|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg virkelig rasist?
For meg betyr ikke neger annet enn "mørkhudet", og der jeg er oppvokst sier vi / sa vi neger uten å mene noe negativt med det. Jeg blir kanskje mer sjokkert over at Monsoon, og andre her, automatisk ville stemple meg som rasist hvis jeg sa "neger". Det synes jeg faktisk er ganske dømmende. Jeg finnes ikke rasist, og jeg er heller ikke lite oppdatert eller ignorant.
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Søte, snille deg. Jeg sa også neger da jeg vokste opp. Men jeg må jo innrømme at det er noen år siden jeg var barn og språket og mine kunnskaper har endret seg siden det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hehe, alltid like komisk når folk føler de må bruke slike hersketeknikker i diskusjoner!
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Det betyr ikke noe hva du legger i ordet "neger". Det er et begrep som har et opphav som ikke er bra. Svarte opplever det som et skjellsord. Da er det ufint å bruke det. Ta ordet "feit" som et eksempel. Jeg kan synes så mye jeg vil at feit er et helt ok ord å bruke om en som er overvektig, og ikke ha noen som helst negative tanker om dette overvektige mennesket. Personen jeg kaller feit vil imidlertid kunne oppleve det som et skjellsord, da det er et ord som er negativt ladet, og som gir assosiasjoner til noe uskjønt. er det da ok å omtale en stor dame som en feit dame? Eller bør jeg kutte ut det, siden det oppleves støtende? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Burde jeg ikke la noen kalle meg "nordlending" siden det også har vært en ganske belastet benevnelse?
|
|
|
#7 |
|
|
Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m. Jeg har ikke hatt energi eller evne til å sette meg inn i alt som oppgjennom har vært politisk korrekt. Jeg har forholdt meg til hva mine omgivelser har funnet akseptabelt. Når jeg da prøver å få en forståelse på hvorfor og når ting endret seg, så er det for faktisk å bli mer oppdatert. Innlegg som dette viser jo bare at en ting er rasisme, men det finnes mange andre måter å være ufin på. Så har jeg kanskje hatt 'hue i baken', men jeg har også en journal som forteller hvorfor jeg har vært sånn. Man må da få lov til å oppdatere seg uten å bli stemplet, vel?
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er alltid fint aa oppdatere seg men det er litt utrolig aa ikke ha fatt med seg "neger debatten" som har kommet opp med jevne mellomrom i mange mange aar (mist 10 aar) Har du lest alle linkene i den traaden som Irma linket til? African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Reiser de rundt i hele landet?
|
|
|
#11 |
|
er grønn og fin.
|
Jeg har aldri hørt at de har vært på skoler i området her, eller noen av skolene jeg har gått på.
|
|
|
#12 |
|
Hvor: Akershus
Jeg tror du i aller høyeste grad trenger å oppdatere deg selv på hva rasisme er og hvilke folkeslag som blir utsatt for rasisme - verden over - så får vi se hvor oppdatert du egentlig er.
|
|
|
#13 |
|
Peppy!
|
Hvorfor tror du det, Elin? Fordi jeg slenger på en parantes om at "neger" var et uttrykk som ble befestet under slavehandelen? (Som ikke er bak mål.) Eller fordi du blir provosert av svaret mitt, og reagerer ved å forsøke å slenge noe dritt tilbake? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Peppy!
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Å bruke ordet svart er for øvrig ikke negativt ladet. Se her:
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hvor: Akershus
Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist. Det liker jeg ikke. Her er hva du svarte:
Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg har vokst opp med å kalle svarte for neger, det var helt vanlig der jeg kom i fra. Selvsagt har jeg sluttet med det, men innimellom så glipper det, men jeg prøver å rette opp i det om jeg sier det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Det var godt å høre. Høres veldig fornuftig ut!
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?
|
|
|
#19 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg må le litt jeg. Har flere afrikanske venner og bare en håndfull av dem er mørkhudet. Har blitt kjent med flere fra Sør-Afrika og de er da vitterlig like afrikanske som andre - uavhengig av hudfarge.
|
![]() |
|
|