Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du løyet eller jukset noen gang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du juksa, løyet eller overdrevet når du ikke burde?
Ja, har litt smårusk på samvittigheten. 22 22,92%
Ja har en gang juksa skikkelig på eksamen/viktig oppgave. 3 3,13%
Ja har flere ganger juksa på eksamen/oppgave. 0 0%
Ja har kjøpt/fått andre til å skrive oppgave/eksamen. 1 1,04%
Ja har kjøpt/jukset til meg en utdannelse jeg ikke har. 0 0%
Ja har jukset på mindre viktige prøver/oppgaver/eksamen 7 7,29%
Ja har løyet på meg kompetanse jeg ikke har. 0 0%
Ja har løyet på meg nettverk/kontakter jeg ikke har. 0 0%
Nei aldri! 23 23,96%
Nei det tror jeg ikke. 27 28,13%
Nei, det kan aldri ha skjedd. 2 2,08%
Nei ikke som jeg husker. 13 13,54%
Nei, jeg har bare gjort det ved en feil. 1 1,04%
Nei, det er bare en tilfeldighet. 0 0%
Nei det kunne jeg ALDRI gjort 1 1,04%
Brokkoli 0 0%
Surkål 1 1,04%
Annet 1 1,04%
Vil ikke oppgi 0 0%
Muligens 1 1,04%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 96. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-24, 13:50   #61
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du løyet eller jukset noen gang?

Kan vel ha skrevet en formel i hånden, men glemte som oftest, eller husket allikevel. Ble tatt i å se på sidemannen på en Bedøk tentamen, slapp med skrekken. Fattet ikke hvorfor jeg gjorde det heller, hadde alle svar og fikk god karakter. Det var advarsel nok.

Gammel 22-01-24, 13:50   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke huske å ha løyet ordentlig (hvite løgner begår jeg vel innimellom), men jukset på en gloseprøve på barneskolen og ble tatt. Mulig det er det at jeg ble tatt på fersken i ung alder som er grunnen, men har aldri jukset etter det. Eller- jeg skrev ofte hele eller deler av stiler for to venninner på ungdomsskolen, så har nok hjulpet andre å jukse. Sørget alltid for at de fikk litt dårligere karakter enn det jeg selv fikk, da, så la meg ikke sååå mye i selen på deres innleveringer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 13:50   #63
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg husker om det konkret skjedde så tror jeg at det var mer nærliggende for meg å ljuge på meg sykdom og bli hjemme hvis jeg var for dårlig forberedt til en prøve, heller enn å jukse på prøven. Vet ikke hvorfor jeg vurderte det til bedre å lyve på den måten, men det er ikke usannsynlig at det skjedde.

Selv om jeg var god til å skrive skrev jeg aldri oppgaver for andre. Det var jeg for lat til.

Gammel 22-01-24, 14:28   #64
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik, hadde jeg kommet opp til eksamen i naturfag på videregående, hadde jeg strøket. Hadde min venninne M kommet opp i fransk, hadde det ikke gått spesielt bra. Vi har begge 4 i de respektive fag, de firerne kom ikke på helt ærlig vis, vi var ekstremt gode på å utfylle hverandres kunnskapshull, kan man si.

Jeg har aldri gjort noe som helst forsøk på å jukse til eksamner eller Batcheloroppgave.

Gammel 22-01-24, 15:07   #65
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke bevisst jukset, men jeg kjøpte læreboken i KRL av min ett år eldre venninne som hadde samme lærer. Hun hadde latt alle prøvene de hadde ligge igjen i boken. Læreren gav de samme prøvne på nytt. Jeg sa ikke ifra til læreren om at han burde lage nye prøver.

Gammel 22-01-24, 15:44   #66
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Noen som husker Napster?

Gammel 22-01-24, 16:31   #67
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg var god på juks på ungdomskolen i fag jeg ikke likte eller var noe god i, som matte og naturfag. Til jeg ble ferska og det var fært.

I fag jeg er glad i eller god på var og er det stas å kjenne på mestring og klare selv.

Jeg skulle skrive akkurat den samme som deg, Polyanna: Er ikke noe supermoralsk menneske ellers, så innrømmer glatt at det sikkert er frykten for å bli tatt som er sterkest her.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-24, 10:05   #68
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et tvillingpar jeg kjenner, der den ene var pliktoppfyllende og hadde skrevet stiloppgaven ferdig i god tid. Mens den andre gikk på rommet til søskenet kvelden før innlevering, fant stilbok, og skrev av stilen.
De gikk i parallellklasser, med forskjellige lærere som tydeligvis ikke samarbeidet om retting, bare om å gi like stiloppgaver.

Den som skrev av, fikk bedre karakterer enn hen som hadde skrevet originalen! Sure miner, men jeg tror ikke de sa fra til lærerne noengang.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-24, 10:22   #69
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (eller vi, for det var en gruppeoppgave) juksa på en innlevering på høyskolen. Vi jobba, jobba og jobba og fikk det rett og slett ikke til. Så de aller vanskeligste delene skrev vi av noen andre.

Det ble skikkelig rabalder, for det viste seg at veldig mange hadde endt opp med denne løsningen. Skolen smurte tykt på om hvor ulovlig dette var, men at de denne gangen måtte innrømme at vanskelighetsnivået på oppgaven hadde ligget langt over hva som kunne forventes at selv gode elever skulle klare. Derfor skulle det ikke få noen konsekvenser. Vi fikk også beskjed om at vi skulle ha levert så mye som vi faktisk klarte selv, og så kunne vi fått mulighet til å levere på nytt med noe mer veiledning i der det hadde strandet (dette var ikke informert om tidligere, og det tok de også kritikk på).

Jeg forsvarer ikke det vi gjorde ... eller jo, jeg gjør jo det.

Jeg har egentlig alltid vært en veldig pliktoppfyllende elev, og særlig innføringsboka i matte på vgs hadde mange "Tusen takk Tjorven!" på utsiden. Hilsener fra alle som hadde fått skrive av meg.

Gammel 23-01-24, 22:08   #70
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Ikke på universitetsnivå. Men før det hadde jeg noen sirlige notater på hvite t skjorter. Men poenget var at jeg pugget jo ved å skrive jukselappen så trengte dem aldri. Men intensjonen var jo der.

Gammel 25-01-24, 08:27   #71
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

På vgs hadde jeg et viskelær hvor jeg hadde skrevet opp formler. Det er nok det mest juksete jeg har gjort i skolesammenheng. (Ikke at jeg har jukset så mye i andre sammenhenger i livet heller)

Jeg gjorde det samme med tyske gloser på ungdomsskolen.Tror ikke jeg har jukset på andre prøver, og jeg er helt sikker på at jeg ikke har jukset på eksamen eller større oppgaver, verken på skolen eller under studier.

Gammel 25-01-24, 08:35   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble en spennende tråd, selv om ingen innrømmer alvorlig juks i tråden. Jeg har fått hjelp på hjemmeeksamen en gang og er usikker på hvor alvorlig jeg tenker det er.
Ikke som i hjelp til å skrive eksamen men hjelp til å forstå oppgaven slik at jeg kom videre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-24, 09:07   #73
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Noen som husker Napster?

Det ringer en bjelle, men jeg aner ikke hvorfor. Hva var/er Napster?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-24, 09:49   #74
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jukset. Som voksen.

Da jeg tok allmennfag, på de hersens forsøkene i naturfag skrev jeg mer eller mindre direkte av en venns tekst til forsøket med elektrisitet. Det der strevde jeg sånn med å forstå, og lang mindre formulere noe vettugt om det.
Jeg er jo ikke dritstolt av det, men det er ikke noe jeg mister nattesøvnen av.

Gammel 25-01-24, 09:52   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det ringer en bjelle, men jeg aner ikke hvorfor. Hva var/er Napster?

Ulovlig strømming av musikk, tror jeg? Tyveri, altså.

Gammel 25-01-24, 15:16   #76
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Aha, da husker jeg mer. Takk for svar Polyanna. Jeg har aldri brukt Napster selv, verken da eller senere, så den har ikke festet seg i hukommelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-24, 15:22   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg er ikke bare redd for å bli tatt (skamfullt), men jeg synes faktisk det rett og slett er galt og umoralsk.

Kall meg gjerne prektig. Men jeg skal love at jeg sikkert har nok av andre dårlige egenskaper i livet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-24, 15:24   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten. Jeg hadde en jukselapp i pennalet i 8. på en tysk gloseprøve. Men jeg var for redd til å bruke den, og jeg kunne glosene uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-24, 17:19   #79
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lastet ned my share av ulovlig musikk og tv-serier, men jeg sa alltid den gang at jeg vil betale den dagen der finnes ok løsninger for det, og har ikke gjort det etter Spotify og Netflix kom.

Jeg vil nok ellers si som Mimir at jeg sikkert har for mange svin på skogen til at det ville vært ålreit om folk gikk etter i sømmene på alle områder i livet mitt, men jeg er helt sikker på at vi ble såpass drillet på kildehenvisninger i studiet at de siste blemmene, de har jeg definitivt ikke gått i.

Men jeg veier opp ved at jeg stort sett hver eneste dag plukker opp søppel jeg går forbi på vei til/fra jobb.

Gammel 26-01-24, 10:43   #80
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kom på at jeg også på en måte jukset på en naturfagsprøve på videregående, Jeg var borte den dagen de andre hadde prøve, så jeg fikk spørsmålene av de andre og fikk en mye bedre karakter en det jeg fikk til vanlig.

Jeg er forøvrig veldig god til å lyve, men jeg pleier ikke å gjøre det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.