Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bruk av AI - hvilke verktøy?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-24, 13:10   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?

Jeg bruker aldri AI til noe jeg i utgangspunktet ville brukt andre til, f.eks. bilder og design. Jeg bruker det der jeg kan effektivisere egen jobb, typ oversettelser og bearbeidelse av tekst.

Jeg syns det er mye mer problematisk å bruke AI til ting der den veldig direkte har trent seg på andres verk uten deres godkjennelse, eller der den prøver å se så "ekte" ut som mulig. F.eks. syns jeg det er kjempeproblematisk når Ruter lagde julekampanje med et AI-bilde i fjor.

Det hender jeg bruker det til å fylle ut et bilde, f.eks om jeg har et i stående format, trenger liggende, og det ikke funker å troppe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-24, 14:33   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Å spille ball med noen når man skal strukturere, komprimere, forbedre og tenke ut hva man skal skrive, er det minst like mye læring i.

Når man bruker KI spiller man ikke ball med noen. Å tro det er det kunnskapsløse her.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-24, 15:20   #63
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når man bruker KI spiller man ikke ball med noen. Å tro det er det kunnskapsløse her.

Klart man gjør. Man spiller ball med generative språkmodeller. Men jeg kan gjerne kalle det «noe», selv om jeg regner med at du egentlig skjønte at jeg ikke tror KI er et individ.

Og jeg bruker ikke begrepet «kunnskapsløst» retorisk. Dette er et forskningsfelt.

Gammel 31-10-24, 15:36   #64
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gjør man ikke. Det er ikke en reell interaksjon, fordi det bare er én part som gir mening til innholdet. Det er det veldig mange, både barn og voksne, som ikke skjønner. Og det er jo ikke så rart, det er veldig lett å la seg lure av generativ KI som "oppfører seg vennlig mot oss". Derfor er det veldig viktig å være tydelig på det. KI er ikke, og kan aldri bli, en samtalepartner eller læringspartner.

For 10 år siden bejublet vi gamifiseringen av skolen, og det viser seg jo nå at kanskje ikke var sånn kjempesmart, nå som elevene våre blir dårligere og dårligere til å lese, for eksempel. Det gjenstår å se om vi gjør tabben igjen med KI.

Sist redigert av Input : 31-10-24 kl 15:46.
Gammel 31-10-24, 15:55   #65
Input

Input sin avatar

Standard

Den største utfordringen, i mine øyne, knyttet til KI er hvordan den påvirker skriveopplæringen. Det vi vet, er at de som kan uttrykke seg godt, er de som blir hørt. Det ser vi jo tydelig her inne, og det er ikke noe annerledes enn samfunnet ellers. Om vi aksepterer at KI skal inkluderes i skriveopplæringen, risikerer vi å frata dem evnen til å selv uttrykke seg klart, tydelig og akademisk. Det er svært udemokratisk. Å "sparke ball" kan elever gjøre med hverandre, med lærere, med studieveildere, med bibliotekarer og andre voksne de har rundt seg. Det er en fallitterklæring for oss som samfunn å tro at KI kan på noen som helst måte erstatte det. Når vi også ser at ungdoms demokratiforståelse er nedadgående, forsterkes spiralen ytterligere.

At ungdom bruker KI er helt irrelevant. Det er veldig mye ungdom gjør, som skolen ikke trenger å delta i eller bifalle. Noe av problemet er vel kanskje at mange ser ut til å tro at det viktigste i verden er at skolen tilpasser seg elevene, fremfor å lære elevene å tilpasse seg skolens forpliktelser og samfunnets krav. Idéen om at skole alltid skal være underholdende for å være motiverende for eksempel.

Dagens ungdom vet ikke hvordan de googler. De spør TikTok. Det er jo enda verre enn å bruke KI som google.

Gammel 31-10-24, 16:00   #66
Input

Input sin avatar

Standard

Også er det jo ganske skremmende at det er de store tech-selskapene som skal få styre innholdet i skolen, men sånn har det jo vært siden iPadens inntog, så det er vel kanskje bare sånn vi ønsker å ha det.

Gammel 02-11-24, 13:52   #67
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

ChatGTP kan brukes gratis, trenger ikke å betale for det. Men da er det uten noen tilleggsfunksjoner.
https://www.elementsofai.com/no

...samt begrenset antall "chatter" per dag.

Jeg bruker betalingsversjonen av GhatGPT. I tillegg har vi Copilot på jobb.

Jeg det til litt ymse formål, men stort sett til å sammenfatte og/eller strukturere informasjon, formler til Excel og oversettelser.
På jobben kan det være i tilfeller der at "nå er jeg så oppgitt av denne kunden at jeg ikke klarer å fomulere meg saklig på epost. Hjelp meg til å være ydmyk og konstruktiv!" elns.
Jeg bruker aldri å copy/paste alternativene jeg blir servert. Jeg bruker det kun til et ugangspunkt for å formulere min "egen" tekst. Jeg sitter en del med jobbsøknader i arbeidssammenheng og det er dessverre altfor mange som ikke har skjønt hvor avslørende det er å bruke ChatGPT til dette. Språket blir svært kunstig.

Ett av standardsøkene mine er "forklar xx til meg som om jeg er 16 år". #kompetansebygging

Av og til så går det for øvrig litt i surr for "Terje-Åge", som jeg kaller ChatGPT:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Dansk.jpg (24,0 KB, 27 visninger)
Gammel 02-11-24, 14:47   #68
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke prikket deg, Zulu, men jeg ser at vi er på samme side.

Jeg skriver mye i min jobb, også på engelsk. Men engelske høflighetsfraser er for eksempel ikke noe jeg god på, spesielt ikke å variere dem. Jeg har hatt stor nytte av å kjøre viktige e-poster via en AI-modell for sjekk av at det jeg skriver er høflig og respektfullt. Jeg har nok erfaring med engelsk til å vite når det som returneres er OK eller ei. Det er også enkelt for meg å tilpasser tilbakemeldingene som AI gir meg, slik at språket til slutt blir ganske så likt det jeg ville skrevet selv.

Gitt at AI-modeller stadig vekk hallusinerer, så kan jeg være med på at det ikke blir en god samtalepartner om man er på jakt etter fakta. Men som en motpart man kan få tips til ting man kan skrive, hjelp til å skrive ting bedre, til å summere opp og også til å endre språket (for eksempel mer eller mindre formelt) fungerer AI svært godt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.