|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg driver ikke aktivt og ser etter om andre damer har barbert leggene, under armene og bikinilinjen men om jeg først tilfeldigvis ser det, reagerer jeg. Særlig på sistnevnte. Det går litt over til "ekkelt" hvis kjønnshår stikker ut, mens jeg tror jeg ville sett på manglende barbering av legger som at personen ikke brydde seg. Men altså - jeg ser ikke spesifikt etter sånne ting og innser at det kan virke veldig dømmende å tenke slik om andre. Prøver bare å beskrive situasjonen. For egentlig synes jeg jo at folk må få gjøre som de selv vil, men skjønner nok at normen - for meg - har gått lengre enn jeg trodde. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Come on, kan vi ikke la være å omtale andres kropper som «ekle» her inne. Selv med anførselstegn.
|
|
|
#63 |
|
can-jur
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?
Det er bare hår. Hvorfor ekkelt?
|
|
|
|
#64 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg er enig med deg (slik jeg forstår deg), liefje, i teorien (og i min idealverden) synes jeg folk må få gjøre som de vil, men i praksis blir jeg overrasket hvis folk går rundt med mye hår på leggenen og jeg tilfeldigvis legger merke til det. Jeg "skjønner ikke at de tør", hvis det gir mening, for jeg hadde ikke "turt" selv. Pga. normene jeg er vokst opp med - ikke så mye hjemmefra som fra samfunnet rundt meg. Hår under armene gir meg litt mindre av denne reaksjonen, mens kjønnshår utenfor bikinien ville jeg synes var rart og ville bryte med samfunnsnormer slik jeg oppfatter dem. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg er veldig enig med Retz at det er så mye "flikking" på utseende som forventes. Og mye av det er unødvendig. For hårete legger er jo virkelig bare hårete legger - som er sånn kroppen vår kommer fra naturens side. Av ting jeg har lyst til å bruke tida mi på, så er ikke fjerning av hår på leggene egentlig på den lista.
|
|
|
|
#66 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Diskusjonen i de siste innleggene viser vel ganske tydelig at det ikke er helt frivillig å barbere/vokse legger og andre kroppsdeler. Om man ikke egentlig bryr seg selv, er det jo ikke noe hyggelig om man føler andre ser på en som ekkel fordi man ikke er glattbarbert.
|
|
|
#67 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja, og dette overrasket meg litt mer enn jeg trodde. For jeg barberer meg, som tidligere nevnt, fordi jeg liker det best selv. Jeg trodde ærlig talt ikke at andre la merke til om jeg gjorde det eller ei. (Siden jeg har relativt lyse hår, nekter jeg å tro at folk ser det, men bikinilinjen er ikke lys, og jeg driter vel i om den ikke er fullstendig glatt til enhver tid.) |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Ang. bikinilinjen så handler det for min del ikke om hvorvidt folk er glattbarberte utenfor trusa til enhver tid, det er hvis jeg ser masse bush stikke utenfor bikinien på stranda eller lignende at jeg synes det er rart ("rart" i den forstand at det er utenfor alt samfunnet oppdrar oss til at er "innafor", kanskje "uventet" er et mer dekkende begrep). Sist redigert av banana : 06-08-25 kl 14:43. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Make it count!
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?De fleste bikinitruser er skåret slik at hår vil stikke ut hvis du ikke barberer deg. Og det må da være mange, mange som ikke gjør det? Jeg synes jeg ser det stadig vekk, jeg. Heldigvis.
|
|
|
#70 |
|
Musk
Jeg burde tenkt meg bedre om i stedet for å bruke ordet "ekkel" i anførselstegn. Jeg mente det ikke sånn, og jeg mente det absolutt ikke som en beskrivelse av en kropp. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Musk
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Og sånn generelt: Hvis jeg skriver et ord i anførselstegn, mener jeg å vise at jeg tar avstand fra selve ordet, å vise at jeg er bevisst at det kan virke normativt eller krenkende og at jeg forsøker å formidle at det er en subjektiv opplevelse. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
intro
|
En del av oss som ikke barberer den linja der, går ikke på stranda - eller så har vi en bikinitruse som er mer av en shorts.
|
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg legger veldig lite merke til andres kroppshår, da må jeg være veldig tett på. Hilsen alderslangsynt. Jeg legger mindre merke til egne også, etter hvert som synet skranter.
|
|
|
#75 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Tja. Jeg har ganske lys og beskjeden hårvekst egentlig. På vinteren går jeg mye i svømmehall selv om det kan være uker siden sist barbering. Jeg tror ikke det er så synlig på meg. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Make it count!
Jeg skjønner at intensjonen din ikke var å utsette noen for skam, tonen din ellers i innlegget viser det.
|
|
|
#78 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg tenker "ekkelt" i dette tilfellet handler mer om en subjektiv, irrasjonell følelse synet framkaller hos en enkelt observatør, mer enn en beskrivelse av andre menneskers kropper. Noen synes nakne tær er ekkelt. Noen synes andres naturlige spiselyder er ekle. Noen ganger mangler man bedre ord å uttrykke seg med, og bruker derfor hermetegn for å demonstrere at et ord ikke ikke brukes i sin vanligste betydning. Dessuten var det kjønnshår stikkende fram fra en trusekant som ble beskrevet, ikke kroppen som sådan, og det ble nevnt i en kontekst det vår reaksjon på synlig kroppshår ble diskutert, jeg tror ikke brukeren ville utbrutt "æsj, så ekkel du er" i et faktisk møte med synlig kroppshår på stranda.
|
|
|
#79 |
|
Make it count!
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Hva har oppvokst på bygda med dette å gjøre? Er det vanligere å si at kroppshår er ekkelt der?
|
|
|
#80 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Defor har jeg bikini-bokser.
|
![]() |
|
|