Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Når bestilte du pass, når fikk du det?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-22, 20:54   #61
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bestilte du pass, når fikk du det?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Interessant! Min nittenåring bestilte 25. mai i Drammen. Venter fortsatt i spenning.

Det hører med til historien at hun ikke kan hente det før hun kommer hjem fra Ytlandet. Hjemreisedagen er utløpsdatoen på det gamle passet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-22, 02:03   #62
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Fikk du bestille begge deler? Eller var det to ulike personer kanskje. Jeg fikk bare bestille en ting (tok pass).

Jeg hadde pass fra før, det var ungen som skulle ha pass. Han måtte velge mellom pass og id-kort.

Gammel 02-07-22, 10:04   #63
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bør bli mer aktiv på FP igjen, da hadde jeg spart mannen min for mye frustrasjon. (Jeg flirer av det, mannen ble lettere irritert.)

Passene våre er gyldige til 2029/2030, ikke noe problem der altså. Men - sønnen i huset (19) har ikke førerkort, ei heller planer om å ta det. (Doh, jeg har tenkt å bo et sted det går kollektivtrafikk!) Nuvel. Ikke har sønnen bankkort med bilde heller, så eneste gyldige legitimasjon han har er passet, og det er rimelig tungvindt å drasse på til stadighet.

Vi fant da ut at det er kjekt for ham å få nasjonalt ID-kort, og det er her jeg burde ha lest meg opp på Orakelet, for så å spare framtidig frustrasjon, for mor og far tenkte "kjekt å ha" de også. Jeg satte meg ned, lette etter ledig time på en politistasjon i rimelig nærhet, og fikk time for bestilling av 3 x nasjonalt id-kort fredag 1.7 - bare 3/4 måneder til, og bare en times kjøretur-/retur fra heimen.

1. juli kom omsider, vi lasta familien i bilen og kjørte en time sørover, fant politistasjonen, trakk kølapp og ble snart ropt opp. Da starta moroa.

Det var ikke snakk om, på vilkår, at mor og far fikk nasjonalt id-kort, nei, ikke med pass som går ut i 2029 og to gyldige førerkort som tilleggs-id. "Er det noen grunn til at sønn med pass som utgår i 2030 trenger det!?"

Far var da allerede blitt grinete, så ham parkerte jeg i bakgrunnen, grinete menn er sjeldent konstruktive menn. Mor argumenterte så heftig, sammen med sønn, om at der kommer det ikke til å bli noe førerkort hverken nå eller seinere, og det er tungvint å dra med seg passet bare for å... Så, allernådigst fikk sønnen til slutt bestille id-kort, men bare på nåde.

Far kokte, mor flira og prøvde få gubben til å skjønne at turen tross alt ikke var bortkasta - det viktigste var jo at guttungen fikk id-kort, vi fossilene trenger strengt tatt ikke, og vi kan bestille time i By 15 minutter unna Hjem, når verden er i vater igjen.

Men, moralen er altså, hadde jeg konsultert FP først, hadde jeg visst dette ville skje, og gubben hadde spart seg for frustrasjoner.

Gammel 02-07-22, 15:11   #64
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var litt overraska over deg, Inagh, trodde du fulgte bedre med her.
Jeg "tvang" tenåringen min til å skaffe seg id-kort i vinter, før rushet, men tenkte ikke noe på at pass samtidig (ho ble endatil spurt om det hos politiet ) kunne være lurt siden det var over ett år til det gikk ut, på det tidspunktet.
Ny passtime er bestilt til slutten av august.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-22, 16:11   #65
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Han var heldige som fikk, Inagh.
Jeg argumenterte med det samme, men guttungen fikk ikke.
Vi har nye timer i slutten av november. Som var første mulighet her så håper verden er i vater igjen da.

Gammel 02-07-22, 18:29   #66
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg bestilte pass i går. Ikke noe ventetid å snakke om. Glemte å ta med mitt pass, så måtte kjøre hjem og hente det. Ikke så langt heldigvis. Har pass til varn blitt billigere? Mener jeg betalte mer forrige gang.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-22, 20:59   #67
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg bestilte pass i går. Ikke noe ventetid å snakke om. Glemte å ta med mitt pass, så måtte kjøre hjem og hente det. Ikke så langt heldigvis. Har pass til varn blitt billigere? Mener jeg betalte mer forrige gang.

Nei, iallefall ikke i fjor, da betalte jeg iallefall det samme.

Gammel 03-07-22, 13:31   #68
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Passet til arvingen kom på fredag . Nesten på dagen 6 uker etter bestilling .Mitt pass gikk ut i fjor . Jeg så det var ledig time på Lillestrøm søndag kl 08.30 og trykket bestill . Søndag morgen regnet det kattunger så innen jeg kom til politistasjonen var jeg klissvåt . Måtte bare glatte håret bakover , så bilde ser ikke ut . Fikk spm når jeg var der om jeg ville bestille ID-kort samtidig og svarte ja . Og en liten uke senere lå begge i postkassen .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-22, 13:37   #69
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jøss. Kanskje det er nye regler nå. Fint for deg da.😊

Gammel 03-07-22, 13:40   #70
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, iallefall ikke i fjor, da betalte jeg iallefall det samme.

Det er tre år siden da, så kanskje jeg husker feil.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 14:12   #71
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Fikk melding i dag om at passet er klart. Det ble bestilt 20. mai, så drøyt 6 uker.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-22, 09:26   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nittenåringen hadde passtime 25. mai, og fikk passet i postkassen i går.

Det vil si at det tok seks uker minus én dag. Mye raskere enn jeg hadde tord å håpe på.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-22, 10:49   #73
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Posten kom nå og der lå passet mitt. Ventet 6 uker + 1 dag.
Burde tatt en tur ned til DNB og fått åpnet opp kontoen min nå da. Eller kanskje jeg skal prøve å logge meg inn og se om det går an å legitimere seg der nå - om jeg har tilgang til det. Hadetbra DNB.
Fikk det heldigvis til på nett.

Sist redigert av GinaK : 06-07-22 kl 11:58.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 10:39   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

19-åringen bestilte pass 31. mai, fikk melding om at det hadde kommet i går, 30. juni.

I dag var vi og hentet det (ventetid på bare 20 minutter, selv om kølappsystemet var nede og de derfor delte ut håndskrevne post-its og styrte køen manuelt!), og det viser seg at hun faktisk bestilte passet 23. mai. Så det tok over en måned her også.

Vi kom oss for øvrig fint hjem fra ferie på utløpsdatoen til det gamle passet hennes.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 21:55   #75
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg bestilte time ca november i fjor, fikk time i februar og pass og ID-kort i mars. Den var jeg heldig med, at jeg ikke utsatte det altså.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-07-22, 07:16   #76
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Id-kort tar ikke lang tid i alle fall. Time på mandag ettermiddag, sms i går formiddag om at det er på vei. Spent på hvor lang tid passet, som ble bestilt samtidig, tar.

Var nok litt for kjapp der. Id-kortet har ikke kommet så jeg må nok melde det stjålet/tapt. 18 dager (13 virkedager) siden det ble sendt. Veldig kjipt at det ikke holder å ta en telefon for å melde det.

Gammel 18-07-22, 16:51   #77
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjipt, trøtt. Men i vinter da datter fikk id-kort så tok det tre uker fra melding om sendt til det faktisk landa i postkassen her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-22, 19:45   #78
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Da er det kanskje håp da.
En annen person i huset fikk passet sitt to dager etter sms, det var etter jeg fikk sms.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.