Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som er gift - hvilken hånd har du gifteringen på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor har du gifteringen
På høyre hånd 114 74,51%
På venstre hånd 19 12,42%
Har ikke giftering/går ikke med den 12 7,84%
Vil se svarene 8 5,23%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-07, 09:37   #61
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som er gift - hvilken hånd har du gifteringen på?

I Norge skal den tradisjonelt sitte på høyre hånd. I Sverige er det vanlig å ha den på venstre, har jeg blitt fortalt. Min sitter nå på venstre, for jeg får den ikke på høyre. Men den skal over når jeg har litt mindre vann i kroppen. Helten har den på høyre.

Gammel 02-11-07, 09:39   #62
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Oi, ser på "orakelsvaret" at jeg bærer ringen min feil.

Har gått med den på høyre hånd siden jeg fikk den, men foreløpig er det jo bare en forlovelsesring. Er ikke noen sånn forlovelsesfan, men vi skal nå gifte oss, og sambo ville gjerne at vi skulle gå med ring fra frieriet, så da stiller jeg selvsagt fingeren til disposisjon.

Opprinnelig lagt inn av [URL

http://orakelet.info/15138[/url]]Norge er et av få land som bruker gifteringen på høyre hånd, mens resten av verden har ringen på venstre hånd. Diskusjonen om hvilken hånd ringen skal sitte på har pågått siden middelalderen.
I Norge pleier også forlovelsesringen å være på venstre hånd. Motstatt hånd.
Hvorfor vi er nordmenn tenker anderledes enn andre og har gifteringen på høyre hånd er et ubesvart spørsmål som kirker og prester i Norge ikke kan gi et eksakt svar på..
Besvart: 08.01.2006, oppdatert: 09.01.2006

Så nå har jeg flyttet forlovelsesringen over på venstre hånd - selv om det kjennes rart ut etter ca 6 måneder på høyre hånd.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 09:44   #63
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke gifteringen på

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:08   #64
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Du som er gift -hvilken hånd har du gifteringen på?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har gifteringen min på venstre hånd.

Jeg hadde den opprinnelig på høyre hånd, men av en eller annen grunn har fingrene på denne hånda hovnet opp, så nå passer ringen bare på venstre.

Akkurat sånn er det her også - jeg har nettopp flyttet ringen over på venstrehånda. Ringen har vært trang på høyre hånd lenge men jeg får aldri somlet meg til å få blokket den ut. Ennå føles det veldig uvant å gå med ringen på venstre hånd - men bedre enn å gå uten ring. Da føler jeg meg nesten naken

Gammel 02-11-07, 10:13   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Da jeg var i statene så var det hipp som happ.
Noen hadde høyre og andre hadde venstre.

Tradisjonen i USA er å ha den på venstre. Jeg har aldri sett noen som har den på høyre der. Ofte har man forlovelsesringen på venstre, og flytter den over til høyre sammen med gifteringen når man gifter seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:13   #66
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Nå for tiden passer ikke noen ringer på fingrene mine. Alikevel har jeg lyst til å bære gifteringen på meg. Har den derfor i et kjede rundt halsen.

Hadde fingrene mine vært "normale", hadde jeg hatt gifteringen på høyre hånd og forlovelsesringen på venstre.

Gammel 02-11-07, 10:20   #67
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har den på venstre, fordi det er hjertesiden.

Gammel 02-11-07, 10:54   #68
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har den på høyre hånd. På venstre hånd har jeg faktisk mammas giftering. (De fikk nye ringer når de hadde 20 års bryllupsdag, så da fikk jeg den "originale" med diamanten som ble satt inn da jeg ble født. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 11:59   #69
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har den på høyre hånd.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:05   #70
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Høyre.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:14   #71
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Jeg har den vanligvis på høyre hånd, men for tiden må jeg ha den på venstre fordi den har blitt alt for stor. Jeg har en annen ring over for å holde den på plass.
Det minnet meg på at jeg må ta den med til en gullsmed og ta den inn.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:18   #72
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyre.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:00   #73
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Ringen sitter (fast) på ringefingeren på høyre hånd.

Gammel 02-11-07, 13:15   #74
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg bruker ikke min
Liker ikke å ha den på når jeg er på jobb (er sykepleier), og jeg glemmer det stort sett ellers også. Akkurat nå aner jeg faktisk ikke hvor den er. Husker at jeg la gifteringen og noen andre smykker jeg er veldig glad i på "et veldig trygt sted" da vi flyttet for nesten et år siden, og siden har jeg ikke sett den

Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 13:46   #75
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Jeg har ikke brukt min på 6 år..

Men den pleide å sitte på høyre hånd.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 15:18   #76
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Venstre! Det går en blodåre fra ringfinger på venstre hånd rett til hjerte har jeg hørt!

Gammel 02-11-07, 19:00   #77
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På venstre, men det er bare for at jeg er svensk, ellers hadde vi hatt ringen(e) på venstre. (Jeg har forlovelsesring og giftering, han har bare forlovelsesring).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 19:52   #78
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Høyre

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 19:53   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

venstre, men det er bare for at jeg er svensk, ellers hadde vi hatt ringen(e) på venstre.

Ja, men det er jo rimelig når du er svensk.

Gammel 02-11-07, 20:31   #80
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har forlovelsesringen på høyre, og gifteringen på venstre.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.