Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 10:09   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Alt med måte.
Vi drikker nok et glass til maten, men klarer også å stoppe med det.
Dersom du tror denne voksne ikke klarer å styre seg, så ville nok det beste være å sette fram alkoholfri drikke istedet.

Gammel 19-12-07, 10:10   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Dersom du tror denne voksne ikke klarer å styre seg, så ville nok det beste være å sette fram alkoholfri drikke istedet.

Det er ikke en alkoholiker de har besøk av, men en voksen sønn av en alkoholiker, og en liten gutt med foreldre som er rusmisbrukere.

Gammel 19-12-07, 10:14   #3
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke en alkoholiker de har besøk av, men en voksen sønn av en alkoholiker, og en liten gutt med foreldre som er rusmisbrukere.

Leste visst litt fort. Beklager.

Gammel 19-12-07, 10:15   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I ditt tilfelle Elias, ville jeg ikke ha servert alkohol til maten.

Vi har hatt litt diskusjon hjemme på hva vi skal gjøre hjemme hos oss. Mannen min kommer fra et hjem hvor det ikke serveres alkohol til maten og vil ikke drikke uansett (det er rett og slett ikke "en del av julen" for ham). Jeg for min del synes det er hyggelig med rødvin til (svine)ribba, øl til pinnekjøttet og vann til kveita (ikke motsatt, det er jo helligbrøde! Neida, men det er dette er min jul). Er usikker, skal bestemme meg i løpet av morgendagen.

Gammel 19-12-07, 10:16   #5
Sansa

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I ditt tilfelle Elias, ville jeg ikke ha servert alkohol til maten.

Vi har hatt litt diskusjon hjemme på hva vi skal gjøre hjemme hos oss. Mannen min kommer fra et hjem hvor det ikke serveres alkohol til maten og vil ikke drikke uansett (det er rett og slett ikke "en del av julen" for ham). Jeg for min del synes det er hyggelig med rødvin til (svine)ribba, øl til pinnekjøttet og vann til kveita (ikke motsatt, det er jo helligbrøde! Neida, men det er dette er min jul). Er usikker, skal bestemme meg i løpet av morgendagen.

Er det ikke en mulighet at du tar deg et glass og han lar være?

Gammel 19-12-07, 10:25   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke en mulighet at du tar deg et glass og han lar være?

Jo, selvfølgelig. Men for meg er det å drikke på juleaften en "sosial setting", så da synes jeg ikke noe om å drikke alene. Jeg er litt vanskelig på dette. Neida, tidligere har vi gjort litt forskjellig, vet bare ikke hvordan det blir i år.

Gammel 19-12-07, 10:16   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Hadde jeg skulle hatt et barn av rusmisbrukere til middag hadde jeg stått over alkoholen den kvelden. Tryggheten til barnet er viktigere enn tradisjonen til de voksne.

Jeg er helt enig. Hensynet til barnet må gå foran de voksnes kos og tradisjon i dette tilfellet.

Vi pleier å drikke øl, men ikke akevitt, til julemiddagen. I år er vi seks voksne og fire barn, hvis det går så mye som seks små flasker øl den kvelden blir jeg overrasket. Akevitten kuttet vi ut da jeg fikk barn, fordi enkelte voksne var av den formening at flasken måtte tømmes når den ble åpnet. Da foretrakk jeg at flasken ikke ble åpnet i det hele tatt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:23   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv har vi ingen alkoholproblemer i vår familie, så der nyter vi et glass øl eller vin til maten, uten at jeg ser noe problem med det. Ingen drikker seg påvirket, og ungene er vant med at voksne kan drikke vin/øl.

Men hvis det skulle være til stede en liten gutt som har dårlige erfaringer med alkohol, så hadde jeg parkert alkoholen . hvis de som på død og liv skulle ha alkohol hadde hatt problemer med det hadde jeg hatt null problemer med å be dem feire jul et annet sted.

Gammel 20-12-07, 13:27   #9
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Selv har vi ingen alkoholproblemer i vår familie, så der nyter vi et glass øl eller vin til maten, uten at jeg ser noe problem med det. Ingen drikker seg påvirket, og ungene er vant med at voksne kan drikke vin/øl.

Men hvis det skulle være til stede en liten gutt som har dårlige erfaringer med alkohol, så hadde jeg parkert alkoholen . hvis de som på død og liv skulle ha alkohol hadde hatt problemer med det hadde jeg hatt null problemer med å be dem feire jul et annet sted.

Må bare signere dette i sin helhet. Et par av julegjestene får også en akevitt til ribba men ofte drikkes ikke glasset opp engang.

Fyll i jula hører overhodet ikke hjemme hvor barn er med.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:34   #10
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke servert alkohol under de omstendigheter HI beskriver!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:42   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man skal servere alkohol i den settingen som Elias beskriver. Heller ikke alkoholfri øl og vin.

Gammel 19-12-07, 10:48   #12
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke servert alkohol i HIs tilfelle. Jeg hadde forklart grunnen til de voksne på forhånd så de er klar over det. Selv om de har en sterk tradisjon for øl til maten bør de være voksne nok til å ta hensyn til barnet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:59   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, la meg si det på en annen måte. Dersom dette paret bare vil ha en øl til maten, så ser jeg ikke nødvendigvis at det er et problem at alkohol serveres. Dersom de har en tendens til å drikke en del, så blir det en helt annen sak.

Nei, for det lille barnet som blir utrygt spiller det liten rolle om det er en eller fem enheter som blir inntatt.

Gammel 19-12-07, 12:45   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, for det lille barnet som blir utrygt spiller det liten rolle om det er en eller fem enheter som blir inntatt.

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Jeg syns ikke alkoholfritt heller hører hjemme. Et barn kan ikke skille mellom hva det er alkohol i og ikke og bare lukten/synet av øl kan trigge dårlige minner jeg syns barn bør få unngå generelt sett og spesielt på julaften.

Og igjen, helt enig.
Ville droppet alt av alkohol, og alkoholfritt øl/vin i HIs tilfelle.
Og pratet med paret først, så de var klar over det før de kom, så de verken ble skuffet, eller diskuterte.
Tryggheten til barnet komme først.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:16   #15
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker vin til maten, men med måte!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:18   #16
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ingen problemer med at folk drikker til maten på julaften, selv har jeg aldri gjort det. Min mann sin familie har alltid pleid å lage fyllekalas ut av julaften, og da vi feiret der i forfjor med unger så var det en forutsetning at folk ikke skulle bli fulle. Vi kan godt drikke litt vin eller øl foran ungene i helgen, men vi blir jo ikke synlig beruset.

I den settingen du beskriver så hadde jeg ikke servert alkohol overhodet. Som andre sier, så vet jo ikke den lille gutten at andre kan drikke uten å bli fulle, og kanskje blir han sittende å bekymre seg for dette på julaften. Jeg hadde heller ikke satt fram alkoholfritt øl, da det for gutten vil se ut akkurat som vanlig øl. Forklar situasjonen for de voksne som kommer, hvis de ikke har forståelse for alkoholkuttet så synes jeg de er svært egoistiske.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:29   #17
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Elias situasjon hadde jeg droppet all alkoholservering på julaften.

Alkohol har jo svært ulik plass i tradisjonene hos familier. Hos oss hender det at mannen drikker litt øl til julemiddagen, ellers ingen ting. For ham koster det lite å la være.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:50   #18
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I Elias situasjon hadde jeg droppet all alkoholservering på julaften.

Alkohol har jo svært ulik plass i tradisjonene hos familier. Hos oss hender det at mannen drikker litt øl til julemiddagen, ellers ingen ting. For ham koster det lite å la være.

Som jeg skulle sagt det selv.

Gammel 19-12-07, 12:30   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker VELDIG beskjedent (vi bruker stort sett bare pappvin, for jeg og mannen klarer aldri å drikke en hel flaske vin til sammen), så for oss er det uproblematisk med litt vin til julematen.

I din situasjon, der det er noen til stede som kanskje kan ha problemer med dette, ville jeg hatt det alkoholfritt. SÅ viktig er det ikke.

Gammel 19-12-07, 12:36   #20
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

I Elias' tilfelle ville jeg droppet alkoholservering, og forutsatt at det voksne paret evner å ta innover seg andres behov, snakket med dem i forkant slik at det ikke blir en diskusjon rundt bordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.