|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Enig
|
|
|
#2 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Men vi bør tenke på hvorfor så mange unge faktisk sliter mer psykisk nå enn før. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror du de kartla den psykiske helsen til unge før i tiden slik som de gjør i dag? Og hvem sin skyld er det forresten at unge sliter psykisk? Er det barna selv eller foreldrene? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Mange kan ha skylden. Gener, foreldrene selv, miljøet, samfunnet, barnehagen, sfo, skolen, videregående? Mulig vi tror vi er verdensmestere i alt, og så finner man ut at man ikke kan klare alt, eller være flink i alt, så kommer downtripen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Vet du macy, jeg tror ikke et sekund på at barn har det verre i dag en de hadde før. Stikk motsatt tror jeg, flere barn blir sett og hørt i dag en de gjorde før. Jeg er SJELEGLAD for den utviklingen som har skjedd for barn og barns oppvekstvilkår generelt og ser på det som STORE fremskritt vi skal være stolte av. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Det er jeg også veldig glad for, men det er fortsatt litt skremmende at 2-3 åringer lider av stress-symptomer hvis man skal høre på eksperter og media som har sagt dette. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
macys bekymring for at så mange barn sliter psykisk er da virkelig en helt reell ting å bekymre seg for uansett om barnas tippoldeforeldre hadde det sånn eller slik? Dette er da virkelig ikke en konkurranse i lidelse?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jeg har også lest at "smårollinger" lider av stress. Men jeg husker ikke hvor små barn. Men det mener jeg er foreldrenes oppgave å motvirke. Jeg ønsker ikke at mine barn skal ha fritidsaktiviteter hver dag. Så får jeg vel heller være en kjip mamma. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Nettopp, hvis 2-3 åringer er stresset så er det noe galt i heimen ... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jeg sier ikke at vi ikke har det godt, for det har vi, altfor godt. Ihvertfall materalistisk. Men jeg tror det gjør noe med oss som familier når samfunnet blir mer og mer lagt opp til at barn og voksne skal være fra hverandre store deler av dagen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tolker heller ikke innlegg der man påpeker forbedringspotensiale i dagens samfunn som "alt var så mye bedre før" eller at man ikke vet å sette pris på det som er bra.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Det er nok her vi er uenige. Hvordan blir samfunnet lagt opp til at barn og voksene skal være mer og mer fra hverandre? Vi har fortsatt 37.5 timers arbeidsuke i Norge og denne ser ikke ut til å bli utvidet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nei, det er ikke det jeg mener, men for de fleste er det jo lagt opp til at man trenger to inntekter for å betale for seg, og henter man ungene i barnehagen kl 16.15 så er det bare 3 timer til ungene skal i seng. Er jo ikke mange timene i døgnet til rådighet det. Men jeg har ingen annen løsning på det enn at en av foreldrene jobber redusert. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes du at 2-4 timer er mye å tilbringe sammen med familien pr dag er nok, hvor tiden blir spist opp av henting i barnehage/SFO huslige sysler som matlaging, lekser etc og for mange henting og kjøring til fritidsysler?
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Jeg er også en sånn kjiiip mamma. Tenkte faktisk å starte en sånn spørretråd om det her, for akkurat det lurer jeg på - hvor mange aktiviteter er ungene her på FP med på?
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Jeg leser stadig vekk slike utsagn, og jeg synes det er trist. Har det virkelig blitt slik? Klarer vi ikke (eller har vi bare mistet troen på) å ta oss av egne barn? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Nei, det handler ikke om hva jeg klarer eller har mistet troen på, det handler om hva jeg VIL, hva jeg TRIVES med. Jeg synes ungene mine er verdens nydeligste, jeg elsker å være sammen med dem. Men det gir meg rett og slett ikke nok til at jeg vil gjøre det på fulltid. Og jeg blir ikke lei meg av å tenke på at ungene mine nok får mer utbytte av å være i barnehagen enn å gå hjemme på fulltid med meg.
|
|
|
#18 |
|
Å gå hjemme på heltid er heller ikke min drøm, og mange barn har godt av å være i barnehage ja, men mange barn har også altfor lange dager i barnehagen. Og mange ønsker å være mer hjemme, men har ikke råd til det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes du motsier deg selv her. Hvordan kan man med viten og vilje sette barn til verden, for så å ikke ønske å tilbringe mest mulig tid sammen med dem? Jeg sier ikke dette for å kritisere, altså, jeg skjønner bare ikke tankegangen. Nå ser vi også bort ifra jobb og lån og alt annet, vi snakker om å ønske. Hvordan har du det i helgene, da? Tripper du, og gleder deg til ukestart? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
anglofil
Kunne ønske jeg ikke hadde vært så trøtt for dette skulle jeg ha likt å diskutert med deg ... |
|
|
|
![]() |
|
|