|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Jeg skjønner hva du mener, men den som gir deg noe - kanskje brått og uventet - ønsker jo også å gi fremfor å få. Jeg tror mao ikke at giveren gjør det for å være ekkel eller for å blakke mennesker med dårlig råd. Klart, det finnes jo sikkert noen av den sorten også, men det kjenner man kanskje til, og er på den måten forberedt. Jeg kan finne på å kjøpe en gave til noen fordi jeg ser noe i en butikk jeg vet treffer den personen godt, det kan også hende at jeg ikke kjøpte noe til den personen året før. Jeg pleier å gi gavene en stund før jul, men det er ikke for å gi mottager en mulighet til å gi noe tilbake (slik tenker jeg ikke), men fordi jeg treffer den personen i god tid før julaften, og finner det naturlig å overrekke gaven da.
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg skjønner hva du mener, Sitron. Synes det er litt vanskelig selv, og blir alltid forlegen og vet aldri helt hva jeg skal si eller gjøre når jeg får en gave, og vil veldig gjerne gjøre noe/gi noe i gjengjeld. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg må bidra litt til. De gangene det er viktig for meg å gi noe uten å starte en evig byttering, da leverer jeg gaven slik at å finne på noe tilbake blir en umulighet. Henger "gaven" på døren på julaften eller noe slikt. Jeg er nok skikkelig frekt av meg, men det er min måte å gjøre det tydelig at jeg ikke forventer noe i retur på. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Syntes du er litt urettferdig nå jeg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
DET er frekt ja. Herregud, forventer man å få noe igjen bør man holde seg fra å gi uavtalte gaver til noen. Det kunne aldri falt meg inn. Fy fader?! Jeg skrev mer generelt, og svarte nok mer på noen av innleggene her enn det du skrev i hovedinnlegget. :gullfisk:
|
|
|
#7 |
|
Einsam
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Vi gir julegaver til en del vi får en del hjelp av ifbm bedrift, uten at det dermed er bedriftsgaver.. Det er personlige gaver, som viser at vi setter pris på all hjelp vi får. Ikke alle tar seg betalt for alt, vi får låne en del ting vi enda ikke har kjøpt selv, og vi får også hjelp til f.eks. barnepass da vi ikke har noe familie i nærheten. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg sier til meg selv, at dersom noen venner dukker opp på døren rett før jul, og har med gave (uten at vi pleier å utveksle julegaver), så får det gå på deres regning at jeg ikke har gave å gi tilbake. Det eneste problemet er at jeg da begynner å tenke på at de kanskje tror at jeg synes det er pinlig at jeg ikke har gave å gi i retur. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg vil ikke være den første som gir presang til venninner etc, nettopp fordi jeg ikke vil at mottakeren skal føle seg forpliktet til å komme opp med noe til meg. Jeg har kjøpt endel generiske presanger som jeg kan overrekke ved behov, dersom noen skulle overøse meg.
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg er en sånn som blir litt stresset over uventede julegaver, og som gjerne skynder meg å finne noe jeg kan gi tilbake dersom det dukker opp noe jeg ikke har planlagt skal dukke opp. Men det betyr ikke at jeg syns det er frekt å gi folk gaver som ikke er avtalt eller at jeg ikke blir glad for gaven. En uventet gave er ikke det samme som en uønsket gave. Jeg skjønner godt at det kan være ubehagelig å ikke gi noe tilbake pga. dårlig råd, julen er jo en tid da det går mye penger og det kan man gjerne tenke på om man forventer gavebytte med venninner uten at det er avtalt.
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Enig. Jeg var også sjokkert over det, såpass sjokkert at jeg lenge lurte på om det var seriøst eller bare tull. Man hjelper hvis man kan, og man gir gaver fra hjertet. Enkelt og greit. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Det er ubehagelig å alltid skulle være den som mottar tjenester, uten å kunne gjøre noe til gjengjeld. Nettopp fordi vi er bevisste på at det føles godt å være den som kan hjelpe andre har vi veldig lav terskel både for å be om hjelp fra hverandre og å gi hjelp. Jeg trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å be mamma om å være barnevakt for tredje helga på rad, for vi var jo der og reparerte tven på tirsdag.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Vi gjør som regel avtaler, både med familie og venner.
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?At jeg syns folk bør avtale julegaver. Har du ikke skjønt det ennå?
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Men Sitron... har DU vatt i hodet, tro? Du gjør jo akkurat det samme selv. Ved å gi en flaske vin til resepsjonisten på skolen. Kanskje hun følte seg ille berørt og beklemt og flau over at hun ikke hadde noe til deg? Sist redigert av bina : 19-12-07 kl 14:55. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg føler ikke helt dere leser det jeg skriver. Disse forventer helt tydelig noe tilbake. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Det er klart at det kompliserer litt at det er til barnet. Men du må jo bare ta et valg. Enten kjøper du gaver til venninnenes barn, eller så gjør du det ikke. Og gjør du det ikke så oppdager de jo det, og så får de velge neste år om de fortsetter å kjøpe til ditt barn eller ikke. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pauset