Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Avsporing] Bør vi slutte å skru klokka frem og tilbake?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør vi slutte å skru klokka frem og tilbake?
Nei, jeg liker det sånn det er 5 4,42%
Ja, jeg vil ha sommertid hele året 45 39,82%
Ja, jeg vil ha normaltid (vintertid) hele året 42 37,17%
Jeg bryr meg egentlig ikke (annet) 21 18,58%
Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-22, 21:42   #61
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Avsporing] Bør vi slutte å skru klokka frem og tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sola snurrer jo ikke? Den verken snurrer eller snur. Men jeg sier også at den snur. Det er jo et begrep. Det blir litt tungvint å forklare de fysiske mekanismene med jordens ellipseformede bane rundt sola og jordas helningsvinkel, liksom.

Jo, sola dreier rundt sin egen akse.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 22:25   #62
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Yes. Og den snur ikke.
så slutt å si det!
Det heter solverv. Og dagslyset eller sollyset varer lenger og lenger og det ser ut til at sola kommer høyere og høyere på himmelen, pga jordas rotasjonsakse ja.

Gammel 10-11-22, 23:24   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke at den snurret som Jorda? At den beveger seg, ja, men sola består jo av gasser, først og fremst. Den er jo ingen fast masse.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 23:33   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, den snurrer i vei. Rundt ekvator bruker den ca 25 (jord-) døgn på en runde. Men hastigheten varierer og er ikke lik over hele, slik som på jorda, på grunn av at den ikke er fast, men består av gasser.

Gammel 11-11-22, 05:38   #65
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, vi sier jo soloppgang også. Sola står ikke opp, den er der, det er vår rotasjon og ellipse og helling og hele greia. Men jeg fortsetter å si at soloppgang blir 1-2 minutter tidligere pr dag etter at sola snur. Jeg vet at den ikke snur. Jeg vet at den ikke står opp også.

Sist redigert av Malama : 11-11-22 kl 06:15.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 06:35   #66
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke at den snurret som Jorda? At den beveger seg, ja, men sola består jo av gasser, først og fremst. Den er jo ingen fast masse.

Det er sånn som My forklarer.

Jeg synes det er litt tullete å henge seg opp i sånne uttrykk, må jeg innrømme. Det er mye Vi sier i hverdagsspråket vårt som er direkte feil i naturvitenskapelig sammenheng, så det blir slitsomt om vi skal endre på det. Sola snur ikke, den står ikke opp eller går ned. Det er ikke strøm vi får levert av strømselskapet heller, bare for å ta noe annet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 07:15   #67
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er helt greit som det er, og hverken jeg eller barna sliter med å tilpasse oss fysisk. Mentalt sliter jeg alltid første dag med vintertid, når det er blitt så mørkt, men det går bra. Hvis jeg skulle velge et alternativ, ville det være sommertid - lyse kvelder. Jeg er også enig i at det er best at flere land samordner seg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 07:22   #68
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror at hvis vi slutter å stille klokka vil vi komme til å tenke "å søren, det var jo egentlig veldig lurt, kanskje vi bør begynne igjen?" etter å ha testet det en liten stund.

Men jeg sier ja til sommertid hele året.

Gammel 11-11-22, 07:51   #69
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sånn som My forklarer.

Jeg synes det er litt tullete å henge seg opp i sånne uttrykk, må jeg innrømme. Det er mye Vi sier i hverdagsspråket vårt som er direkte feil i naturvitenskapelig sammenheng, så det blir slitsomt om vi skal endre på det. Sola snur ikke, den står ikke opp eller går ned. Det er ikke strøm vi får levert av strømselskapet heller, bare for å ta noe annet.

Enig. Helt greit å si at sola snur (og jeg har studert både geografi, klima og fysikk). Alle vet at det ikke er sola som faktisk snur, det er bare unødvendig kverulering. "Det er bare seks uker til jordaksens helning i forhold til jordas bane rundt sola er slik at den nordlige halvkule gradvis begynner å få flere soltimer i døgnet"

Vintersolverv kan vi i tilfelle heller ikke si.

Opprinnelig lagt inn av Det Norske Akademis ordbok

Selve begrepet solverv kommer fra det latinske ordet solstitium, som betyr sola står stille [...] annet ledd beslektet med norrønt hvarf 'forsvinning, vending'

Så det betyr strengt tatt også at sola snur.

Sist redigert av My : 11-11-22 kl 08:07.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 07:58   #70
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg sier jo det samme, så jeg regner med det kun var tilfeldig at det var jeg som ble sitert?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 08:05   #71
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, jeg sier jo det samme, så jeg regner med det kun var tilfeldig at det var jeg som ble sitert?

Tror den første setningen til Input handlet om ditt sitat, derfor en blank linje før neste setning, som jeg regner med var kommentar til Magicas innlegg over ditt?

Gammel 11-11-22, 08:16   #72
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Alle vet at det ikke er sola som faktisk snur, det er bare unødvendig kverulering.

Alle vet nok ikke det, ikke barn og unge f.eks. Og jeg syns det er helt nydelig å kverulere på sånt. Noen av oss er nok litt mer firkantede i hodet enn andre. Siden vi er inne på unyansert bruk av ord i dagligtale så har jeg ett til, og de er alle som bruker ordet "spå" om været. Man spår faktisk ikke været. Det er avansert vitenskap bak værvarsler. Så man varsler været. Hekser spår.

Skal gi meg med dette nå. Men jeg tenker jo kverulering må være lov på et diskusjonsforum jeg da.

Gammel 11-11-22, 08:49   #73
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg ikke om vi gjør det ene eller det andre. Det påvirker meg veldig lite.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 08:55   #74
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Alle vet nok ikke det, ikke barn og unge f.eks. Og jeg syns det er helt nydelig å kverulere på sånt. Noen av oss er nok litt mer firkantede i hodet enn andre. Siden vi er inne på unyansert bruk av ord i dagligtale så har jeg ett til, og de er alle som bruker ordet "spå" om været. Man spår faktisk ikke været. Det er avansert vitenskap bak værvarsler. Så man varsler været. Hekser spår.

Skal gi meg med dette nå. Men jeg tenker jo kverulering må være lov på et diskusjonsforum jeg da.

Joda, kverulering er bra, jeg har svart belte. Men akkurat her er jeg ikke enig i utsagnet "slutt å si det". Til det er det et for godt innarbeidet uttrykk i språket, som brukes også av dem som vet hvordan det egentlig henger sammen. På samme måte som en hel del andre begrep vi har, som at vi spiser "middag" langt unna det som er midt på dag, for eksempel. Det er ikke verre å si at sola snur enn at den "står opp" og "går ned". Det er relativt til oss som observerer den. Vi ser en togpassasjer fyke forbi i full fart, når vi står ved togskinnene. Passasjerene selv føler at de sitter helt i ro (nevnte jeg at jeg har svart belte?).

Sist redigert av My : 11-11-22 kl 09:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 10:12   #75
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Joda, kverulering er bra, jeg har svart belte. Men akkurat her er jeg ikke enig i utsagnet "slutt å si det". Til det er det et for godt innarbeidet uttrykk i språket, som brukes også av dem som vet hvordan det egentlig henger sammen. På samme måte som en hel del andre begrep vi har, som at vi spiser "middag" langt unna det som er midt på dag, for eksempel. Det er ikke verre å si at sola snur enn at den "står opp" og "går ned". Det er relativt til oss som observerer den. Vi ser en togpassasjer fyke forbi i full fart, når vi står ved togskinnene. Passasjerene selv føler at de sitter helt i ro (nevnte jeg at jeg har svart belte?).

Togpassasjerene fyker jo forbi den som står rolig og ser på! Nei, jeg kan vel ikke forvente at folk slutter å si slike upresise og feile ting som at man spår været, eller at sola snur. Men jeg liker ikke å gjøre det selv.

Gammel 11-11-22, 10:15   #76
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ha sommertid hele året.

Gammel 11-11-22, 10:16   #77
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg vil ha sommertid hele året.

Høyner med at jeg vil ha sommer hele året!

Gammel 11-11-22, 10:18   #78
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Høyner med at jeg vil ha sommer hele året!

Blir med på den!

Gammel 11-11-22, 10:24   #79
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg kan også anbefale å bo litt lenger nord enn sinsenkrysset på sommerhalvåret, for her er det mye lysere.

Gammel 11-11-22, 10:36   #80
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kan også anbefale å bo litt lenger nord enn sinsenkrysset på sommerhalvåret, for her er det mye lysere.

Problemet er bare at så lenge man ikke flytter to ganger i året må man betale for de lyse somrene med mørketid og vintre som varer mye lengre. Hilsen nordlending som ikke savner Nord-Norge.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.