Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Meierismør eller margarin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva foretrekker du?
Meierismør 99 59,28%
Margarin 61 36,53%
Vil se resultatet 7 4,19%
Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 20:16   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Meierismør eller margarin?

Jeg liker meierismør best egentlig, og bruker det i noe matlaging (feks noen kaker). Spiser ikke smør på skiva, men hvis jeg har varme rundstykker eller lignende er det veldig godt med bremykt på. Steke gjør jeg i kaldpresset rapsolje, feks. Men ikke pannekaker og sånt, da steker jeg i flytende melange. Det bruker jeg forresten i baking også. Har visst hele utvalget jeg.

Gammel 05-02-09, 15:04   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker meierismør, olivenolje og rapsolje til steking, men på brødskiva liker jeg egentlig bare Brelett. Syns den har akkurat passe blanding av smør og vegetabilsk, når det gjelder smaken. Usikker på det sunnhetsmessige. Men når jeg prøver meg med Vita Hjertegod etc. så slutter jeg rett og slett bare å spise brød og knekkebrød, for jeg syns det smaker så vondt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 20:38   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Etter jeg tok et kurs i organisk kjemi der vi så på fettysrefordelingen til smør vs margarin, er jeg overbecist smørtilhenger. Selv om smør også inneholder en del usunt fett, har det en mye bredere fordeling. Og dessuten hjelper det pent lite å bruke planteoljer som utganspunkt hvis man herder dem kunstig. Da er det ikke mye igjen av det som var sunt i planteoljene etterpå altså! Det hører såkalrt med til historien at jeg foretrekker smør når det gjelder smak også.

Vi bruker alltid olje når vi steker, smør i matlaging og bremykt på skiva. Jeg liker smør best, men det er liksom så upraktisk med konsistensen.

Nemlig (selv om vi ikke er helt enige i dette med hva som er usunt fett, men det er jo helt greit). Forresten så står alltid smøret i brødboksen her, så det har alltid smørekonsistens. Rekker jo ikke akkurat å bli gammelt uansett siden jeg både steker i det og siden vi spiser endel av det.

En annen ting jeg må humre litt av er denne reklamen for Kims potetgull med solsikkeolje. 70 % mindre mettet fett - mye sunnere? Eh, si meg - FRITERES ikke potetgullet? Og jo mer umettet fettet man friterer i er, jo mer skadet blir det jo? Da er det jo bedre å faktisk fritere i mettet fett?

Gammel 25-02-08, 22:57   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke spist margarin på mange år, men nå må jeg kutte alle melkeprodukter. Blant annet. Så nå har jeg gått til innkjøp av en eller annen blå margarin. Den smaker ingenting. Har de tatt bort saltet også? Er det noe annet jeg kan bruke?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 19:39   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemte margarin, men vi har begge deler i kjøleskapet til sitt bruk. Bruker stort sett aldri margarin (soft) på brødskiva, men på varme rundstykker, boller eller vaffelkaker er det snadder.

Steker i margarin, ofte flytende, mens jeg baker med meierismør. I sauser og supper er det litt "hipp som happ" hva jeg bruker, men som smørøye i grøten foretrekker vi alle sammen margarin.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 19:48   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Meierismør. Margarin smaker gædd

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:07   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Meierismør til baking og som smørøye i grøten, margarin til steking og på brødskiva.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:11   #8
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, hva har vi hatt i kjøleskapet de siste 10 årene da?
Bremykt - eneste smøret vi bruker (unntatt det vi lager selv et par ganger i året).

Gammel 26-02-08, 20:56   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemte at jeg ville se resultatet. Jeg spiser ikke noen form for smør. Vi har olje, melange og soft flora til baking, steking og brødskiver.

Gammel 26-02-08, 21:21   #10
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Meierismør. Margarin smaker jo høgg.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:36   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke ment som en oppfordring til å si det en gang til, altså.

Gammel 05-02-09, 14:11   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, kraist, enda en.

Jeg bruker mykt margarin på brødskivene fordi jeg synes det smaker best og fordi kjøleskapssmør er helt ubrukelig å få utover. Jeg bruker vanlig smør i matlaging fordi jeg synes det er best der, i tillegg til stekeoljer der smaken ikke spiller noen rolle.

Jeg har ikke funnet noen overbevisende artikler fra uhildede, troverdige kilder som har overbevist meg om at de moderne margarinene på noen måte er helseskadlige, så til dess tar jeg det med stoisk ro.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 14:16   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arvid, liksom? Er det det som er det nye in-nicket?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:06   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meierismør smaker ekkelt. Så hvis jeg skal ha noen av delene, blir det margarin. Det er imidlertid ikke ofte det brukes verken smør eller margarin på skiva her i huset.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:49   #15
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt meierismør.

Gammel 05-02-09, 21:58   #16
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Jeg er såpass uopplyst at jeg trodde margarin er sunnere enn smør, det er det ernæringsfysiologer har sagt.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:30   #17
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Da jeg åpnet en ny pakke Soft i dag stod det at Helsedirektoratet anbefaler margaring til barnehagebarn.

Gammel 05-02-09, 23:41   #18
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Smør er ikke noe særlig for kolesterolet. Og om man hiver innpå smør oppå mer eller mindre sunt brød (karbohydrater), er vel ikke det noe særlig heldig? Ei heller for vekta vil jeg tro.

Jeg bruker begge deler, men bare litt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:43   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg er såpass uopplyst at jeg trodde margarin er sunnere enn smør, det er det ernæringsfysiologer har sagt.

Noen ja, ikke alle. De blir ikke helt enige med seg selv. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de tenker, smør er jo mye mer naturlig enn kunstig fremstilt og sterkt bearbeidet margarin. Hvorfor lage kopi av noe som i utgangspunktet er så bra naturlig? Mange ernæringsfysiologer, leger og lignende har begynt å anbefale meierismør fremfor margarin nå, det er bare å følge med fremover. Spennende utvikling.

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Da jeg åpnet en ny pakke Soft i dag stod det at Helsedirektoratet anbefaler margaring til barnehagebarn.

De snur nok snart. Forhåpentligvis. Svenske myndigheter er veldig på glid nå. I Norge er de litt trege. Mener å huske at det var i Sveriges utgave av "Du er hva du spiser" meierismør ble anbefalt også.

Gammel 05-02-09, 23:59   #20
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De snur nok snart. Forhåpentligvis. Svenske myndigheter er veldig på glid nå. I Norge er de litt trege. Mener å huske at det var i Sveriges utgave av "Du er hva du spiser" meierismør ble anbefalt også.

Ja, jeg har ikke peiling. Bare leste på pakka. Har aldri tenkt over dette før en gang jeg.
La for første gang merke til Kviteseidsmør i butikken også, mulig jeg skal prøve det.
Smaker det like dritt som Meierismør? Isåfall dropper jeg det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.