|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg bruker aldri AI til noe jeg i utgangspunktet ville brukt andre til, f.eks. bilder og design. Jeg bruker det der jeg kan effektivisere egen jobb, typ oversettelser og bearbeidelse av tekst.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?
Når man bruker KI spiller man ikke ball med noen. Å tro det er det kunnskapsløse her.
![]() |
![]() |
#63 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klart man gjør. Man spiller ball med generative språkmodeller. Men jeg kan gjerne kalle det «noe», selv om jeg regner med at du egentlig skjønte at jeg ikke tror KI er et individ.
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Nei, det gjør man ikke. Det er ikke en reell interaksjon, fordi det bare er én part som gir mening til innholdet. Det er det veldig mange, både barn og voksne, som ikke skjønner. Og det er jo ikke så rart, det er veldig lett å la seg lure av generativ KI som "oppfører seg vennlig mot oss". Derfor er det veldig viktig å være tydelig på det. KI er ikke, og kan aldri bli, en samtalepartner eller læringspartner.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 31-10-24 kl 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Den største utfordringen, i mine øyne, knyttet til KI er hvordan den påvirker skriveopplæringen. Det vi vet, er at de som kan uttrykke seg godt, er de som blir hørt. Det ser vi jo tydelig her inne, og det er ikke noe annerledes enn samfunnet ellers. Om vi aksepterer at KI skal inkluderes i skriveopplæringen, risikerer vi å frata dem evnen til å selv uttrykke seg klart, tydelig og akademisk. Det er svært udemokratisk. Å "sparke ball" kan elever gjøre med hverandre, med lærere, med studieveildere, med bibliotekarer og andre voksne de har rundt seg. Det er en fallitterklæring for oss som samfunn å tro at KI kan på noen som helst måte erstatte det. Når vi også ser at ungdoms demokratiforståelse er nedadgående, forsterkes spiralen ytterligere.
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Også er det jo ganske skremmende at det er de store tech-selskapene som skal få styre innholdet i skolen, men sånn har det jo vært siden iPadens inntog, så det er vel kanskje bare sånn vi ønsker å ha det.
![]() |
![]() |
#67 |
TittelTøs
|
...samt begrenset antall "chatter" per dag.
![]() |
#68 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg får ikke prikket deg, Zulu, men jeg ser at vi er på samme side.
![]() |
|
|