Sv: Nugatti
Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.
Da lurer jeg på hvordan du skal takle fremtidige ting som alkohol, røyk og andre ting som ikke er spesiellt bra?
Skal de få lov til å gjøre alt hjemme så tidlig som mulig?
Ha det tilgjengelig slik at de ikke skal bli så opptatt av det som store?
Mitt poeng med å ha restriksjoner mtp. søtt er at barna skal lære seg hva som er et sunt kosthold.
Hva de gjør senere spiller liten rolle, da har jeg hvertfall lagt grunnlaget med sunt kosthold.
Jeg hadde selv fri tilgang og har hatt et skikkelig slit med å kvitte meg med flere av tingene mine foreldre var så "greie" å alltid ha tilgjengelig for meg.
Min bror på 18 sliter skikkelig nå, etter å ha hatt fri tilgang. Han har blitt veldig overvektig,
og det er KUN fordi han har fått spise det han vil.
Jeg skjønner restriksjoner og regler for små unger. Forbud og strenge restriksjoner for større unger tror jeg ikke på. Jeg tror restriksjonen og forbudet gjør det mer interessant enn det i utgangspunktet er. Når det er sagt så betyr ikke det at vi ikke snakker om hva som er sunt kosthold og hvorfor vi trenger et sunt kosthold. Og la meg med en gang si at vi snakker aldri om vekt i den forbindelse, men hva kroppen og hodet trenger for å fungere og hva sukker faktisk gjør med oss. Jeg tror at ungene trenger informasjon og frihet til å lære seg til å ta de rette valgene selv.
Når han blir gammel nok til å drikke alkohol så kan jeg lage så mange restriksjoner og forbud jeg bare vil, men til syvende og sist så er jeg avhengig av at jeg har oppdratt et barn som er vant til å ta ansvar for seg selv og til å ta egne avgjøreøser og jeg er avhengig av at han tar fornuftige valg. Har jeg klart det trenger jeg ikke restriksjoner Så nei, jeg mener ikke at ungene skal spise nougatti til det tyter ut av ørene, eller drikke alkohol til de stuper. Ei heller mener jeg at man skal introdusere nougatti til en to åring bare for å ha gjort det. Men, når produktet er kjent kan jeg heller ikke late som det ikke finnes.
Den dagen gutten velger å drikke alkohol så vil jeg heller at han skal være trygg på at han kan komme hjem enn at han må rave rundt til rusen har gitt seg (men dette ble vel en mega avsporing i forhold til nougatti )
Ser det er gitt eksempler på fri tilgang og problemer med vekt i voksen alder. Vel, jeg er et eksempel på det motsatte. Jeg hadde flust med restriksjoner og gjorde hva jeg kunne for å "lure" til meg det jeg kunne få. Og jeg sliter med vekt og mat i dag.
|