått med seg at "neger" er et negativt ladet ord (fra slavetiden, er det ikke?). Så jeg sier som Blå at jeg enten antar at man er rasist, eller i beste fall usedvanlig lite oppdatert og ignorant.

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m. Jeg har ikke hatt energi eller evne til å sette meg inn i alt som oppgjennom har vært politisk korrekt. Jeg har forholdt meg til hva mine omgivelser har funnet akseptabelt. Når jeg da prøver å få en forståelse på hvorfor og når ting endret seg, så er det for faktisk å bli mer oppdatert. Innlegg som dette viser jo bare at en ting er rasisme, men det finnes mange andre måter å være ufin på. Så har jeg kanskje hatt 'hue i baken', men jeg har også en journal som forteller hvorfor jeg har vært sånn. Man må da få lov til å oppdatere seg uten å bli stemplet, vel?

Gammel 11-08-07, 22:21   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m. Jeg har ikke hatt energi eller evne til å sette meg inn i alt som oppgjennom har vært politisk korrekt. Jeg har forholdt meg til hva mine omgivelser har funnet akseptabelt. Når jeg da prøver å få en forståelse på hvorfor og når ting endret seg, så er det for faktisk å bli mer oppdatert. Innlegg som dette viser jo bare at en ting er rasisme, men det finnes mange andre måter å være ufin på. Så har jeg kanskje hatt 'hue i baken', men jeg har også en journal som forteller hvorfor jeg har vært sånn. Man må da få lov til å oppdatere seg uten å bli stemplet, vel?

Det er alltid fint aa oppdatere seg men det er litt utrolig aa ikke ha fatt med seg "neger debatten" som har kommet opp med jevne mellomrom i mange mange aar (mist 10 aar) Har du lest alle linkene i den traaden som Irma linket til? African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:26   #9
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet.

Leste litt inne på African Youth sine sider. Veldig informativt. Og der fikk jeg jo også forklaring på både opphav m.m. Og da skjønner jeg jo mye mer. Jeg har vært så utdatert at jeg ikke engang har fått med meg at det var noe som het African Youth, jeg, dah. *mye mer informert*

Og jeg må jo si at vet jeg at ting er støtende, så sier jeg det ikke heller, uansett hva det gjelder. Jeg har absolutt respekt for andre mennesker og deres meninger.

Gammel 11-08-07, 22:27   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid fint aa oppdatere seg men det er litt utrolig aa ikke ha fatt med seg "neger debatten" som har kommet opp med jevne mellomrom i mange mange aar (mist 10 aar) Har du lest alle linkene i den traaden som Irma linket til? African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet.

Reiser de rundt i hele landet?

(Og helt off topic: Jeg må bare humre når jeg tenker på han der kisen vi hadde som holdt slike anti-rus foredrag. Tidligere stoffmisbruker trodde politiet, men alle vi som hørte på foredraget var klar over at han var begynt å ruse seg igjen. Da lød det litt hult. Og så hadde vi de der "Det er ikke tøfft å være død" kampanjene som var for å ikke kjøre for fort. Nå har jeg inntrykk av at det er mobbing som er den store kampanjegreia, i alle fall i Trondheim. MOT er stor her.)

Gammel 11-08-07, 22:29   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet.

Jeg har aldri hørt at de har vært på skoler i området her, eller noen av skolene jeg har gått på.
Jeg startet på skolen i 1977 og gikk ut i 1990, og har i tillegg hatt barn på skolen siden 2000, og heller ikke noen av mine barn har hørt slike foredrag.
Tror nok de har konsentrert seg om de store byene gitt.

Gammel 12-08-07, 00:35   #12
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror du i aller høyeste grad trenger å oppdatere deg selv på hva rasisme er og hvilke folkeslag som blir utsatt for rasisme - verden over - så får vi se hvor oppdatert du egentlig er.

Gammel 12-08-07, 07:57   #13
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tror du i aller høyeste grad trenger å oppdatere deg selv på hva rasisme er og hvilke folkeslag som blir utsatt for rasisme - verden over - så får vi se hvor oppdatert du egentlig er.

Hvorfor tror du det, Elin? Fordi jeg slenger på en parantes om at "neger" var et uttrykk som ble befestet under slavehandelen? (Som ikke er bak mål.) Eller fordi du blir provosert av svaret mitt, og reagerer ved å forsøke å slenge noe dritt tilbake?

Gammel 12-08-07, 07:59   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Å bruke ordet svart er for øvrig ikke negativt ladet. Se her:

Sitat:

Selv om det kan være slitsomt å kun bli beskrevet ut i fra hudfarge, er det få afrikanere som motsetter seg ord som beskriver hudfarge, for eksempel svart. Begrepet ”neger” beskriver ikke hudfarge, men en kulturell/politisk oppfatning av svarthet, som en uverdig posisjon.

(http://www.ayin.no/index.php?id=365375)

Gammel 12-08-07, 10:24   #15
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor tror du det, Elin? Fordi jeg slenger på en parantes om at "neger" var et uttrykk som ble befestet under lavehandelen? (Som ikke er bak mål.) Eller fordi du blir provosert av svaret mitt, og reagerer ved å forsøke å slenge noe dritt tilbake?

Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist. Det liker jeg ikke. Her er hva du svarte:

Opprinnelig lagt inn av Monsoon

Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.

Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere. Mange synes å være i den tro at rasismen nærmest blir borte ved bare å slutte å bruke ordet neger. Det er den ikke. Hverdagsrasismen lever i beste velgående uten at vi til daglig tenker over det. Det er mange former for rasisme som vi ganske sikkert ikke vet består og som vi ikke tenker på dersom det ikke foregår i vårt eget land eller at vi har hørt om den. De aller, aller fleste av oss vet altfor lite om bestående rasisme til å kunne si at andre er rasister eller lite oppdatert bare fordi de ikke vet at ordet neger heldigvis er utdøende. Selv ble jeg kalt "kaaskop" (som betyr ostehode - fordi jeg er hvit) for eksempel da jeg bodde på Nederlandske Antiller. Kanskje ikke daglig - men ofte.Først en plystrelyd ,nesten lydløs plystrelyd, for å påkalle min oppmerksomhet, og deretter hviske kaaskop rett opp i trynet på meg. Det er heller ikke greit med slik type rasisme. Den lever i aller beste velgående i den kulturen der borte.

Derfor reagerte jeg blant annet. Ikke verre enn det, Monsoon. No hard feelings

Gammel 12-08-07, 10:32   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vokst opp med å kalle svarte for neger, det var helt vanlig der jeg kom i fra. Selvsagt har jeg sluttet med det, men innimellom så glipper det, men jeg prøver å rette opp i det om jeg sier det.

Jeg har vært med på denne diskusjonen på et annet forum og da spurte jeg min afrikanske mann hva han syns om å bli kalt neger. Hans svar var at han likte det ikke spesielt godt, men at det heller ikke var et stort problem og om han hørte noen si det så ble han ikke forbanna dersom han skjønte at det ble brukt beskrivende. For det er en forskjell, og jeg tror at stort sett kan man høre på tonefallet om det er ment rasistisk eller beskrivende.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 10:46   #17
Sansa

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har vokst opp med å kalle svarte for neger, det var helt vanlig der jeg kom i fra. Selvsagt har jeg sluttet med det, men innimellom så glipper det, men jeg prøver å rette opp i det om jeg sier det.

Jeg har vært med på denne diskusjonen på et annet forum og da spurte jeg min afrikanske mann hva han syns om å bli kalt neger. Hans svar var at han likte det ikke spesielt godt, men at det heller ikke var et stort problem og om han hørte noen si det så ble han ikke forbanna dersom han skjønte at det ble brukt beskrivende. For det er en forskjell, og jeg tror at stort sett kan man høre på tonefallet om det er ment rasistisk eller beskrivende.

Det var godt å høre. Høres veldig fornuftig ut!

Gammel 12-08-07, 10:49   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?

Samme som at jeg godt kan finne meg i å bli kalt "kjerring" på dialekter der hvor det er vanlig, i betydninga "jeg møtte nettopp XXX og kjerringa". Da betyr det helt enkelt "kona".

Men hvis politiet hadde sagt at de etterlyste ei kjerring i 30-årene så hadde jeg virkelig stusset. Uansett hva slags dialekt eller dagligtale den aktuelle politimannen hadde hatt.

Gammel 12-08-07, 11:25   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?

Samme som at jeg godt kan finne meg i å bli kalt "kjerring" på dialekter der hvor det er vanlig, i betydninga "jeg møtte nettopp XXX og kjerringa". Da betyr det helt enkelt "kona".

Men hvis politiet hadde sagt at de etterlyste ei kjerring i 30-årene så hadde jeg virkelig stusset. Uansett hva slags dialekt eller dagligtale den aktuelle politimannen hadde hatt.

Det vil jeg tro han hadde reagert på, jeg spurte ikke så spesifikt. Men man har selvsagt andre forventninger til offentlighetspersoner om hva de kan si eller ikke si, så jeg kan tenke meg at det er noe han ville sagt i fra om dersom han hadde blitt kalt neger i en offentlig sammenheng.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:12   #20
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må le litt jeg. Har flere afrikanske venner og bare en håndfull av dem er mørkhudet. Har blitt kjent med flere fra Sør-Afrika og de er da vitterlig like afrikanske som andre - uavhengig av hudfarge.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.