|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?
Han kommer jo med noen helt absurde forslag til løsninger, og påstår å vite hvorfor dette skjer, og er bare en mann med en mening, som har skrevet en kronikk. Én ting er jo at vi her inne diskuterer uten å være fagfolk, men å trekke inn kronikker fra random strangers kan jo gi inntrykk av å være faglig backing for sin egen synsing, og det blir litt uheldig, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Pepper Lemon: Du må gjerne komme med forslag til hvem jeg skal lese for å oppdatere meg. Jeg er jo utdannet økonom, men det er nå så lenge siden jeg jobbet med noe som kunne ligne på dette at jeg føler meg litt i villrede. Og jeg vil gjerne forstå.
![]() |
![]() |
#63 |
I mål
|
Hvis man har nærmest ubegrenset med midler, vil man selvsagt ikke merke noe særlig. Vil forøvrig påpeke at Oslo er en svært sammensatt by, og tror ikke det er flere her som lever som før enn andre steder. Tvertimot vil jeg tenke, for på steder med lavere boligpriser svir renteøkningen mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Leste den, avdragsfrihet på lån og reiser til Syden. Hva skal de gjøre når avdragsfrihet-perioden brukt opp? Refinansiere i annen bank for å få ny periode? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Introvert optimist
|
Takk! Jeg syntes det var pussig og ikke særlig beskrivende eller konstruktivt, men jeg er jo ikke økonom.
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#67 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Nenne: Det har jo også ganske mye å si når man kom inn i boligmarkedet. Jeg kjøpte min første leilighet i 2000, og det er vel ingenting jeg har tjente mer penger på enn å bytte bolig. Jeg eier nå min sjette bolig, så det har jeg gjort jevnlig i de 23 årene. Dermed blir det lett for meg å sitte med lite lån og ta høyde for 8 % rente.
![]() |
![]() |
#68 |
Introvert optimist
|
Ja, det var egentlig poenget mitt. At de som har kommet inn på markedet i helt andre tider enn oss, i.e. mye seinere og med bare lave eller veldig lave renter, burde ha blitt bedre informert/"oppdratt" av bankene og ved lovgivning som er fundert i at vi har hatt helt andre tider før. Den felles hukommelsen må bringes videre til dem som ikke har levd så lenge.
![]() |
#69 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg fikk smake smellen på boligmarkedet ved to ulike boligtransaksjoner rundt samlivsbrudd på 80- og 90-tallet, og har hele tiden hatt en iboende skrekk for at dette skal skje igjen. Når folk mener det er en selvfølge at man bare kan kjøpe først og selge etterpå, har jeg kjent på ubehag - selv om det har vært helt greit i mange, mange år nå. Mange som er 10 - 20 år yngre enn meg har tatt både verdistigning og lav rente som en selvfølge, og synes jeg er en dinosaur som husker boliglån med 15 - 16% rente.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Boligmarkedet mange steder nå er slik at offentlig ansatte med normale lønninger ikke har sjanse. Det er et stort problem for kommunene siden de faktisk trenger både lærere, sykepleiere, barnehagelærere, renholdere og helsefagarbeidere. Hvor skal disse gruppene bo? Boligpriser må tilpasses normale lønninger igjen. Leieprisene er ofte like sinnsyke som salgsprisene.
![]() |
#71 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har forsøkt å formidle dette budskapet til yngre kolleger. De har følt at de ikke egentlig har hatt så mye valg. Det var billigere å eie enn å leie, og da får man i tillegg ta del i prisstigningen (som jo har vært der tilnærmet alltid). Men de har bare ristet oppgitt på hodet når jeg har fortalt at mitt første boliglån hadde 8 % rente. Det klarte de rett og slett ikke å ta innover seg. For tre år siden var det så innmari langt unna det nivået.
![]() |
![]() |
#72 |
ctrl+z
|
Jeg diskuterte dette storøyd med en bekjent i går, faktisk. Vedkommende skal snart på sin femte varmere-strøk-reise i år og finaniserer det med avdragsfrihet. Det er en fremmed verden for meg, jeg er veldig lite villig til å ta noen risiko og kjøper aldri "man lever bare en gang"-tankegang.
![]() |
#73 |
I mål
|
Nå er det vel mange som har avdragsfrihet nå, og om man har rammelån og ikke er bevisst hvor mye man betaler ned, blir det noe av det samme. Ikke sikkert alle skal vente helt med ferie til det er over. MEN jeg er i det store og det hele enig med deg. Høstferie i varme strøk er ikke noe man må, og jeg reagerer kanskje mest på at de har tatt 4 dager ekstra fri såvidt jeg skjønner. Da blir det jo billigere og er ikke høstferien en gang. Synes artikkelen er dårlig skrevet, og appellerer til dårlig samvittighet hos folk. Mange kan fort bruke dette for å rettferdiggjøre noe tilsvarende om man ikke er så reflektert rundt dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg er enig i at vår historie med høy rente må være med, men nå er vi der igjen, at renten er så høy. Det er viktig å få med at skattefradraget var så høyt da renten var 13-14 % at det tilsvarer dagens rentenivå, sånn ca. Så den smellen de unge opplever i dag er på nivå med hva vi så på 90-tallet. (Og det er egentlig helt sprøtt å tenke på. Dengang da kunne inntil 72 % av rentekostnaden fås tilbake over skatten.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
I mål
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Vi har forøvrig selv et rammelån der vi pt bare betaler litt mer enn rentene. Det er klart man bør tenke nøysomhet så lenge dette pågår, selv om det nok blir sommerferie. Jeg opplever at mange ikke har forstått hva et rammelån er, har diskutert med folk som ikke vet om de betaler ned eller ikke. Fordelen med rammelånet er at for å få det er lånegraden relativt sett lav, så sikkerheten er god, men man bør likevel vite hva man driver med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
I mål
|
Det er jo galskap. At man kan bruke noen av feriepengene på 1 moderat ferie i sommerferien også i dårlige tider har jeg forståelse for, men å finansiere utstrakt reising med avdragsfrihet er ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
Det er selvfølgelig bra for de som står utenfor boligmarkedet og vil kjøpe seg inn. Men med høye renter, vil jo beløpet de kan låne synke dramatisk. Det hjelper derimot lite med lavere boligpriser med mindre prisene synker mye mer enn renta stiger.
![]() |
![]() |
#78 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forsøker med min unge kollega; men det synker bare ikke inn
![]() |
#79 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg har opplevd 13% rente på de hundretusen vi måtte låne i tillegg til husbanklånet, på åttitallet da vi bygde hus på bygda. Da vi skiltes noen år seinere var takst på samme sum som lånene, så jeg fikk ingen kapital med derfra og levde fra hand til munn på leiemarkedet i ti år til jeg traff en ny mann som jeg kunne dele bolig med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
Spørsmålet er jo hvor mye det hjelper da, folk må ha et sted å bo. Og har man små barn, må man også ha et sted å bo relativt nært der man jobber. Jeg kunne lett flyttet ut av Oslo og funnet meg en annen jobb et annet sted, men mannen min kan ikke ha den samme jobben noen andre steder i landet. Den finnes bare her. Og det gjelder jo for en del andre også, det er baksiden av sentraliseringen.
![]() |
![]() |
|
|